The problem of variable validity of tests based on morally dilemmatic stories
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F15%3A43889776" target="_blank" >RIV/60076658:12410/15:43889776 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/48135445:_____/15:N0000001
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Problém kolísavé validity testů založených na morálně dilematických příbězích
Original language description
Morálka je v psychologii zkoumaná nejrůznější metodami, které jsou založené na podobném principu - zamýšlení se nad morálními dilematy. V našem příspěvku se zaměříme na konstrukci příběhů, na kterých jsou tato dilemata postavena. Klademe si otázku, do jaké míry platnosti, přesnosti anebo důvěryhodnosti lze vůbec morálku vědecky prostřednictvím těchto metod zkoumat a o čem výsledky testu vypovídají? Na problém kolísavé validity testů pracujících s morálními dilematy v příběhu se podíváme skrze model konstituentů perspektiv (Jedličková, 2010), teorii poznávací perspektivy (ontologii) první a třetí osoby (Searle, 2004) a teorii psychické distance (Bullough, 1995). Na základě teoretické analýzy konstrukce příběhů morálních dilemat poukazujeme na skutečnost, že míra angažovanosti respondenta v příběhu významně ovlivňuje jeho morální usuzování. Naše zjištění o limitách validity testů morálního usuzování rámcově koreluje s teorií duálních neurálních procesů (Greene, 2001), kriticky poukazujíc
Czech name
Problém kolísavé validity testů založených na morálně dilematických příbězích
Czech description
Morálka je v psychologii zkoumaná nejrůznější metodami, které jsou založené na podobném principu - zamýšlení se nad morálními dilematy. V našem příspěvku se zaměříme na konstrukci příběhů, na kterých jsou tato dilemata postavena. Klademe si otázku, do jaké míry platnosti, přesnosti anebo důvěryhodnosti lze vůbec morálku vědecky prostřednictvím těchto metod zkoumat a o čem výsledky testu vypovídají? Na problém kolísavé validity testů pracujících s morálními dilematy v příběhu se podíváme skrze model konstituentů perspektiv (Jedličková, 2010), teorii poznávací perspektivy (ontologii) první a třetí osoby (Searle, 2004) a teorii psychické distance (Bullough, 1995). Na základě teoretické analýzy konstrukce příběhů morálních dilemat poukazujeme na skutečnost, že míra angažovanosti respondenta v příběhu významně ovlivňuje jeho morální usuzování. Naše zjištění o limitách validity testů morálního usuzování rámcově koreluje s teorií duálních neurálních procesů (Greene, 2001), kriticky poukazujíc
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Pedagogicko-psychologická diagnostika: cesta k účinnému vedení
ISBN
978-80-88057-18-5
Number of pages of the result
16
Pages from-to
5-20
Number of pages of the book
120
Publisher name
EDUKO
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—