Optimization of Cargo Securing during Road Transport in the Czech Army Conditions
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG42__%2F18%3A00536121" target="_blank" >RIV/60162694:G42__/18:00536121 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Optimalizace upevnění nákladu při silniční přepravě v podmínkách Armády České republiky
Original language description
Cílem habilitační práce je optimalizace upevnění nákladu pomocí přivazovacích popruhů v podmínkách Armády České republiky k zajištění vyšší a bezpečnější mobility vojenských jednotek. Důvodem zkoumání definovaného výzkumného problému je velké procento nehod nákladních automobilů, které jsou způsobeny nesprávným nebo nedostatečným upevněním nákladu. Základním nástrojem optimalizace je fleet management, který umožnil získat primární data o vybraných vojenských přepravách a provést přepravní experimenty, během kterých byly změřeny otřesy (koeficienty zrychlení) generované rozdílnými dopravními cestami a rozdílnými vojenskými vozidly, a to bez nebo s nákladem. K naplnění cíle práce jsou využity testy statistických hypotéz, které odhalují rozdíly mezi otřesy vznikajícími při běžných vojenských přepravách a normativně stanovenými koeficienty zrychlení vycházejícími z ČSN EN 12195-1:2011. Dále je otestována statistická významnost rozdílu mezi velikostmi koeficientů zrychlení, resp. setrvačnými silami generovanými při přepravě po rozdílných dopravních cestách, rozdílnými vojenskými vozidly a při přepravě bez/s nákladem. V samostatném pododdíle habilitační práce je i výpočet korelačních koeficientů, pomocí kterých je zjištěna míra korelace mezi koeficienty zrychlení a výslednými setrvačnými silami. Výsledkem habilitační práce je zamítnutí výzkumné otázky, které potvrdilo úvahu, že bazální vektor koeficientů zrychlení dle ČSN EN 12195-1:2011 není využitelný pro všechny vojenské přepravy. Jeho využíváním může docházet k potenciálně rizikovým situacím v souvislosti s upevněním nákladu na vojenských vozidlech. Z testovaných statistických hypotéz vyplynulo, že i při přibližně poloviční průměrné rychlosti přepravy po dopravní cestě nižší kvality (komunikaci vydlážděné žulovými kostkami) byly generované otřesy (koeficienty zrychlení a setrvačné síly) statisticky významně větší než na kvalitní dopravní cestě (dálnici). Dále byl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi zkoumanými vozidly T-810 a T-815 MK IV. Vozidlo T-810 generovalo statisticky významně větší otřesy (hodnoty koeficientů zrychlení a setrvačných sil). Statisticky významný rozdíl byl zjištěn i u vozidla T-815 MK IV při porovnání jízdy bez nákladu a s nákladem. Naložené vozidlo T-815 MK IV generovalo statisticky významně menší otřesy (hodnoty koeficientů zrychlení a setrvačných sil) než nenaložené. Výstupem práce jsou doporučení pro efektivní způsob upevnění nákladu s ohledem na bezpečnost přepravy v podmínkách Armády České republiky v návaznosti na omezenou platnost klíčové normy ČSN EN 12195-1:2011. Výsledky práce jsou využitelné ve specifických podmínkách Armády České republiky, ale i při běžných přepravách především po méně kvalitních dopravních cestách s možným přesahem na složky Integrovaného záchranného systému.
Czech name
Optimalizace upevnění nákladu při silniční přepravě v podmínkách Armády České republiky
Czech description
Cílem habilitační práce je optimalizace upevnění nákladu pomocí přivazovacích popruhů v podmínkách Armády České republiky k zajištění vyšší a bezpečnější mobility vojenských jednotek. Důvodem zkoumání definovaného výzkumného problému je velké procento nehod nákladních automobilů, které jsou způsobeny nesprávným nebo nedostatečným upevněním nákladu. Základním nástrojem optimalizace je fleet management, který umožnil získat primární data o vybraných vojenských přepravách a provést přepravní experimenty, během kterých byly změřeny otřesy (koeficienty zrychlení) generované rozdílnými dopravními cestami a rozdílnými vojenskými vozidly, a to bez nebo s nákladem. K naplnění cíle práce jsou využity testy statistických hypotéz, které odhalují rozdíly mezi otřesy vznikajícími při běžných vojenských přepravách a normativně stanovenými koeficienty zrychlení vycházejícími z ČSN EN 12195-1:2011. Dále je otestována statistická významnost rozdílu mezi velikostmi koeficientů zrychlení, resp. setrvačnými silami generovanými při přepravě po rozdílných dopravních cestách, rozdílnými vojenskými vozidly a při přepravě bez/s nákladem. V samostatném pododdíle habilitační práce je i výpočet korelačních koeficientů, pomocí kterých je zjištěna míra korelace mezi koeficienty zrychlení a výslednými setrvačnými silami. Výsledkem habilitační práce je zamítnutí výzkumné otázky, které potvrdilo úvahu, že bazální vektor koeficientů zrychlení dle ČSN EN 12195-1:2011 není využitelný pro všechny vojenské přepravy. Jeho využíváním může docházet k potenciálně rizikovým situacím v souvislosti s upevněním nákladu na vojenských vozidlech. Z testovaných statistických hypotéz vyplynulo, že i při přibližně poloviční průměrné rychlosti přepravy po dopravní cestě nižší kvality (komunikaci vydlážděné žulovými kostkami) byly generované otřesy (koeficienty zrychlení a setrvačné síly) statisticky významně větší než na kvalitní dopravní cestě (dálnici). Dále byl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi zkoumanými vozidly T-810 a T-815 MK IV. Vozidlo T-810 generovalo statisticky významně větší otřesy (hodnoty koeficientů zrychlení a setrvačných sil). Statisticky významný rozdíl byl zjištěn i u vozidla T-815 MK IV při porovnání jízdy bez nákladu a s nákladem. Naložené vozidlo T-815 MK IV generovalo statisticky významně menší otřesy (hodnoty koeficientů zrychlení a setrvačných sil) než nenaložené. Výstupem práce jsou doporučení pro efektivní způsob upevnění nákladu s ohledem na bezpečnost přepravy v podmínkách Armády České republiky v návaznosti na omezenou platnost klíčové normy ČSN EN 12195-1:2011. Výsledky práce jsou využitelné ve specifických podmínkách Armády České republiky, ale i při běžných přepravách především po méně kvalitních dopravních cestách s možným přesahem na složky Integrovaného záchranného systému.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50902 - Social sciences, interdisciplinary
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů