The Method of Phenomenological Aesthetics in the Confrontation with the Transcendental Content of Beauty in Contemporary Art
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F17%3A43897014" target="_blank" >RIV/60076658:12260/17:43897014 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metoda fenomenologické estetiky v konfrontaci s transcendentálním obsahem krásy v současném umění
Original language description
Cílem tohoto příspěvku bude zhodnotit, jak se transcendentální krása jakožto zviditelněný "obsah" vztahuje ke své absorbující "formě", vyjádřené v současném umění. Výchozím předpokladem je zde přítomnost atributu krásy v Božím zjevení. Toto Zjevení otevírá jedinci, jinak obtížně přístupný prostor nadpozemského světa. Člověk - divák či umělec, má několik možností, jak s touto skutečností zacházet. Způsob, který se nabízí jako k tomuto přínosný, objevuje tento příspěvek v prostředí fenomenologické školy a jejích metod poznání a zacházení se zkušeností. Studie tak v první části navazuje na dílo holandského filosofa, Gerarda van der Leeuwa, a na jeho metodologii fenomenologického rozpoznání náboženského prožitku. Van der Leeuw, rozpracovává principy fenomenologie náboženství v jejich estetickém rozměru, které zde budou konfrontovány s filosofickou hermeneutikou Hanse G. Gadamera, vedoucí diváka, k aktualizaci jeho autentické zkušenosti, prostřednictvím vizuálního kontaktu s objektem krásy v uměleckém díle. S touto otázkou, zda si transcendentální modus krásy vybírá způsob svého znázornění, se tento příspěvek, ve své druhé části obrací přímo na současné výtvarné umělce. V odkazu k dílu Jana Patočky, jenž ve svém díle tematizuje způsob filosofické meditace, soustředěné k uměleckému dílu, prostřednictvím trojího pohybu od zakotvení v čase k dosažení emancipovaného bytí ve svobodě, nachází tato výzkumná otázka své teoretické východisko. Jestliže chce umělec skutečně autenticky ve svém díle sdělit jeho divákovi svoji zkušenost s prostorem posvátna, musí jí umět naslouchat. Stejně tak divák může ovlivnit svým přístupem k dílu a způsobem jeho pozorování, tuto zjevnost a sdělitelnost jeho obsahu. Tyto skutečnosti tak vyzývají umělce i zúčastněného diváka k jeho hluboké kontemplaci.
Czech name
Metoda fenomenologické estetiky v konfrontaci s transcendentálním obsahem krásy v současném umění
Czech description
Cílem tohoto příspěvku bude zhodnotit, jak se transcendentální krása jakožto zviditelněný "obsah" vztahuje ke své absorbující "formě", vyjádřené v současném umění. Výchozím předpokladem je zde přítomnost atributu krásy v Božím zjevení. Toto Zjevení otevírá jedinci, jinak obtížně přístupný prostor nadpozemského světa. Člověk - divák či umělec, má několik možností, jak s touto skutečností zacházet. Způsob, který se nabízí jako k tomuto přínosný, objevuje tento příspěvek v prostředí fenomenologické školy a jejích metod poznání a zacházení se zkušeností. Studie tak v první části navazuje na dílo holandského filosofa, Gerarda van der Leeuwa, a na jeho metodologii fenomenologického rozpoznání náboženského prožitku. Van der Leeuw, rozpracovává principy fenomenologie náboženství v jejich estetickém rozměru, které zde budou konfrontovány s filosofickou hermeneutikou Hanse G. Gadamera, vedoucí diváka, k aktualizaci jeho autentické zkušenosti, prostřednictvím vizuálního kontaktu s objektem krásy v uměleckém díle. S touto otázkou, zda si transcendentální modus krásy vybírá způsob svého znázornění, se tento příspěvek, ve své druhé části obrací přímo na současné výtvarné umělce. V odkazu k dílu Jana Patočky, jenž ve svém díle tematizuje způsob filosofické meditace, soustředěné k uměleckému dílu, prostřednictvím trojího pohybu od zakotvení v čase k dosažení emancipovaného bytí ve svobodě, nachází tato výzkumná otázka své teoretické východisko. Jestliže chce umělec skutečně autenticky ve svém díle sdělit jeho divákovi svoji zkušenost s prostorem posvátna, musí jí umět naslouchat. Stejně tak divák může ovlivnit svým přístupem k dílu a způsobem jeho pozorování, tuto zjevnost a sdělitelnost jeho obsahu. Tyto skutečnosti tak vyzývají umělce i zúčastněného diváka k jeho hluboké kontemplaci.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60303 - Theology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
?Obsah - Forma?
ISBN
978-80-87922-10-1
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Number of pages
9
Pages from-to
338-346
Publisher name
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Mar 23, 2017
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—