Teacher as a prevention methodology and its role in primary school
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43900087" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43900087 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodik prevence a jeho role na základní škole
Original language description
Kniha pojednává o souvislostech a podmínkách práce učitele, který odpovídá za koordinaci, přípravu a evaluaci preventivního programu ve škole. Koncepce publikace vychází ze situace, kdy je oblast školní prevence poměrně kvalitně rozpracována, jsou k dispozici klíčové koncepční materiály i metodická doporučení a je zpracována řada metodik, obsahujících příklady aktivit využitelných v praxi. Problém prevence tedy není v nedostatku informačních zdrojů, ale v často uplatňovaném zužujícím pohledu na danou problematiku. Jedním z aspektů této tendence je vnímání prevence jako něčeho, co je ve škole realizováno formálně a jaksi „navíc“, nad rámec běžné pedagogické práce. Publikace se proto snaží poznatky o prevenci sjednotit s akcentem na výchovně vzdělávací činnost učitele. V kategorii vnitřních podmínek je prevence rozebírána v přímé souvislosti s narůstající potřebou orientovat práci školy na výchovné činnosti učitele. Prevence je jako jedna z oblastí tohoto výchovného působení dilematická a obsahuje řadu vnitřních rozporů. Text dále sleduje formování obsahu prevence, popisuje oblasti, na které se prevence zaměřuje. V textu je zaznamenána diskuse o naplnění významu některých pojmů, které se s prevencí vždy spojovaly (norma, patologie, deviace, rizikové chování). Dále publikace sleduje vybrané aspekty, které ve školním prostředí prevenci limitují. Škola je charakterizována také jako socializační prostředí, v němž si děti utvářejí první vztahy s dospělými autoritami i vrstevníky. Charakter výchovného a socializačního prostředí školy je pak důležitým východiskem pro koncipování principů, které tvoří zásady preventivního působení učitele – metodika prevence. Popsány jsou klíčové oblasti, které jsou v prevenci rozpracovávány do strategií a programů. V poslední části textu je popsán mechanismus plánování cílů a stanovování obsahů školních preventivních programů a jsou představeny metody, které lze v rámci realizace prevence využívat. Text je doplňován příklady výzkumných zjištění, která ilustrují pohledy žáků na prevenci a příklady práce s žáky v rámci školní prevence.
Czech name
Metodik prevence a jeho role na základní škole
Czech description
Kniha pojednává o souvislostech a podmínkách práce učitele, který odpovídá za koordinaci, přípravu a evaluaci preventivního programu ve škole. Koncepce publikace vychází ze situace, kdy je oblast školní prevence poměrně kvalitně rozpracována, jsou k dispozici klíčové koncepční materiály i metodická doporučení a je zpracována řada metodik, obsahujících příklady aktivit využitelných v praxi. Problém prevence tedy není v nedostatku informačních zdrojů, ale v často uplatňovaném zužujícím pohledu na danou problematiku. Jedním z aspektů této tendence je vnímání prevence jako něčeho, co je ve škole realizováno formálně a jaksi „navíc“, nad rámec běžné pedagogické práce. Publikace se proto snaží poznatky o prevenci sjednotit s akcentem na výchovně vzdělávací činnost učitele. V kategorii vnitřních podmínek je prevence rozebírána v přímé souvislosti s narůstající potřebou orientovat práci školy na výchovné činnosti učitele. Prevence je jako jedna z oblastí tohoto výchovného působení dilematická a obsahuje řadu vnitřních rozporů. Text dále sleduje formování obsahu prevence, popisuje oblasti, na které se prevence zaměřuje. V textu je zaznamenána diskuse o naplnění významu některých pojmů, které se s prevencí vždy spojovaly (norma, patologie, deviace, rizikové chování). Dále publikace sleduje vybrané aspekty, které ve školním prostředí prevenci limitují. Škola je charakterizována také jako socializační prostředí, v němž si děti utvářejí první vztahy s dospělými autoritami i vrstevníky. Charakter výchovného a socializačního prostředí školy je pak důležitým východiskem pro koncipování principů, které tvoří zásady preventivního působení učitele – metodika prevence. Popsány jsou klíčové oblasti, které jsou v prevenci rozpracovávány do strategií a programů. V poslední části textu je popsán mechanismus plánování cílů a stanovování obsahů školních preventivních programů a jsou představeny metody, které lze v rámci realizace prevence využívat. Text je doplňován příklady výzkumných zjištění, která ilustrují pohledy žáků na prevenci a příklady práce s žáky v rámci školní prevence.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-88290-28-5
Number of pages
124
Publisher name
Pasparta Publishing
Place of publication
Libčice nad Vltavou
UT code for WoS book
—