All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The intentions and process of the adoption of Act No. 131/1936 Coll. on State Defence

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG42__%2F24%3A00560697" target="_blank" >RIV/60162694:G42__/24:00560697 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.nacr.cz/vyzkum-publikace-odborne-akce/publikace/paginae-historiae" target="_blank" >https://www.nacr.cz/vyzkum-publikace-odborne-akce/publikace/paginae-historiae</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Záměry a proces přijetí zákona č. 131/1936 Sb. o obraně státu

  • Original language description

    V reakci na politický vývoj v sousedním Německu a související bezpečnostní hrozby přijalo Národní shromáždění v květnu 1936 nový zákon. Cílem tohoto právního předpisu bylo jako závazný pokyn sjednotit úsilí státu o zajištění obrany republiky a vytvořit právní předpoklady pro realizaci základních opatření k obraně země a odstranit vše, co by úsilí státu v tomto směru mařilo. Článek se zabývá analýzami záměrů i legislativním procesem přijímání zákona včetně názorů jednotlivých politických stran Národního shromáždění. Zákon č. 131/1936 Sb. z. a n. o obraně státu byl poměrně obsáhlý, přesto si jeho realizace vyžádala řadu vládních nařízení a dalších prováděcích předpisů. Zákon vyvolal ostrou kritiku např. ze strany německých právníků jako opatření proti menšinám. V situaci reálného ohrožení republiky byla řada radikálních opatření nutná, ba přímo imperativní, nicméně nelze přehlédnout některé sporné aspekty zákona - v analýzách tohoto zákona je poměrně často zmiňováno určení "státně nespolehlivých osob", nicméně velmi důležitá jsou i mimořádná zmocnění vlády a možnost provádět opatření po dobu branné pohotovosti státu. Teoreticky by tak mohlo dojít ke snadnému zneužití některých předpisů. Mimořádných opatření vybočujících z mezí obecného zákona bylo poměrně značné množství a i čeští právníci projevovali určité rozladění. Přesto je třeba konstatovat, že zákon o zajišťování obrany státu a navazující zákony a vládní nařízení z druhé poloviny 30. let představovaly rozsáhlou legislativní práci, která vytvořila základní předpoklady pro to, aby se zákon stal účinným nástrojem organizace a komplexního zajištění obranné funkce státu. Přes některé problematické pasáže byla životaschopnost tohoto zákona dále doložena tím, že zůstal v platnosti až do roku 1961.

  • Czech name

    Záměry a proces přijetí zákona č. 131/1936 Sb. o obraně státu

  • Czech description

    V reakci na politický vývoj v sousedním Německu a související bezpečnostní hrozby přijalo Národní shromáždění v květnu 1936 nový zákon. Cílem tohoto právního předpisu bylo jako závazný pokyn sjednotit úsilí státu o zajištění obrany republiky a vytvořit právní předpoklady pro realizaci základních opatření k obraně země a odstranit vše, co by úsilí státu v tomto směru mařilo. Článek se zabývá analýzami záměrů i legislativním procesem přijímání zákona včetně názorů jednotlivých politických stran Národního shromáždění. Zákon č. 131/1936 Sb. z. a n. o obraně státu byl poměrně obsáhlý, přesto si jeho realizace vyžádala řadu vládních nařízení a dalších prováděcích předpisů. Zákon vyvolal ostrou kritiku např. ze strany německých právníků jako opatření proti menšinám. V situaci reálného ohrožení republiky byla řada radikálních opatření nutná, ba přímo imperativní, nicméně nelze přehlédnout některé sporné aspekty zákona - v analýzách tohoto zákona je poměrně často zmiňováno určení "státně nespolehlivých osob", nicméně velmi důležitá jsou i mimořádná zmocnění vlády a možnost provádět opatření po dobu branné pohotovosti státu. Teoreticky by tak mohlo dojít ke snadnému zneužití některých předpisů. Mimořádných opatření vybočujících z mezí obecného zákona bylo poměrně značné množství a i čeští právníci projevovali určité rozladění. Přesto je třeba konstatovat, že zákon o zajišťování obrany státu a navazující zákony a vládní nařízení z druhé poloviny 30. let představovaly rozsáhlou legislativní práci, která vytvořila základní předpoklady pro to, aby se zákon stal účinným nástrojem organizace a komplexního zajištění obranné funkce státu. Přes některé problematické pasáže byla životaschopnost tohoto zákona dále doložena tím, že zůstal v platnosti až do roku 1961.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50902 - Social sciences, interdisciplinary

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Paginae Historiae

  • ISSN

    1211-9768

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    31

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    20

  • Pages from-to

    444-463

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database