All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Czech universities in the knowledge triangle: transfer of knowledge from universities to the business sphere

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60456540%3A_____%2F16%3AN0000025" target="_blank" >RIV/60456540:_____/16:N0000025 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    České univerzity ve znalostním trojúhelníku: transfer znalostí univerzit podnikové sféře

  • Original language description

    Tři prolínající se základní role univerzit – vzdělávání, výzkum a inovace – tvoří tzv. znalostní trojúhelník. Tento koncept se stal jedním z hlavních východisek výzkumné a inovační politiky EU poslední dekády. Hlavním cílem článku je v této souvislosti zhodnocení výzkumných interakcí českých univerzit s podniky, ústících v transfer znalostí. Prudký vzestup patentové aktivity českých univerzit vytváří zdánlivě vysoký potenciál pro komercializaci výsledků VaV. Většina patentů je však registrována pouze v Česku a uvedený nárůst není doprovázen zvýšením příjmů z prodeje patentů a licencí. Přestože jsou univerzity vnímány podnikovým sektorem jako jeden z hlavních partnerů pro spolupráci v inovačním procesu, podíl výdajů podnikového sektoru na vysokoškolský VaV je v porovnání s jinými zeměmi EU stále velmi nízký, a to i přes jejich poměrně rychlý růst v posledních letech. Mezi českými univerzitami převažující nízké příjmy z transferu znalostí a zejména z prodeje patentů a licencí naznačují, že centra transferu technologií zatím nefungují jako podobná centra univerzit ve vyspělých zemích. Kromě poměrně krátké doby jejich činnosti je jedním z hlavních důvodů způsob financování, který u většiny z nich závisí na projektech hrazených ze strukturálních fondů. Celkově nízký rozsah transferu znalostí univerzit firemnímu sektoru svědčí o nedostatečném rozvinutí znalostního trojúhelníku v ČR. Zatímco o významu výzkumné a vzdělávací úlohy českých univerzit nelze pochybovat, je inovační role lépe vyvinuta pouze u nemnoha, zpravidla technicky zaměřených univerzit s větší orientací na aplikovaný výzkum.

  • Czech name

    České univerzity ve znalostním trojúhelníku: transfer znalostí univerzit podnikové sféře

  • Czech description

    Tři prolínající se základní role univerzit – vzdělávání, výzkum a inovace – tvoří tzv. znalostní trojúhelník. Tento koncept se stal jedním z hlavních východisek výzkumné a inovační politiky EU poslední dekády. Hlavním cílem článku je v této souvislosti zhodnocení výzkumných interakcí českých univerzit s podniky, ústících v transfer znalostí. Prudký vzestup patentové aktivity českých univerzit vytváří zdánlivě vysoký potenciál pro komercializaci výsledků VaV. Většina patentů je však registrována pouze v Česku a uvedený nárůst není doprovázen zvýšením příjmů z prodeje patentů a licencí. Přestože jsou univerzity vnímány podnikovým sektorem jako jeden z hlavních partnerů pro spolupráci v inovačním procesu, podíl výdajů podnikového sektoru na vysokoškolský VaV je v porovnání s jinými zeměmi EU stále velmi nízký, a to i přes jejich poměrně rychlý růst v posledních letech. Mezi českými univerzitami převažující nízké příjmy z transferu znalostí a zejména z prodeje patentů a licencí naznačují, že centra transferu technologií zatím nefungují jako podobná centra univerzit ve vyspělých zemích. Kromě poměrně krátké doby jejich činnosti je jedním z hlavních důvodů způsob financování, který u většiny z nich závisí na projektech hrazených ze strukturálních fondů. Celkově nízký rozsah transferu znalostí univerzit firemnímu sektoru svědčí o nedostatečném rozvinutí znalostního trojúhelníku v ČR. Zatímco o významu výzkumné a vzdělávací úlohy českých univerzit nelze pochybovat, je inovační role lépe vyvinuta pouze u nemnoha, zpravidla technicky zaměřených univerzit s větší orientací na aplikovaný výzkum.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AE - Management, administration and clerical work

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/LO1407" target="_blank" >LO1407: Science and technology for society</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Ergo

  • ISSN

    1802-2006

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    10

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    14-22

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database