State Universities as an Alternative Choice for Students to Overcome Economic Barriers to Access to Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG42__%2F20%3A00555935" target="_blank" >RIV/60162694:G42__/20:00555935 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://sets7.webnode.cz/_files/200000299-407ca407cc/Scientia%202_2020%20web.pdf" target="_blank" >https://sets7.webnode.cz/_files/200000299-407ca407cc/Scientia%202_2020%20web.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Státní vysoká škola alternativou pro překonání ekonomických bariér v přístupu ke vzdělání
Original language description
Socioekonomické zázemí studentů bývá tradičně uváděno jako jeden z faktorů ovlivňující dosažené vzdělání. Ekonomické bariéry přístupu ke vzdělání existují i přes skutečnost, že je v České republice poskytováno školství na všech úrovních bezplatně. V kontextu ekonomických bariér se jako klíčové ukazují náklady na běžný život, které rostou, pokud student musí opustit místo trvalého bydliště. Snaha o odstranění ekonomických bariér je realizována jak na centrální úrovni, tak na úrovni jednotlivých vysokých škol. Kromě sociálních příspěvků a sociální pomoci, mohou studenti také čerpat různá sociální a prospěchová stipendia. V souvislosti s překonáváním bariér se však zapomíná na další cestu, kterou bývá studium na státní vysoké škole v zaměstnaneckém poměru s budoucím závazkem služby. Tento typ školy na jedné straně poskytne studentovi vzdělání a na straně druhé s ním uzavírá zaměstnanecký poměr, díky kterému je schopný náklady na studium hradit zcela samostatně. Tato alternativní cesta pro překonání ekonomických bariér je v této práci zkoumána prostřednictvím motivace studentů ke studiu a jejich socioekonomického zázemí. V tomto kontextu se potvrzuje, že je státní vysoká škola pro část studentů alternativním způsobem pro překonání ekonomických bariér v přístupu ke vzdělání.
Czech name
Státní vysoká škola alternativou pro překonání ekonomických bariér v přístupu ke vzdělání
Czech description
Socioekonomické zázemí studentů bývá tradičně uváděno jako jeden z faktorů ovlivňující dosažené vzdělání. Ekonomické bariéry přístupu ke vzdělání existují i přes skutečnost, že je v České republice poskytováno školství na všech úrovních bezplatně. V kontextu ekonomických bariér se jako klíčové ukazují náklady na běžný život, které rostou, pokud student musí opustit místo trvalého bydliště. Snaha o odstranění ekonomických bariér je realizována jak na centrální úrovni, tak na úrovni jednotlivých vysokých škol. Kromě sociálních příspěvků a sociální pomoci, mohou studenti také čerpat různá sociální a prospěchová stipendia. V souvislosti s překonáváním bariér se však zapomíná na další cestu, kterou bývá studium na státní vysoké škole v zaměstnaneckém poměru s budoucím závazkem služby. Tento typ školy na jedné straně poskytne studentovi vzdělání a na straně druhé s ním uzavírá zaměstnanecký poměr, díky kterému je schopný náklady na studium hradit zcela samostatně. Tato alternativní cesta pro překonání ekonomických bariér je v této práci zkoumána prostřednictvím motivace studentů ke studiu a jejich socioekonomického zázemí. V tomto kontextu se potvrzuje, že je státní vysoká škola pro část studentů alternativním způsobem pro překonání ekonomických bariér v přístupu ke vzdělání.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50200 - Economics and Business
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Scientia et Societas
ISSN
1801-7118
e-ISSN
1801-6057
Volume of the periodical
XVI
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
31-42
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—