The Role of Shame in Plato’s Moral Psychology or Why philosophers (and tyrants) do not feel shame?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F23%3A43907775" target="_blank" >RIV/60076658:12260/23:43907775 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://aither.upol.cz/pdfs/ath/2023/01/01.pdf" target="_blank" >https://aither.upol.cz/pdfs/ath/2023/01/01.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/aither.2023.010" target="_blank" >10.5507/aither.2023.010</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Role studu v Platónově morální psychologii aneb Proč se filosofové (a tyrani) nestydí?
Original language description
Tento článek zkoumá význam studu v Platónově morální psychologii, konkrétně se zaměřuje na jeho postavení v rámci tripartitní teorie duše. Cílem této analýzy, která čerpá především z Platónových dialogů Ústava a Gorgias, je objasnit roli studu v lidském životě. Podle tripartitní teorie se duše skládá z rozumu, vznětlivosti a žádostivosti a pochopení lokalizace studu v tomto rámci nabízí vhled do jeho vlivu na morální chování. Jelikož stud sídlí ve vznětlivé duši, text dále zkoumá dynamickou interakci mezi vznětlivostí, rozumem a žádostivostí. Ukazuje se, že vznětlivost přirozeně (fysei) tíhne k souhlasu s rozumem a vzdoruje žádostivosti, ačkoli může být v průběhu výchovného procesu ovlivněna negativně. V důsledku toho nás může pocit studu vést k morální pravdě a ctnostnému jednání, ale pouze tehdy, je-li správně pěstován prostřednictvím výchovy.
Czech name
Role studu v Platónově morální psychologii aneb Proč se filosofové (a tyrani) nestydí?
Czech description
Tento článek zkoumá význam studu v Platónově morální psychologii, konkrétně se zaměřuje na jeho postavení v rámci tripartitní teorie duše. Cílem této analýzy, která čerpá především z Platónových dialogů Ústava a Gorgias, je objasnit roli studu v lidském životě. Podle tripartitní teorie se duše skládá z rozumu, vznětlivosti a žádostivosti a pochopení lokalizace studu v tomto rámci nabízí vhled do jeho vlivu na morální chování. Jelikož stud sídlí ve vznětlivé duši, text dále zkoumá dynamickou interakci mezi vznětlivostí, rozumem a žádostivostí. Ukazuje se, že vznětlivost přirozeně (fysei) tíhne k souhlasu s rozumem a vzdoruje žádostivosti, ačkoli může být v průběhu výchovného procesu ovlivněna negativně. V důsledku toho nás může pocit studu vést k morální pravdě a ctnostnému jednání, ale pouze tehdy, je-li správně pěstován prostřednictvím výchovy.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Aithér. Časopis pro studium řecké a latinské filosofické tradice (online)
ISSN
1803-7860
e-ISSN
—
Volume of the periodical
15
Issue of the periodical within the volume
29
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
44-60
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85188811676