All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Multimedia in Artistic Gymnastics

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43900092" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43900092 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1418/3909/1851-1/0#preview" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1418/3909/1851-1/0#preview</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Multimédia ve sportovní gymnastice

  • Original language description

    Tato odborná publikace se zabývá problémem efektivnosti a modernizace výchovně vzdělávacího procesu. Problematika moderních didaktických přístupů, které jsou pro žáky přitažlivější a napomáhají k efektivitě výchovně vzdělávacího procesu ve školní tělesné výchově, je závažným problémem při novém pojetí výchovně vzdělávacího procesu. V souvislosti s tím je možno zaznamenat nárůst multimediálních učebních pomůcek a rozvoj výuky po internetu (e-learning). Hlavním cílem naší práce bylo vytvořit moderní multimediální učebnici sportovní gymnastiky a ověřit efektivitu jejího použití ve výuce u studentů oboru tělesná výchova na vysoké škole. Jak je prezentováno v analytické části monografie, nové přístupy a metody ve výuce sportovní gymnastiky pomohou učitelům, trenérům a studentům získat nebo zpřesnit správné představy o výuce či tréninku tohoto technicko-estetického sportu s velkým počtem pohybových dovedností. Multimediální učebnice pro výuku sportovní gymnastiky vytvořená na základě zkušeností se zahraničními materiály může pomoci učitelův v jejich praxi. Otázkou řešenou ve výzkumné části monografie bylo, zda tyto nové metody práce s použitím této multimediální učebnice ve výuce zvýší efektivitu vyučovacího procesu. Hypotézy byly ověřovány na studentech oboru učitelství tělesné výchovy na vysoké škole během dvou semestrů výuky sportovní gymnastiky. Experimentální a kontrolní skupiny tvořily paralelní skupiny druhého ročníku studia mužů i žen. Z důvodů značných rozdílů v předpokladech pro zvládnutí učiva byli studenti pomocí 5 vstupních testů rozděleni na dvě stejně početné skupiny mužů (experimentální a kontrolní) a dvě paralelní skupiny žen (experimentální a kontrolní) s přibližně stejnými dispozicemi pro zvládnutí gymnastického učiva. Výběr testů odpovídá nárokům na studenty tělesné výchovy při výuce gymnastiky na pedagogických fakultách. V rámci potvrzení pracovních hypotéz se uskutečnila výstupní měření na základě ohodnocení povinných gymnastických sestav na jednotlivých nářadích. Pro lepší a zároveň i objektivnější dokumentaci byli studenti všech skupin natočeni videokamerou a ohodnoceni čtyřčlennou nezávislou komisí rozhodčích. Jako hodnotící škála byla využita pravidla sportovní gymnastiky včetně obvyklých procedur při hodnocení sestav. Byly ověřeny stanovené hypotézy o efektivitě vyučovacího procesu, kdy vstupní nezávislou proměnnou byla změna systému výuky a výstupní závislou proměnnou byla změna úrovně osvojených pohybových dovedností. Získané výsledky umožnily přijmout hypotézu (H1) týkající se experimentu u mužů i hypotézu (H2) týkající se experimentu u žen. Zařazení multimediálních materiálů do systému habituální výuky sportovní gymnastiky mužů i žen zvýšilo efektivitu tohoto vyučovacího procesu. To znamená, že experimentální skupiny mužů i žen zvládly nacvičit pohybové dovednosti v daném časovém úseku na kvalitativně vyšší úrovni než skupiny kontrolní. Dále byl na základě dotazníku zhodnocen vztah studentů k novým učebním postupům ve výuce. Tím byla zodpovězena výzkumná otázka, jak budou studenti hodnotit zařazení multimediálních metodických materiálů do habituální výuky sportovní gymnastiky. Celkově se studenti, kteří se učili podle těchto nových učebních postupů, vyjádřili k učebním postupům pozitivně a ve většině by přivítali výuku s využitím multimediálních materiálů i při jiných sportovních činnostech. Z výsledků výstupních měření je zřejmé, že multimediální materiály, které maximálně možným způsobem přibližují správnou techniku zvládnutí gymnastických dovedností, se uplatní nejvíce právě u technicky náročnějších disciplín. Uplatní se ale také tam, kde umožní rychlou a celkovou představu o pohybové operaci. V závěrech monografie jsou přiblíženy i perspektivy dalších výzkumů, jakož i hlavní přínos výsledků výzkumu pro školskou praxi i rozvoj vědy.

  • Czech name

    Multimédia ve sportovní gymnastice

  • Czech description

    Tato odborná publikace se zabývá problémem efektivnosti a modernizace výchovně vzdělávacího procesu. Problematika moderních didaktických přístupů, které jsou pro žáky přitažlivější a napomáhají k efektivitě výchovně vzdělávacího procesu ve školní tělesné výchově, je závažným problémem při novém pojetí výchovně vzdělávacího procesu. V souvislosti s tím je možno zaznamenat nárůst multimediálních učebních pomůcek a rozvoj výuky po internetu (e-learning). Hlavním cílem naší práce bylo vytvořit moderní multimediální učebnici sportovní gymnastiky a ověřit efektivitu jejího použití ve výuce u studentů oboru tělesná výchova na vysoké škole. Jak je prezentováno v analytické části monografie, nové přístupy a metody ve výuce sportovní gymnastiky pomohou učitelům, trenérům a studentům získat nebo zpřesnit správné představy o výuce či tréninku tohoto technicko-estetického sportu s velkým počtem pohybových dovedností. Multimediální učebnice pro výuku sportovní gymnastiky vytvořená na základě zkušeností se zahraničními materiály může pomoci učitelův v jejich praxi. Otázkou řešenou ve výzkumné části monografie bylo, zda tyto nové metody práce s použitím této multimediální učebnice ve výuce zvýší efektivitu vyučovacího procesu. Hypotézy byly ověřovány na studentech oboru učitelství tělesné výchovy na vysoké škole během dvou semestrů výuky sportovní gymnastiky. Experimentální a kontrolní skupiny tvořily paralelní skupiny druhého ročníku studia mužů i žen. Z důvodů značných rozdílů v předpokladech pro zvládnutí učiva byli studenti pomocí 5 vstupních testů rozděleni na dvě stejně početné skupiny mužů (experimentální a kontrolní) a dvě paralelní skupiny žen (experimentální a kontrolní) s přibližně stejnými dispozicemi pro zvládnutí gymnastického učiva. Výběr testů odpovídá nárokům na studenty tělesné výchovy při výuce gymnastiky na pedagogických fakultách. V rámci potvrzení pracovních hypotéz se uskutečnila výstupní měření na základě ohodnocení povinných gymnastických sestav na jednotlivých nářadích. Pro lepší a zároveň i objektivnější dokumentaci byli studenti všech skupin natočeni videokamerou a ohodnoceni čtyřčlennou nezávislou komisí rozhodčích. Jako hodnotící škála byla využita pravidla sportovní gymnastiky včetně obvyklých procedur při hodnocení sestav. Byly ověřeny stanovené hypotézy o efektivitě vyučovacího procesu, kdy vstupní nezávislou proměnnou byla změna systému výuky a výstupní závislou proměnnou byla změna úrovně osvojených pohybových dovedností. Získané výsledky umožnily přijmout hypotézu (H1) týkající se experimentu u mužů i hypotézu (H2) týkající se experimentu u žen. Zařazení multimediálních materiálů do systému habituální výuky sportovní gymnastiky mužů i žen zvýšilo efektivitu tohoto vyučovacího procesu. To znamená, že experimentální skupiny mužů i žen zvládly nacvičit pohybové dovednosti v daném časovém úseku na kvalitativně vyšší úrovni než skupiny kontrolní. Dále byl na základě dotazníku zhodnocen vztah studentů k novým učebním postupům ve výuce. Tím byla zodpovězena výzkumná otázka, jak budou studenti hodnotit zařazení multimediálních metodických materiálů do habituální výuky sportovní gymnastiky. Celkově se studenti, kteří se učili podle těchto nových učebních postupů, vyjádřili k učebním postupům pozitivně a ve většině by přivítali výuku s využitím multimediálních materiálů i při jiných sportovních činnostech. Z výsledků výstupních měření je zřejmé, že multimediální materiály, které maximálně možným způsobem přibližují správnou techniku zvládnutí gymnastických dovedností, se uplatní nejvíce právě u technicky náročnějších disciplín. Uplatní se ale také tam, kde umožní rychlou a celkovou představu o pohybové operaci. V závěrech monografie jsou přiblíženy i perspektivy dalších výzkumů, jakož i hlavní přínos výsledků výzkumu pro školskou praxi i rozvoj vědy.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-210-9483-3

  • Number of pages

    105

  • Publisher name

    Masarykova univerzita v Brně, Fakulta sportovních studií, Jihočeská univerzita České Budějovice

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book