All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Motor vehicle taxation in the Member States of the European Union

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12510%2F21%3A43904119" target="_blank" >RIV/60076658:12510/21:43904119 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://omp.ef.jcu.cz/index.php/EF/catalog/book/73" target="_blank" >http://omp.ef.jcu.cz/index.php/EF/catalog/book/73</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Zdanění motorových vozidel v členských státech Evropské unie

  • Original language description

    Článek se zaměřuje na část z celkového daňového zatížení dopravy, konkrétně na daňové zatížení majitelů a uživatelů silničních vozidel používaných k osobní a nákladní přepravě. Silniční daň je v některých státech nazývána cirkulární daní. Daňové zatížení dopravy napomáhá regulaci dopravy, ovlivňuje ceny výrobků a zboží na trhu a v neposlední řadě ovlivňuje znečištění životního prostředí způsobeného právě silniční dopravou. Fungování a regulace dopravy je součástí trvale udržitelného hospodaření podniku, domácnosti a státu. Daně zatěžující vlastnictví a užívání vozidel nejsou v rámci Evropské unie harmonizovány tak podrobně jako některé jiné daně, například daň z přidané hodnoty, spotřební či energetické daně. Ochrana životního prostředí naproti tomu rezonuje napříč všemi členskými státy a společné postupy jsou zde nezbytné. Nabízí se tedy otázka, jak silným nástrojem k získání finančních prostředků do veřejných rozpočtů je pro členské státy silniční daň. Snahou je proto zjistit význam silniční daně v daňových systémech členských států a na vybraných ukazatelích identifikovat podobnost či odlišnosti členských států Evropské Unie. Pro tato zkoumání byla použita data Eurostatu za roky 2007 a 2019. Podobnosti států byly zjišťovány pomocí Wardovy metody shlukové analýzy. Shluková analýza třech vybraných ukazatelů zobrazuje podobnost států seskupených v jednotlivých shlucích. Výsledky shlukové analýzy jsou doplněny podrobnějším hodnocením ukazatelů v rámci vytvořených shluků. Porovnání dat mezi roky 2007 a 2019 naznačuje trend vývoje zdanění silniční dopravy v členských státech. Lze očekávat odlišnosti v daňovém zatížení silniční dopravy například mezi původními členskými státy, které tvořily tzv. EU-15, a novými členy, kteří se stali členy v roce 2004 nebo později. Významnější odlišnosti mezi sousedními státy mohou naznačovat daňovou konkurenci.

  • Czech name

    Zdanění motorových vozidel v členských státech Evropské unie

  • Czech description

    Článek se zaměřuje na část z celkového daňového zatížení dopravy, konkrétně na daňové zatížení majitelů a uživatelů silničních vozidel používaných k osobní a nákladní přepravě. Silniční daň je v některých státech nazývána cirkulární daní. Daňové zatížení dopravy napomáhá regulaci dopravy, ovlivňuje ceny výrobků a zboží na trhu a v neposlední řadě ovlivňuje znečištění životního prostředí způsobeného právě silniční dopravou. Fungování a regulace dopravy je součástí trvale udržitelného hospodaření podniku, domácnosti a státu. Daně zatěžující vlastnictví a užívání vozidel nejsou v rámci Evropské unie harmonizovány tak podrobně jako některé jiné daně, například daň z přidané hodnoty, spotřební či energetické daně. Ochrana životního prostředí naproti tomu rezonuje napříč všemi členskými státy a společné postupy jsou zde nezbytné. Nabízí se tedy otázka, jak silným nástrojem k získání finančních prostředků do veřejných rozpočtů je pro členské státy silniční daň. Snahou je proto zjistit význam silniční daně v daňových systémech členských států a na vybraných ukazatelích identifikovat podobnost či odlišnosti členských států Evropské Unie. Pro tato zkoumání byla použita data Eurostatu za roky 2007 a 2019. Podobnosti států byly zjišťovány pomocí Wardovy metody shlukové analýzy. Shluková analýza třech vybraných ukazatelů zobrazuje podobnost států seskupených v jednotlivých shlucích. Výsledky shlukové analýzy jsou doplněny podrobnějším hodnocením ukazatelů v rámci vytvořených shluků. Porovnání dat mezi roky 2007 a 2019 naznačuje trend vývoje zdanění silniční dopravy v členských státech. Lze očekávat odlišnosti v daňovém zatížení silniční dopravy například mezi původními členskými státy, které tvořily tzv. EU-15, a novými členy, kteří se stali členy v roce 2004 nebo později. Významnější odlišnosti mezi sousedními státy mohou naznačovat daňovou konkurenci.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50205 - Accounting

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Complementary Papers and Book of Abstracts of the 15th International Scientific Conference INPROFORUM 2021: „New trends and challenges in the management of organisations“

  • ISBN

    978-80-7394-864-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    8-21

  • Publisher name

    Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

  • Place of publication

    České Budějovice

  • Event location

    České Budějovice

  • Event date

    Nov 4, 2021

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article