“The Slimmed Down Postulates of a Reasonable Faith.“ On Habermas’s Critique of Kant’s Philosophy of Religion
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F24%3A43909446" target="_blank" >RIV/60076658:12260/24:43909446 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://filcasop.flu.cas.cz/images/PDF_NA_WEB/FC_2024_04/617-630-FC4-2024-sirovatka.pdf" target="_blank" >https://filcasop.flu.cas.cz/images/PDF_NA_WEB/FC_2024_04/617-630-FC4-2024-sirovatka.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2024.4r.617" target="_blank" >10.46854/fc.2024.4r.617</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
„Vyhublé postuláty rozumové víry“. K Habermasově kritice Kantovy filosofie náboženství
Original language description
Ve svém pozdním opus magnum Auch eine Geschichte der Philosophie se Jürgen Habermas snaží rekonstruovat to, co „postmetafyzická“ doba ztratila, když opustila metafyziku. Habermas spatřuje zásadní rozdvojení metafyzického myšlení v osmnáctém století, a to v rozchodu, který představovali David Hume a Immanuel Kant. Ve svém příspěvku se zaměřuji zejména na Habermasovu kritiku Kantovy filosofie náboženství. Nejprve představím jeho kritické pojetí Kantovy praktické filosofie ve spojení s jeho filosofií náboženství, která podle Habermase selhává ve své snaze zachránit náboženské obsahy v rámci sekulární filosofie. Zásadní slabinou, kterou Habermas identifikuje v Kantově systematice, jsou požadavky vyplývající z absolutní platnosti mravního zákona. Ve druhém kroku pak budu kriticky diskutovat tento Habermasův výklad a pokusím se poukázat na slabiny jeho interpretace. Na rozdíl od Habermasova pokusu jsem však přesvědčen, že filosofie náboženství je konstitutivní a věrohodnou součástí Kantovy filosofie.
Czech name
„Vyhublé postuláty rozumové víry“. K Habermasově kritice Kantovy filosofie náboženství
Czech description
Ve svém pozdním opus magnum Auch eine Geschichte der Philosophie se Jürgen Habermas snaží rekonstruovat to, co „postmetafyzická“ doba ztratila, když opustila metafyziku. Habermas spatřuje zásadní rozdvojení metafyzického myšlení v osmnáctém století, a to v rozchodu, který představovali David Hume a Immanuel Kant. Ve svém příspěvku se zaměřuji zejména na Habermasovu kritiku Kantovy filosofie náboženství. Nejprve představím jeho kritické pojetí Kantovy praktické filosofie ve spojení s jeho filosofií náboženství, která podle Habermase selhává ve své snaze zachránit náboženské obsahy v rámci sekulární filosofie. Zásadní slabinou, kterou Habermas identifikuje v Kantově systematice, jsou požadavky vyplývající z absolutní platnosti mravního zákona. Ve druhém kroku pak budu kriticky diskutovat tento Habermasův výklad a pokusím se poukázat na slabiny jeho interpretace. Na rozdíl od Habermasova pokusu jsem však přesvědčen, že filosofie náboženství je konstitutivní a věrohodnou součástí Kantovy filosofie.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
2570-9232
Volume of the periodical
72
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
617-630
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85218741704