Competing alone or in pairs? How pairs of pupils did in the Bebras Challenge
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F24%3A43908862" target="_blank" >RIV/60076658:12410/24:43908862 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.didinfo.net/images/DidInfo/files/Didinfo_2024_inter.pdf" target="_blank" >https://www.didinfo.net/images/DidInfo/files/Didinfo_2024_inter.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Soutěžit sám nebo ve dvojici? Aneb jak si vedly dvojice žáků v soutěži Bobřík informatiky
Original language description
Příspěvek se zabývá soutěžením dvojic žáků v soutěži Bobřík informatiky. Realizovali jsme kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapoval rozsah a výsledky využití párového řešení úloh v rámci soutěže Bobřík informatiky na 1. stupni a na počátku 2. stupně základní školy. Do výzkumu jsme jako respondenty zahrnuli žáky, kteří soutěžili v letech 2021 až 2023 v kategoriích podporujících účast dvojic. Celkem jsme do výzkumu zahrnuli 152 540 soutěžících, z toho bylo 7 210 dvojic. Kromě toho jsme také provedli dotazníkové šetření mezi školními koordinátory soutěže. Z výsledků vyplývá, že ve sledovaných letech nejméně čtyři pětiny škol neumožňovaly soutěžení žáků ve dvojicích a že podíl těchto škol se s rostoucím věkem žáků zvyšoval. S rostoucím věkem žáků klesal podíl dvojic. Naše výsledky dále ukazují na trend snižujícího se zastoupení genderově heterogenních dvojic s rostoucím věkem žáků. Dvojice dosahovaly v soutěži lepších výsledků než jednotlivci. K tomu přispěla vyšší úspěšnost při zodpovídání úloh, na které se soutěžící rozhodli odpovědět. Ve většině případů jsme pozorovali také vyšší počet úloh, na které odpověděly dvojice v porovnání s jednotlivci. Výsledky výzkumu mohou být užitečné pro pedagogy připravující budoucí učitele informatiky, lektory dalšího vzdělávání učitelů informatiky a autory učebnic informatiky. Poskytuje jim totiž nejen důkazy o přínosu párového učení, ale také doklady o potřebě motivovat české učitele informatiky k jeho využití.
Czech name
Soutěžit sám nebo ve dvojici? Aneb jak si vedly dvojice žáků v soutěži Bobřík informatiky
Czech description
Příspěvek se zabývá soutěžením dvojic žáků v soutěži Bobřík informatiky. Realizovali jsme kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapoval rozsah a výsledky využití párového řešení úloh v rámci soutěže Bobřík informatiky na 1. stupni a na počátku 2. stupně základní školy. Do výzkumu jsme jako respondenty zahrnuli žáky, kteří soutěžili v letech 2021 až 2023 v kategoriích podporujících účast dvojic. Celkem jsme do výzkumu zahrnuli 152 540 soutěžících, z toho bylo 7 210 dvojic. Kromě toho jsme také provedli dotazníkové šetření mezi školními koordinátory soutěže. Z výsledků vyplývá, že ve sledovaných letech nejméně čtyři pětiny škol neumožňovaly soutěžení žáků ve dvojicích a že podíl těchto škol se s rostoucím věkem žáků zvyšoval. S rostoucím věkem žáků klesal podíl dvojic. Naše výsledky dále ukazují na trend snižujícího se zastoupení genderově heterogenních dvojic s rostoucím věkem žáků. Dvojice dosahovaly v soutěži lepších výsledků než jednotlivci. K tomu přispěla vyšší úspěšnost při zodpovídání úloh, na které se soutěžící rozhodli odpovědět. Ve většině případů jsme pozorovali také vyšší počet úloh, na které odpověděly dvojice v porovnání s jednotlivci. Výsledky výzkumu mohou být užitečné pro pedagogy připravující budoucí učitele informatiky, lektory dalšího vzdělávání učitelů informatiky a autory učebnic informatiky. Poskytuje jim totiž nejen důkazy o přínosu párového učení, ale také doklady o potřebě motivovat české učitele informatiky k jeho využití.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Didinfo 2024: New Perspective in Informatics Education, International Proceedings on Teaching Informatics
ISBN
978-80-7494-708-7
ISSN
2454-051X
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
25-33
Publisher name
Technická univerzita v Liberci
Place of publication
Liberec
Event location
Liberec
Event date
Feb 7, 2024
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—