Pre-existence of knowledge in a pupil according to Thomas Aquinas
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F20%3A43904174" target="_blank" >RIV/60076658:12260/20:43904174 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://ojs.cuni.cz/paideia/article/view/1956/1529" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/paideia/article/view/1956/1529</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pre-existence vědění v žákovi podle Tomáše Akvinského
Original language description
Námětem příspěvku je otázka po původu vědění, jak ji nacházíme zpracovanou u Tomáše Akvinského v jedenácté otázce z Quaestiones disputatae de veritate „O učiteli“. Tomáš Akvinský zde hájí možnost, že i člověk může jiného učit, avšak pro svou argumentaci musí ukázat, jaký je původ vědění v člověku. O vědění tak říká, že v člověku pre-existuje. Co tím ale míní? Tento příspěvek se snaží nabídnout na tuto otázku jistou odpověď jako interpretaci. Vědění ne pre-existuje v žákovi tak, že by zde již aktuálně bylo, jak si myslel Platón, ani do něho není vkládáno nějak zvenčí, jak si myslel Avicenna. Nýbrž v žáku pre-existuje na způsob jakéhosi zárodku. Tímto „zárodkem“ se zdají být první rozumové principy. Ty získává rozum ihned, jakmile začne poznávat, a je v nich „skrytě“ obsaženo veškeré další vědění.
Czech name
Pre-existence vědění v žákovi podle Tomáše Akvinského
Czech description
Námětem příspěvku je otázka po původu vědění, jak ji nacházíme zpracovanou u Tomáše Akvinského v jedenácté otázce z Quaestiones disputatae de veritate „O učiteli“. Tomáš Akvinský zde hájí možnost, že i člověk může jiného učit, avšak pro svou argumentaci musí ukázat, jaký je původ vědění v člověku. O vědění tak říká, že v člověku pre-existuje. Co tím ale míní? Tento příspěvek se snaží nabídnout na tuto otázku jistou odpověď jako interpretaci. Vědění ne pre-existuje v žákovi tak, že by zde již aktuálně bylo, jak si myslel Platón, ani do něho není vkládáno nějak zvenčí, jak si myslel Avicenna. Nýbrž v žáku pre-existuje na způsob jakéhosi zárodku. Tímto „zárodkem“ se zdají být první rozumové principy. Ty získává rozum ihned, jakmile začne poznávat, a je v nich „skrytě“ obsaženo veškeré další vědění.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Paideia: philosophical e-journal of Charles University
ISSN
1214-8725
e-ISSN
—
Volume of the periodical
17
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—