All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Method of Phenomenological Aesthetics in the Confrontation with the Transcendental Content of Beauty in Contemporary Art

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F17%3A43897014" target="_blank" >RIV/60076658:12260/17:43897014 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Metoda fenomenologické estetiky v konfrontaci s transcendentálním obsahem krásy v současném umění

  • Original language description

    Cílem tohoto příspěvku bude zhodnotit, jak se transcendentální krása jakožto zviditelněný "obsah" vztahuje ke své absorbující "formě", vyjádřené v současném umění. Výchozím předpokladem je zde přítomnost atributu krásy v Božím zjevení. Toto Zjevení otevírá jedinci, jinak obtížně přístupný prostor nadpozemského světa. Člověk - divák či umělec, má několik možností, jak s touto skutečností zacházet. Způsob, který se nabízí jako k tomuto přínosný, objevuje tento příspěvek v prostředí fenomenologické školy a jejích metod poznání a zacházení se zkušeností. Studie tak v první části navazuje na dílo holandského filosofa, Gerarda van der Leeuwa, a na jeho metodologii fenomenologického rozpoznání náboženského prožitku. Van der Leeuw, rozpracovává principy fenomenologie náboženství v jejich estetickém rozměru, které zde budou konfrontovány s filosofickou hermeneutikou Hanse G. Gadamera, vedoucí diváka, k aktualizaci jeho autentické zkušenosti, prostřednictvím vizuálního kontaktu s objektem krásy v uměleckém díle. S touto otázkou, zda si transcendentální modus krásy vybírá způsob svého znázornění, se tento příspěvek, ve své druhé části obrací přímo na současné výtvarné umělce. V odkazu k dílu Jana Patočky, jenž ve svém díle tematizuje způsob filosofické meditace, soustředěné k uměleckému dílu, prostřednictvím trojího pohybu od zakotvení v čase k dosažení emancipovaného bytí ve svobodě, nachází tato výzkumná otázka své teoretické východisko. Jestliže chce umělec skutečně autenticky ve svém díle sdělit jeho divákovi svoji zkušenost s prostorem posvátna, musí jí umět naslouchat. Stejně tak divák může ovlivnit svým přístupem k dílu a způsobem jeho pozorování, tuto zjevnost a sdělitelnost jeho obsahu. Tyto skutečnosti tak vyzývají umělce i zúčastněného diváka k jeho hluboké kontemplaci.

  • Czech name

    Metoda fenomenologické estetiky v konfrontaci s transcendentálním obsahem krásy v současném umění

  • Czech description

    Cílem tohoto příspěvku bude zhodnotit, jak se transcendentální krása jakožto zviditelněný "obsah" vztahuje ke své absorbující "formě", vyjádřené v současném umění. Výchozím předpokladem je zde přítomnost atributu krásy v Božím zjevení. Toto Zjevení otevírá jedinci, jinak obtížně přístupný prostor nadpozemského světa. Člověk - divák či umělec, má několik možností, jak s touto skutečností zacházet. Způsob, který se nabízí jako k tomuto přínosný, objevuje tento příspěvek v prostředí fenomenologické školy a jejích metod poznání a zacházení se zkušeností. Studie tak v první části navazuje na dílo holandského filosofa, Gerarda van der Leeuwa, a na jeho metodologii fenomenologického rozpoznání náboženského prožitku. Van der Leeuw, rozpracovává principy fenomenologie náboženství v jejich estetickém rozměru, které zde budou konfrontovány s filosofickou hermeneutikou Hanse G. Gadamera, vedoucí diváka, k aktualizaci jeho autentické zkušenosti, prostřednictvím vizuálního kontaktu s objektem krásy v uměleckém díle. S touto otázkou, zda si transcendentální modus krásy vybírá způsob svého znázornění, se tento příspěvek, ve své druhé části obrací přímo na současné výtvarné umělce. V odkazu k dílu Jana Patočky, jenž ve svém díle tematizuje způsob filosofické meditace, soustředěné k uměleckému dílu, prostřednictvím trojího pohybu od zakotvení v čase k dosažení emancipovaného bytí ve svobodě, nachází tato výzkumná otázka své teoretické východisko. Jestliže chce umělec skutečně autenticky ve svém díle sdělit jeho divákovi svoji zkušenost s prostorem posvátna, musí jí umět naslouchat. Stejně tak divák může ovlivnit svým přístupem k dílu a způsobem jeho pozorování, tuto zjevnost a sdělitelnost jeho obsahu. Tyto skutečnosti tak vyzývají umělce i zúčastněného diváka k jeho hluboké kontemplaci.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60303 - Theology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    ?Obsah - Forma?

  • ISBN

    978-80-87922-10-1

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    338-346

  • Publisher name

    Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Mar 23, 2017

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article