All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Role of Shame in Plato’s Moral Psychology or Why philosophers (and tyrants) do not feel shame?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F23%3A43907775" target="_blank" >RIV/60076658:12260/23:43907775 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://aither.upol.cz/pdfs/ath/2023/01/01.pdf" target="_blank" >https://aither.upol.cz/pdfs/ath/2023/01/01.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/aither.2023.010" target="_blank" >10.5507/aither.2023.010</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Role studu v Platónově morální psychologii aneb Proč se filosofové (a tyrani) nestydí?

  • Original language description

    Tento článek zkoumá význam studu v Platónově morální psychologii, konkrétně se zaměřuje na jeho postavení v rámci tripartitní teorie duše. Cílem této analýzy, která čerpá především z Platónových dialogů Ústava a Gorgias, je objasnit roli studu v lidském životě. Podle tripartitní teorie se duše skládá z rozumu, vznětlivosti a žádostivosti a pochopení lokalizace studu v tomto rámci nabízí vhled do jeho vlivu na morální chování. Jelikož stud sídlí ve vznětlivé duši, text dále zkoumá dynamickou interakci mezi vznětlivostí, rozumem a žádostivostí. Ukazuje se, že vznětlivost přirozeně (fysei) tíhne k souhlasu s rozumem a vzdoruje žádostivosti, ačkoli může být v průběhu výchovného procesu ovlivněna negativně. V důsledku toho nás může pocit studu vést k morální pravdě a ctnostnému jednání, ale pouze tehdy, je-li správně pěstován prostřednictvím výchovy.

  • Czech name

    Role studu v Platónově morální psychologii aneb Proč se filosofové (a tyrani) nestydí?

  • Czech description

    Tento článek zkoumá význam studu v Platónově morální psychologii, konkrétně se zaměřuje na jeho postavení v rámci tripartitní teorie duše. Cílem této analýzy, která čerpá především z Platónových dialogů Ústava a Gorgias, je objasnit roli studu v lidském životě. Podle tripartitní teorie se duše skládá z rozumu, vznětlivosti a žádostivosti a pochopení lokalizace studu v tomto rámci nabízí vhled do jeho vlivu na morální chování. Jelikož stud sídlí ve vznětlivé duši, text dále zkoumá dynamickou interakci mezi vznětlivostí, rozumem a žádostivostí. Ukazuje se, že vznětlivost přirozeně (fysei) tíhne k souhlasu s rozumem a vzdoruje žádostivosti, ačkoli může být v průběhu výchovného procesu ovlivněna negativně. V důsledku toho nás může pocit studu vést k morální pravdě a ctnostnému jednání, ale pouze tehdy, je-li správně pěstován prostřednictvím výchovy.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Aithér. Časopis pro studium řecké a latinské filosofické tradice (online)

  • ISSN

    1803-7860

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    15

  • Issue of the periodical within the volume

    29

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    44-60

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85188811676