Live and let live: inappropriate behaviour of university students in academic environment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12310%2F17%3A43896127" target="_blank" >RIV/60076658:12310/17:43896127 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=8d9771cc-9c7e-4cc7-8be2-3d9fb1f86e2e%40sessionmgr104" target="_blank" >http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=8d9771cc-9c7e-4cc7-8be2-3d9fb1f86e2e%40sessionmgr104</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
ŽÍT A NECHAT BÝT: NEVHODNÉ CHOVÁNÍ VYSOKOŠKOLÁKŮ S DŮRAZEM NA AKADEMICKÉ PROSTŘEDÍ
Original language description
Cíle. Studie zjišťuje, jaké typy nevhodného chování ve škole vnímají čeští vysokoškoláci jako podvádění, do jaké míry je odsuzují a zda existuje vztah mezi četností jednání, postoji k tomuto jednání a morálním idealismem a relativismem studentů. Soubor. Soubor zahrnoval studenty bakalářských oborů tří fakult Jihočeské univerzity (N = 136). U respondentů bylo anonymním dotazníkovým šetřením zjišťováno, jak často se ve škole chovali způsobem, jenž se dá vnímat jako podvádění, na jejich postoje k tomuto chování, stejně jako na míru jejich morálního idealismu a relativismu. Hypotézy. Byly ověřovány následující hypotézy: 1. z hlediska školního podvádění odlišují studenti několik typů nevhodného chování, a to podle toho, jak velkou závažnost mu připisují; 2. existuje závislost mezi postoji vysokoškoláků k nevhodnému chování ve škole a četností výskytu tohoto chování; 3. tolerance nevhodného chování může souviset s morálním idealismem a relativismem studentů. Statistická analýza. K ověření hypotéz byla použita faktorová analýza, korelační a regresní analýza. Výsledky. Studenti na vysoké škole rozlišují tři typy nevhodného chování: nepovolenou spolupráci, podvádění a plagiátorství. Postoje k tomuto jednání dobře korelovaly s jeho četností. Idealismus studentů měl vliv na jejich postoje k nepovolené spolupráci, podvádění i plagiátorství, stejně jako na četnost podvádění a plagiátorství. Relativismus, který by měl vypovídat o stupni, v jakém studenti akceptovali univerzální morální pravidla jako vhodné "nástroje" pro vlastní rozhodování, nekoreloval ani s přiznávanou četností nevhodného chování, ani s postoji k tomuto chování. Omezení studie. Studie je omezena malou velikostí a reprezentativností výzkumného souboru, jakož i metodou sběru dat (sebeposouzení
Czech name
ŽÍT A NECHAT BÝT: NEVHODNÉ CHOVÁNÍ VYSOKOŠKOLÁKŮ S DŮRAZEM NA AKADEMICKÉ PROSTŘEDÍ
Czech description
Cíle. Studie zjišťuje, jaké typy nevhodného chování ve škole vnímají čeští vysokoškoláci jako podvádění, do jaké míry je odsuzují a zda existuje vztah mezi četností jednání, postoji k tomuto jednání a morálním idealismem a relativismem studentů. Soubor. Soubor zahrnoval studenty bakalářských oborů tří fakult Jihočeské univerzity (N = 136). U respondentů bylo anonymním dotazníkovým šetřením zjišťováno, jak často se ve škole chovali způsobem, jenž se dá vnímat jako podvádění, na jejich postoje k tomuto chování, stejně jako na míru jejich morálního idealismu a relativismu. Hypotézy. Byly ověřovány následující hypotézy: 1. z hlediska školního podvádění odlišují studenti několik typů nevhodného chování, a to podle toho, jak velkou závažnost mu připisují; 2. existuje závislost mezi postoji vysokoškoláků k nevhodnému chování ve škole a četností výskytu tohoto chování; 3. tolerance nevhodného chování může souviset s morálním idealismem a relativismem studentů. Statistická analýza. K ověření hypotéz byla použita faktorová analýza, korelační a regresní analýza. Výsledky. Studenti na vysoké škole rozlišují tři typy nevhodného chování: nepovolenou spolupráci, podvádění a plagiátorství. Postoje k tomuto jednání dobře korelovaly s jeho četností. Idealismus studentů měl vliv na jejich postoje k nepovolené spolupráci, podvádění i plagiátorství, stejně jako na četnost podvádění a plagiátorství. Relativismus, který by měl vypovídat o stupni, v jakém studenti akceptovali univerzální morální pravidla jako vhodné "nástroje" pro vlastní rozhodování, nekoreloval ani s přiznávanou četností nevhodného chování, ani s postoji k tomuto chování. Omezení studie. Studie je omezena malou velikostí a reprezentativností výzkumného souboru, jakož i metodou sběru dat (sebeposouzení
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
61
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
281-294
UT code for WoS article
000411863800006
EID of the result in the Scopus database
—