Tho conditions for sustainable development in rural areas - how to support transformation processes? The role of local knowledge and life-long learning in proceses of regional sustainable development
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12510%2F21%3A43903179" target="_blank" >RIV/60076658:12510/21:43903179 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/633/871" target="_blank" >https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/633/871</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.633" target="_blank" >10.14712/18023061.633</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Podmínky k udržitelnému rozvoji na venkově – jak podporovat transformační procesy v praxi? Role místních znalostí a celoživotního učení v procesech udržitelného rozvoje regionů
Original language description
Východiskem úvah o strategiích udržitelnosti regionálního rozvoje jsou Cíle udržitelného roz-voje (SDGs) a jak se promítají na místní úroveň. Článek soustřeďuje pozornost na cíl č. 4 – vzdělá-vání, které může významně podporovat implementaci dalších cílů, pokud cílí na důležité aktéry udr-žitelného rozvoje. Tuto (transformativní) roli by mělo vzdělávání plnit i na místní úrovni, což ovšem strategické rozvojové dokumenty plně nezohledňují, oblast celoživotního učení není systémově ře-šena vůbec. Cílem výzkumu bylo zmapovat aktuální situaci vregionech ČR a zjistit, jakou úlohu vzdělávání na místní úrovni vkontextu udržitelného rozvoje plní (a mělo by plnit), a jaké jsou vtéto souvislosti role jednotlivých aktérů rozvoje venkova. Otázky, které si řešitelský tým kladl v rámci školení pro představitele místních akčních skupin (MAS), byly formulovány a následně distribuovány formou plošného dotazníkového šetření mezi manažery/manažerkami MAS. Data byla vyhodnocena kvantitativními,a především kvalitativními metodami, s důrazem na jedinečné zkušenosti a po-střehy. Zvýsledků vyplývá, že místní aktéři (reprezentovaní MAS) si uvědomují potřebu vzdělávání i nedostatky vtéto oblasti, a chápou též důsledky tohoto stavu proudržitelný rozvoj venvironmen-tální, ekonomické i sociální oblasti. Potenciál jednotlivých aktérů (jejich role v procesech udržitel-nosti) zůstává nevyužit, což ovlivňuje schopnost inovací. Ačkoli jsou MAS aktérem, který svou roli spatřuje především vposilování sociálního kapitálu a dalších předpokladů rozvoje včetně vzdělávání, existují překážky exogenního charakteru, které naplnění této role brání. Součástí možných řešení je posílení leadershipu MAS votázkách udržitelnosti, a to i prostřednictvím vzdělávání; vytvoření sys-tému celoživotního učení, které využívá místní znalosti; a zapojení expertů nejen v oblasti technolo-gií, ale například též odborníků na otázky sociální.Vymezení rolí jednotlivých aktérů v procesech rozvoje na úrovni regionů (a tím i specifik bottom-up procesů), by přispělo i kvyjasnění toho, jaké top-down podněty jsou nezbytné kprosazování veřejného zájmu, vyjádřeného např. v SDGs
Czech name
Podmínky k udržitelnému rozvoji na venkově – jak podporovat transformační procesy v praxi? Role místních znalostí a celoživotního učení v procesech udržitelného rozvoje regionů
Czech description
Východiskem úvah o strategiích udržitelnosti regionálního rozvoje jsou Cíle udržitelného roz-voje (SDGs) a jak se promítají na místní úroveň. Článek soustřeďuje pozornost na cíl č. 4 – vzdělá-vání, které může významně podporovat implementaci dalších cílů, pokud cílí na důležité aktéry udr-žitelného rozvoje. Tuto (transformativní) roli by mělo vzdělávání plnit i na místní úrovni, což ovšem strategické rozvojové dokumenty plně nezohledňují, oblast celoživotního učení není systémově ře-šena vůbec. Cílem výzkumu bylo zmapovat aktuální situaci vregionech ČR a zjistit, jakou úlohu vzdělávání na místní úrovni vkontextu udržitelného rozvoje plní (a mělo by plnit), a jaké jsou vtéto souvislosti role jednotlivých aktérů rozvoje venkova. Otázky, které si řešitelský tým kladl v rámci školení pro představitele místních akčních skupin (MAS), byly formulovány a následně distribuovány formou plošného dotazníkového šetření mezi manažery/manažerkami MAS. Data byla vyhodnocena kvantitativními,a především kvalitativními metodami, s důrazem na jedinečné zkušenosti a po-střehy. Zvýsledků vyplývá, že místní aktéři (reprezentovaní MAS) si uvědomují potřebu vzdělávání i nedostatky vtéto oblasti, a chápou též důsledky tohoto stavu proudržitelný rozvoj venvironmen-tální, ekonomické i sociální oblasti. Potenciál jednotlivých aktérů (jejich role v procesech udržitel-nosti) zůstává nevyužit, což ovlivňuje schopnost inovací. Ačkoli jsou MAS aktérem, který svou roli spatřuje především vposilování sociálního kapitálu a dalších předpokladů rozvoje včetně vzdělávání, existují překážky exogenního charakteru, které naplnění této role brání. Součástí možných řešení je posílení leadershipu MAS votázkách udržitelnosti, a to i prostřednictvím vzdělávání; vytvoření sys-tému celoživotního učení, které využívá místní znalosti; a zapojení expertů nejen v oblasti technolo-gií, ale například též odborníků na otázky sociální.Vymezení rolí jednotlivých aktérů v procesech rozvoje na úrovni regionů (a tím i specifik bottom-up procesů), by přispělo i kvyjasnění toho, jaké top-down podněty jsou nezbytné kprosazování veřejného zájmu, vyjádřeného např. v SDGs
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000012" target="_blank" >TL02000012: Sustainable Development on Regional Level - Combination of Theory and Practice</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Volume of the periodical
16
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
39
Pages from-to
1-39
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—