Motor vehicle taxation in the Member States of the European Union
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12510%2F21%3A43904119" target="_blank" >RIV/60076658:12510/21:43904119 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://omp.ef.jcu.cz/index.php/EF/catalog/book/73" target="_blank" >http://omp.ef.jcu.cz/index.php/EF/catalog/book/73</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zdanění motorových vozidel v členských státech Evropské unie
Original language description
Článek se zaměřuje na část z celkového daňového zatížení dopravy, konkrétně na daňové zatížení majitelů a uživatelů silničních vozidel používaných k osobní a nákladní přepravě. Silniční daň je v některých státech nazývána cirkulární daní. Daňové zatížení dopravy napomáhá regulaci dopravy, ovlivňuje ceny výrobků a zboží na trhu a v neposlední řadě ovlivňuje znečištění životního prostředí způsobeného právě silniční dopravou. Fungování a regulace dopravy je součástí trvale udržitelného hospodaření podniku, domácnosti a státu. Daně zatěžující vlastnictví a užívání vozidel nejsou v rámci Evropské unie harmonizovány tak podrobně jako některé jiné daně, například daň z přidané hodnoty, spotřební či energetické daně. Ochrana životního prostředí naproti tomu rezonuje napříč všemi členskými státy a společné postupy jsou zde nezbytné. Nabízí se tedy otázka, jak silným nástrojem k získání finančních prostředků do veřejných rozpočtů je pro členské státy silniční daň. Snahou je proto zjistit význam silniční daně v daňových systémech členských států a na vybraných ukazatelích identifikovat podobnost či odlišnosti členských států Evropské Unie. Pro tato zkoumání byla použita data Eurostatu za roky 2007 a 2019. Podobnosti států byly zjišťovány pomocí Wardovy metody shlukové analýzy. Shluková analýza třech vybraných ukazatelů zobrazuje podobnost států seskupených v jednotlivých shlucích. Výsledky shlukové analýzy jsou doplněny podrobnějším hodnocením ukazatelů v rámci vytvořených shluků. Porovnání dat mezi roky 2007 a 2019 naznačuje trend vývoje zdanění silniční dopravy v členských státech. Lze očekávat odlišnosti v daňovém zatížení silniční dopravy například mezi původními členskými státy, které tvořily tzv. EU-15, a novými členy, kteří se stali členy v roce 2004 nebo později. Významnější odlišnosti mezi sousedními státy mohou naznačovat daňovou konkurenci.
Czech name
Zdanění motorových vozidel v členských státech Evropské unie
Czech description
Článek se zaměřuje na část z celkového daňového zatížení dopravy, konkrétně na daňové zatížení majitelů a uživatelů silničních vozidel používaných k osobní a nákladní přepravě. Silniční daň je v některých státech nazývána cirkulární daní. Daňové zatížení dopravy napomáhá regulaci dopravy, ovlivňuje ceny výrobků a zboží na trhu a v neposlední řadě ovlivňuje znečištění životního prostředí způsobeného právě silniční dopravou. Fungování a regulace dopravy je součástí trvale udržitelného hospodaření podniku, domácnosti a státu. Daně zatěžující vlastnictví a užívání vozidel nejsou v rámci Evropské unie harmonizovány tak podrobně jako některé jiné daně, například daň z přidané hodnoty, spotřební či energetické daně. Ochrana životního prostředí naproti tomu rezonuje napříč všemi členskými státy a společné postupy jsou zde nezbytné. Nabízí se tedy otázka, jak silným nástrojem k získání finančních prostředků do veřejných rozpočtů je pro členské státy silniční daň. Snahou je proto zjistit význam silniční daně v daňových systémech členských států a na vybraných ukazatelích identifikovat podobnost či odlišnosti členských států Evropské Unie. Pro tato zkoumání byla použita data Eurostatu za roky 2007 a 2019. Podobnosti států byly zjišťovány pomocí Wardovy metody shlukové analýzy. Shluková analýza třech vybraných ukazatelů zobrazuje podobnost států seskupených v jednotlivých shlucích. Výsledky shlukové analýzy jsou doplněny podrobnějším hodnocením ukazatelů v rámci vytvořených shluků. Porovnání dat mezi roky 2007 a 2019 naznačuje trend vývoje zdanění silniční dopravy v členských státech. Lze očekávat odlišnosti v daňovém zatížení silniční dopravy například mezi původními členskými státy, které tvořily tzv. EU-15, a novými členy, kteří se stali členy v roce 2004 nebo později. Významnější odlišnosti mezi sousedními státy mohou naznačovat daňovou konkurenci.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50205 - Accounting
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Complementary Papers and Book of Abstracts of the 15th International Scientific Conference INPROFORUM 2021: „New trends and challenges in the management of organisations“
ISBN
978-80-7394-864-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
14
Pages from-to
8-21
Publisher name
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Place of publication
České Budějovice
Event location
České Budějovice
Event date
Nov 4, 2021
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—