All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Tho conditions for sustainable development in rural areas - how to support transformation processes? The role of local knowledge and life-long learning in proceses of regional sustainable development

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12510%2F21%3A43903179" target="_blank" >RIV/60076658:12510/21:43903179 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/633/871" target="_blank" >https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/633/871</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.633" target="_blank" >10.14712/18023061.633</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Podmínky k udržitelnému rozvoji na venkově – jak podporovat transformační procesy v praxi? Role místních znalostí a celoživotního učení v procesech udržitelného rozvoje regionů

  • Original language description

    Východiskem úvah o strategiích udržitelnosti regionálního rozvoje jsou Cíle udržitelného roz-voje (SDGs) a jak se promítají na místní úroveň. Článek soustřeďuje pozornost na cíl č. 4 – vzdělá-vání, které může významně podporovat implementaci dalších cílů, pokud cílí na důležité aktéry udr-žitelného rozvoje. Tuto (transformativní) roli by mělo vzdělávání plnit i na místní úrovni, což ovšem strategické rozvojové dokumenty plně nezohledňují, oblast celoživotního učení není systémově ře-šena vůbec. Cílem výzkumu bylo zmapovat aktuální situaci vregionech ČR a zjistit, jakou úlohu vzdělávání na místní úrovni vkontextu udržitelného rozvoje plní (a mělo by plnit), a jaké jsou vtéto souvislosti role jednotlivých aktérů rozvoje venkova. Otázky, které si řešitelský tým kladl v rámci školení pro představitele místních akčních skupin (MAS), byly formulovány a následně distribuovány formou plošného dotazníkového šetření mezi manažery/manažerkami MAS. Data byla vyhodnocena kvantitativními,a především kvalitativními metodami, s důrazem na jedinečné zkušenosti a po-střehy. Zvýsledků vyplývá, že místní aktéři (reprezentovaní MAS) si uvědomují potřebu vzdělávání i nedostatky vtéto oblasti, a chápou též důsledky tohoto stavu proudržitelný rozvoj venvironmen-tální, ekonomické i sociální oblasti. Potenciál jednotlivých aktérů (jejich role v procesech udržitel-nosti) zůstává nevyužit, což ovlivňuje schopnost inovací. Ačkoli jsou MAS aktérem, který svou roli spatřuje především vposilování sociálního kapitálu a dalších předpokladů rozvoje včetně vzdělávání, existují překážky exogenního charakteru, které naplnění této role brání. Součástí možných řešení je posílení leadershipu MAS votázkách udržitelnosti, a to i prostřednictvím vzdělávání; vytvoření sys-tému celoživotního učení, které využívá místní znalosti; a zapojení expertů nejen v oblasti technolo-gií, ale například též odborníků na otázky sociální.Vymezení rolí jednotlivých aktérů v procesech rozvoje na úrovni regionů (a tím i specifik bottom-up procesů), by přispělo i kvyjasnění toho, jaké top-down podněty jsou nezbytné kprosazování veřejného zájmu, vyjádřeného např. v SDGs

  • Czech name

    Podmínky k udržitelnému rozvoji na venkově – jak podporovat transformační procesy v praxi? Role místních znalostí a celoživotního učení v procesech udržitelného rozvoje regionů

  • Czech description

    Východiskem úvah o strategiích udržitelnosti regionálního rozvoje jsou Cíle udržitelného roz-voje (SDGs) a jak se promítají na místní úroveň. Článek soustřeďuje pozornost na cíl č. 4 – vzdělá-vání, které může významně podporovat implementaci dalších cílů, pokud cílí na důležité aktéry udr-žitelného rozvoje. Tuto (transformativní) roli by mělo vzdělávání plnit i na místní úrovni, což ovšem strategické rozvojové dokumenty plně nezohledňují, oblast celoživotního učení není systémově ře-šena vůbec. Cílem výzkumu bylo zmapovat aktuální situaci vregionech ČR a zjistit, jakou úlohu vzdělávání na místní úrovni vkontextu udržitelného rozvoje plní (a mělo by plnit), a jaké jsou vtéto souvislosti role jednotlivých aktérů rozvoje venkova. Otázky, které si řešitelský tým kladl v rámci školení pro představitele místních akčních skupin (MAS), byly formulovány a následně distribuovány formou plošného dotazníkového šetření mezi manažery/manažerkami MAS. Data byla vyhodnocena kvantitativními,a především kvalitativními metodami, s důrazem na jedinečné zkušenosti a po-střehy. Zvýsledků vyplývá, že místní aktéři (reprezentovaní MAS) si uvědomují potřebu vzdělávání i nedostatky vtéto oblasti, a chápou též důsledky tohoto stavu proudržitelný rozvoj venvironmen-tální, ekonomické i sociální oblasti. Potenciál jednotlivých aktérů (jejich role v procesech udržitel-nosti) zůstává nevyužit, což ovlivňuje schopnost inovací. Ačkoli jsou MAS aktérem, který svou roli spatřuje především vposilování sociálního kapitálu a dalších předpokladů rozvoje včetně vzdělávání, existují překážky exogenního charakteru, které naplnění této role brání. Součástí možných řešení je posílení leadershipu MAS votázkách udržitelnosti, a to i prostřednictvím vzdělávání; vytvoření sys-tému celoživotního učení, které využívá místní znalosti; a zapojení expertů nejen v oblasti technolo-gií, ale například též odborníků na otázky sociální.Vymezení rolí jednotlivých aktérů v procesech rozvoje na úrovni regionů (a tím i specifik bottom-up procesů), by přispělo i kvyjasnění toho, jaké top-down podněty jsou nezbytné kprosazování veřejného zájmu, vyjádřeného např. v SDGs

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL02000012" target="_blank" >TL02000012: Sustainable Development on Regional Level - Combination of Theory and Practice</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Envigogika

  • ISSN

    1802-3061

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    16

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    39

  • Pages from-to

    1-39

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database