Traditional and New Materiality as Determining Factors of Artistic Creation According to Reality
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F24%3A43909535" target="_blank" >RIV/60076658:12410/24:43909535 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.insea.cz/publikace" target="_blank" >https://www.insea.cz/publikace</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tradiční a nová materialita jako determinující činitelé výtvarné tvorby podle skutečnosti
Original language description
Text se zabývá problematikou výtvarného studia skutečnosti jako jedné z forem výtvarných činností a determinujícími faktory, které se podílejí na výsledném grafickém záznamu vycházející z přímé zrakové zkušenosti. Hmotná podstata vnímaného objektu založená na trojrozměrné materii tu stojí proti novému pojetí hmotného světa, zprostředkovaného moderními technologiemi. Tato nová materialita elektronických technologií se podílí na tvorbě současného vizuálního jazyka. Současné technologické nástroje přinášejí nové přístupy působící na naše vědomí, v důsledku čehož může docházet i ke změně ve vnímání skutečnosti. Obsah příspěvku vychází z výzkumného šetření, které vzniklo v rámci disertační práce. Závěry výzkumu jsou komparací výsledků činnosti z hlediska zapojení zrakového smyslu. Na základě analýzy vizuální produkce text představí, jak na kresebném projevu žáků participují vzory převzaté z mainstreamových médií. Tedy do jaké míry aktéři vycházejí z přímé zrakové zkušenosti a zda jsou ovlivněni současnou umělou vizuální kulturou ve snaze zachytit podobu nazírané skutečnosti.
Czech name
Tradiční a nová materialita jako determinující činitelé výtvarné tvorby podle skutečnosti
Czech description
Text se zabývá problematikou výtvarného studia skutečnosti jako jedné z forem výtvarných činností a determinujícími faktory, které se podílejí na výsledném grafickém záznamu vycházející z přímé zrakové zkušenosti. Hmotná podstata vnímaného objektu založená na trojrozměrné materii tu stojí proti novému pojetí hmotného světa, zprostředkovaného moderními technologiemi. Tato nová materialita elektronických technologií se podílí na tvorbě současného vizuálního jazyka. Současné technologické nástroje přinášejí nové přístupy působící na naše vědomí, v důsledku čehož může docházet i ke změně ve vnímání skutečnosti. Obsah příspěvku vychází z výzkumného šetření, které vzniklo v rámci disertační práce. Závěry výzkumu jsou komparací výsledků činnosti z hlediska zapojení zrakového smyslu. Na základě analýzy vizuální produkce text představí, jak na kresebném projevu žáků participují vzory převzaté z mainstreamových médií. Tedy do jaké míry aktéři vycházejí z přímé zrakové zkušenosti a zda jsou ovlivněni současnou umělou vizuální kulturou ve snaze zachytit podobu nazírané skutečnosti.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Výtvarná výchova v interakcích
ISBN
978-80-7599-471-4
Number of pages of the result
22
Pages from-to
213-235
Number of pages of the book
512
Publisher name
Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta
Place of publication
Ostrava
UT code for WoS chapter
—