High and low art in the context of contemporary art education. Sources of inspiration in the pedagogical and artistic works of Václav Živec
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F17%3A43891802" target="_blank" >RIV/60076658:12410/17:43891802 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vysoké a nízké umění v kontextu dobového výtvarného vzdělávání. Inspirační zdroje v pedagogickém a výtvarném díle Václava Živce
Original language description
Kapitola je věnována relativizaci hranic vysokého a nízkého umění v českém výtvarném vzdělávání první poloviny 20. století. Zatímco obecně chápané vysoké umělecké školství zcela logicky inklinovalo ke sféře vysokého umění, terciární sféra výtvarného vzdělávání rozdělování na umění vysoké a nízké z podstaty svého zaměření odmítá a na uměleckých artefaktech aplikuje jiná hodnotící kritéria. Výše zmíněné oborové snahy jsou prezentovány skrze osobnost, autorskou tvorbu a pedagogické působení jednoho z nejvýznamnějších a zároveň nejopomíjenějších představitelů oboru výtvarná výchova, profesora Václava Živce (1893-1982). Přestože se pohyboval v prostředí intelektuálů tíhnoucích k vysokému umění, později převážilo jeho ryze pedagogické zaměření a hledání výchovně vzdělávacích principů v lidové tvorbě. Ve všech oblastech Živcova působení se zrcadlí inspirační zdroje především z nízkého umění, přesto primárně sloužící k pochopení umění vysokého.
Czech name
Vysoké a nízké umění v kontextu dobového výtvarného vzdělávání. Inspirační zdroje v pedagogickém a výtvarném díle Václava Živce
Czech description
Kapitola je věnována relativizaci hranic vysokého a nízkého umění v českém výtvarném vzdělávání první poloviny 20. století. Zatímco obecně chápané vysoké umělecké školství zcela logicky inklinovalo ke sféře vysokého umění, terciární sféra výtvarného vzdělávání rozdělování na umění vysoké a nízké z podstaty svého zaměření odmítá a na uměleckých artefaktech aplikuje jiná hodnotící kritéria. Výše zmíněné oborové snahy jsou prezentovány skrze osobnost, autorskou tvorbu a pedagogické působení jednoho z nejvýznamnějších a zároveň nejopomíjenějších představitelů oboru výtvarná výchova, profesora Václava Živce (1893-1982). Přestože se pohyboval v prostředí intelektuálů tíhnoucích k vysokému umění, později převážilo jeho ryze pedagogické zaměření a hledání výchovně vzdělávacích principů v lidové tvorbě. Ve všech oblastech Živcova působení se zrcadlí inspirační zdroje především z nízkého umění, přesto primárně sloužící k pochopení umění vysokého.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Umění a tradice
ISBN
978-80-86890-97-5
Number of pages of the result
11
Pages from-to
90-101
Number of pages of the book
155
Publisher name
Artefactum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—