All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Tombstone and monument as the role of a modern architect: Sepulchralia in the work of Ladislav Machoň from 1915–1949

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F16%3AN0000101" target="_blank" >RIV/60461071:_____/16:N0000101 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Náhrobek a pomník jako úloha moderního architekta: Sepulkralia v díle Ladislava Machoně z let 1915–1949

  • Original language description

    Architekt Ladislav Machoň (1888–1973) proslul ve 20. a 30. letech především jako památkový architekt a jako dlouholetý zaměstnanec a následně spolupracovník Jana Kotěry. Po Kotěrově vzoru se snažil široce uplatnit i v oborech designu (jeho doménou se stala vedle scénografie i typografie v architektuře) a marginálnějších tématech architektury, jako byly právě sepulkrálie. Stejně jako Kotěrovi zajistily zakázky tohoto druhu část obživy v architektům nepříznivých dobách, jako byla první io druhá světová válka. Ve svých návrzích sepulkrálií se nejprve Machoň, stejně jako v té době Kotěra, přiublížil kubistickému tvarosloví. Jeho experimenty s polygonálními a krystalickými formami ukazují návrhy hrobu Augustina Křivánka v Jevíčku ze sprna až listopadu 1915. Kubistickému tvarosloví se ale přiblížil už v soutěžním návrhu na Žižkův pomník na Vítkově z roku 1913, vytvořený společně s Jaroslavem Horejcem, kde se kubismus stal kanonickým jevem. Kubistické tvarosloví dosáhlo v machoňových sepulkrálicích vrcholu na hrobu Cyrila Pecivála z roku 1915. Po válce se Machoň sepulkráliím věnoval až přibližně od poloviny 20. let, kdy zcela opustil formalismy a pietní místo komponoval polde architektonických, ale i scénografických pravidel hmotové skladby. Machoňovi se v řadě zakázek vztahoval i ke klasický proporcím a prvkům (sloupkům, jejich kanelování, symetrii atd.). Asi nejvýznamnější zakázky byly ty z přelomu 20. a 30. let (mezi nimi i hrobka odiny Pernerovy a Machoňovy, kde je pochován sám Machoň) a z doby druhé světové války, kdy hrob či hrobku Machoň nabídl klientům, pro něž řešil zakázky jiného charakteru, což byl případ hrobu rodiny Rudolfovy nebo Chramostovy. Mezi nejkomplikovanější návrhy patřily takové, které měly maximálně reprezentační charakter a byly na exponovaném místě – pro starostu Vladimíra Mazuru v Žamberku nebo pro vrcholového politika Vladimíra Fáčka na Vyšehradě. Navrhoval i pro židovskou klientelu, které se překrývala i s klientelou ze zednářských kruhů (např. osobností malíře Alfreda Justitze). Poslední soukromé hroby navrhoval Machoň na konci 50. let. Machoň navrhoval i urnové stély (Olšanský hřbitov, Vinohradský hřbitov) i samotné urny (klasicizující návrhy z roku 1919). Navrhl architektonické řešení pohřbů významných osobností – politika Kamila Krofty nebo spisovatele Aloise Jiráska.

  • Czech name

    Náhrobek a pomník jako úloha moderního architekta: Sepulkralia v díle Ladislava Machoně z let 1915–1949

  • Czech description

    Architekt Ladislav Machoň (1888–1973) proslul ve 20. a 30. letech především jako památkový architekt a jako dlouholetý zaměstnanec a následně spolupracovník Jana Kotěry. Po Kotěrově vzoru se snažil široce uplatnit i v oborech designu (jeho doménou se stala vedle scénografie i typografie v architektuře) a marginálnějších tématech architektury, jako byly právě sepulkrálie. Stejně jako Kotěrovi zajistily zakázky tohoto druhu část obživy v architektům nepříznivých dobách, jako byla první io druhá světová válka. Ve svých návrzích sepulkrálií se nejprve Machoň, stejně jako v té době Kotěra, přiublížil kubistickému tvarosloví. Jeho experimenty s polygonálními a krystalickými formami ukazují návrhy hrobu Augustina Křivánka v Jevíčku ze sprna až listopadu 1915. Kubistickému tvarosloví se ale přiblížil už v soutěžním návrhu na Žižkův pomník na Vítkově z roku 1913, vytvořený společně s Jaroslavem Horejcem, kde se kubismus stal kanonickým jevem. Kubistické tvarosloví dosáhlo v machoňových sepulkrálicích vrcholu na hrobu Cyrila Pecivála z roku 1915. Po válce se Machoň sepulkráliím věnoval až přibližně od poloviny 20. let, kdy zcela opustil formalismy a pietní místo komponoval polde architektonických, ale i scénografických pravidel hmotové skladby. Machoňovi se v řadě zakázek vztahoval i ke klasický proporcím a prvkům (sloupkům, jejich kanelování, symetrii atd.). Asi nejvýznamnější zakázky byly ty z přelomu 20. a 30. let (mezi nimi i hrobka odiny Pernerovy a Machoňovy, kde je pochován sám Machoň) a z doby druhé světové války, kdy hrob či hrobku Machoň nabídl klientům, pro něž řešil zakázky jiného charakteru, což byl případ hrobu rodiny Rudolfovy nebo Chramostovy. Mezi nejkomplikovanější návrhy patřily takové, které měly maximálně reprezentační charakter a byly na exponovaném místě – pro starostu Vladimíra Mazuru v Žamberku nebo pro vrcholového politika Vladimíra Fáčka na Vyšehradě. Navrhoval i pro židovskou klientelu, které se překrývala i s klientelou ze zednářských kruhů (např. osobností malíře Alfreda Justitze). Poslední soukromé hroby navrhoval Machoň na konci 50. let. Machoň navrhoval i urnové stély (Olšanský hřbitov, Vinohradský hřbitov) i samotné urny (klasicizující návrhy z roku 1919). Navrhl architektonické řešení pohřbů významných osobností – politika Kamila Krofty nebo spisovatele Aloise Jiráska.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Epigraphica et Sepulcralia VI.

  • ISBN

    978-80-86890-95-1

  • Number of pages of the result

    20

  • Pages from-to

    210-230

  • Number of pages of the book

    347

  • Publisher name

    Ústav dějin umění, AV ČR, v. v. i.

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter