Scotist Ethics in Czech Baroque Philosophy and Amandus Hermann
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F19%3A43900625" target="_blank" >RIV/60076658:12260/19:43900625 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Definice ctnosti v českém barokním scotismu. Amand Hermann a jeho spekulativně-praktická etika
Original language description
Kapitola se zabývá scotistickým proudem etiky ve druhé scholastice. Nejvýznamnější oblastí scotistického myšlení je metafyzika, která je také nejčastějším tématem Scotových následovníků. Srovnáme-li dva největší myslitele středověké scholastiky, musíme konstatovat, že etika měla větší roli u Tomáše Akvinského než u Scota. Přesto však existují zajímavá témata, kde se Tomáš a Scotus rozcházejí. Příkladem může být pojetí přirozeného zákona nebo pojetí morálních ctností. V tomto příspěvku si všímáme pražského scotisty 17. století Amanda Hermanna a jeho spisu Ethica Scholastica Speculativo-Practica, který je soustředěn na ctnosti. Hlavními rozdíly mezi oběma scholastickými školami jsou v této oblasti chápání habitu morální ctnosti, větší dů§raz na vůli u Scota a scotistický důraz na teologické ctnosti jako spojnici mezi ctnostmi morálními. Když Hermann definuje ctnost, kombinuje aristotelský a augustinovský přístup. V jeho definici morální ctnosti je pojem habitu, který je aristotelský. Tím se Hermann odlišuje od většiny scotistů. Je u něj ale nesprávné pochopení rozdílu mezi tomistickým a scotistickým chápáním ctnosti jako dobrého habitu.
Czech name
Definice ctnosti v českém barokním scotismu. Amand Hermann a jeho spekulativně-praktická etika
Czech description
Kapitola se zabývá scotistickým proudem etiky ve druhé scholastice. Nejvýznamnější oblastí scotistického myšlení je metafyzika, která je také nejčastějším tématem Scotových následovníků. Srovnáme-li dva největší myslitele středověké scholastiky, musíme konstatovat, že etika měla větší roli u Tomáše Akvinského než u Scota. Přesto však existují zajímavá témata, kde se Tomáš a Scotus rozcházejí. Příkladem může být pojetí přirozeného zákona nebo pojetí morálních ctností. V tomto příspěvku si všímáme pražského scotisty 17. století Amanda Hermanna a jeho spisu Ethica Scholastica Speculativo-Practica, který je soustředěn na ctnosti. Hlavními rozdíly mezi oběma scholastickými školami jsou v této oblasti chápání habitu morální ctnosti, větší dů§raz na vůli u Scota a scotistický důraz na teologické ctnosti jako spojnici mezi ctnostmi morálními. Když Hermann definuje ctnost, kombinuje aristotelský a augustinovský přístup. V jeho definici morální ctnosti je pojem habitu, který je aristotelský. Tím se Hermann odlišuje od většiny scotistů. Je u něj ale nesprávné pochopení rozdílu mezi tomistickým a scotistickým chápáním ctnosti jako dobrého habitu.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Petr Hlaváček a kol., Proměny františkánské tradice. Od teologie a filosofie ke kultuře a umění
ISBN
978-80-7308-947-4
Number of pages of the result
17
Pages from-to
111-127
Number of pages of the book
370
Publisher name
Filosofia
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—