Artistic Literary Text for Children as a Means of Environmental School Education and Leisure Education of the 21st Century
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F24%3A43909465" target="_blank" >RIV/60076658:12260/24:43909465 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV38_2024.pdf" target="_blank" >https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV38_2024.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Umělecký literární text pro děti jako prostředek environmentální školní edukace a volnočasové výchovy jednadvacátého století.
Original language description
Cílem studie je poukázat na aktuálnost environmentální výchovy jako nezbytné součásti školní edukace a výchovy ve volném čase. Respektující hodnotová environmentální výchova klade důraz nejen na rozvoj znalostí, dovedností a schopností, ale především na postojovou a hodnotovou rovinu. Environmentální výchova by měla být součástí celoživotního vzdělávání. Text se zabývá možnostmi literatury pro děti a mládež, která skrze umělecký text může kvalitně a systematicky přispívat ke kultivaci čtenáře, rozvíjet nejen jeho čtenářské dovednosti, ale také jeho vnímavost vůči ekologickým problémům a kritické myšlení. Studie vychází z pojetí environmentální výchovy jako výchovy etické. Dětský (i dospělý) čtenář může skrze umělecký text lépe poznat sebe, okolní rychle se měnící svět a jeho problémy. Výchova prostřednictvím literárních textů s environmentální tematikou bude výchovou emocionálnější, vpravdě prožitkovou cestou k pochopení světa i sebe sama.
Czech name
Umělecký literární text pro děti jako prostředek environmentální školní edukace a volnočasové výchovy jednadvacátého století.
Czech description
Cílem studie je poukázat na aktuálnost environmentální výchovy jako nezbytné součásti školní edukace a výchovy ve volném čase. Respektující hodnotová environmentální výchova klade důraz nejen na rozvoj znalostí, dovedností a schopností, ale především na postojovou a hodnotovou rovinu. Environmentální výchova by měla být součástí celoživotního vzdělávání. Text se zabývá možnostmi literatury pro děti a mládež, která skrze umělecký text může kvalitně a systematicky přispívat ke kultivaci čtenáře, rozvíjet nejen jeho čtenářské dovednosti, ale také jeho vnímavost vůči ekologickým problémům a kritické myšlení. Studie vychází z pojetí environmentální výchovy jako výchovy etické. Dětský (i dospělý) čtenář může skrze umělecký text lépe poznat sebe, okolní rychle se měnící svět a jeho problémy. Výchova prostřednictvím literárních textů s environmentální tematikou bude výchovou emocionálnější, vpravdě prožitkovou cestou k pochopení světa i sebe sama.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Lingua viva
ISSN
1801-1489
e-ISSN
2336-8136
Volume of the periodical
20
Issue of the periodical within the volume
38
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
36-48
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—