Tombstone and monument as the role of a modern architect: Sepulchralia in the work of Ladislav Machoň from 1915–1949
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F16%3AN0000101" target="_blank" >RIV/60461071:_____/16:N0000101 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Náhrobek a pomník jako úloha moderního architekta: Sepulkralia v díle Ladislava Machoně z let 1915–1949
Original language description
Architekt Ladislav Machoň (1888–1973) proslul ve 20. a 30. letech především jako památkový architekt a jako dlouholetý zaměstnanec a následně spolupracovník Jana Kotěry. Po Kotěrově vzoru se snažil široce uplatnit i v oborech designu (jeho doménou se stala vedle scénografie i typografie v architektuře) a marginálnějších tématech architektury, jako byly právě sepulkrálie. Stejně jako Kotěrovi zajistily zakázky tohoto druhu část obživy v architektům nepříznivých dobách, jako byla první io druhá světová válka. Ve svých návrzích sepulkrálií se nejprve Machoň, stejně jako v té době Kotěra, přiublížil kubistickému tvarosloví. Jeho experimenty s polygonálními a krystalickými formami ukazují návrhy hrobu Augustina Křivánka v Jevíčku ze sprna až listopadu 1915. Kubistickému tvarosloví se ale přiblížil už v soutěžním návrhu na Žižkův pomník na Vítkově z roku 1913, vytvořený společně s Jaroslavem Horejcem, kde se kubismus stal kanonickým jevem. Kubistické tvarosloví dosáhlo v machoňových sepulkrálicích vrcholu na hrobu Cyrila Pecivála z roku 1915. Po válce se Machoň sepulkráliím věnoval až přibližně od poloviny 20. let, kdy zcela opustil formalismy a pietní místo komponoval polde architektonických, ale i scénografických pravidel hmotové skladby. Machoňovi se v řadě zakázek vztahoval i ke klasický proporcím a prvkům (sloupkům, jejich kanelování, symetrii atd.). Asi nejvýznamnější zakázky byly ty z přelomu 20. a 30. let (mezi nimi i hrobka odiny Pernerovy a Machoňovy, kde je pochován sám Machoň) a z doby druhé světové války, kdy hrob či hrobku Machoň nabídl klientům, pro něž řešil zakázky jiného charakteru, což byl případ hrobu rodiny Rudolfovy nebo Chramostovy. Mezi nejkomplikovanější návrhy patřily takové, které měly maximálně reprezentační charakter a byly na exponovaném místě – pro starostu Vladimíra Mazuru v Žamberku nebo pro vrcholového politika Vladimíra Fáčka na Vyšehradě. Navrhoval i pro židovskou klientelu, které se překrývala i s klientelou ze zednářských kruhů (např. osobností malíře Alfreda Justitze). Poslední soukromé hroby navrhoval Machoň na konci 50. let. Machoň navrhoval i urnové stély (Olšanský hřbitov, Vinohradský hřbitov) i samotné urny (klasicizující návrhy z roku 1919). Navrhl architektonické řešení pohřbů významných osobností – politika Kamila Krofty nebo spisovatele Aloise Jiráska.
Czech name
Náhrobek a pomník jako úloha moderního architekta: Sepulkralia v díle Ladislava Machoně z let 1915–1949
Czech description
Architekt Ladislav Machoň (1888–1973) proslul ve 20. a 30. letech především jako památkový architekt a jako dlouholetý zaměstnanec a následně spolupracovník Jana Kotěry. Po Kotěrově vzoru se snažil široce uplatnit i v oborech designu (jeho doménou se stala vedle scénografie i typografie v architektuře) a marginálnějších tématech architektury, jako byly právě sepulkrálie. Stejně jako Kotěrovi zajistily zakázky tohoto druhu část obživy v architektům nepříznivých dobách, jako byla první io druhá světová válka. Ve svých návrzích sepulkrálií se nejprve Machoň, stejně jako v té době Kotěra, přiublížil kubistickému tvarosloví. Jeho experimenty s polygonálními a krystalickými formami ukazují návrhy hrobu Augustina Křivánka v Jevíčku ze sprna až listopadu 1915. Kubistickému tvarosloví se ale přiblížil už v soutěžním návrhu na Žižkův pomník na Vítkově z roku 1913, vytvořený společně s Jaroslavem Horejcem, kde se kubismus stal kanonickým jevem. Kubistické tvarosloví dosáhlo v machoňových sepulkrálicích vrcholu na hrobu Cyrila Pecivála z roku 1915. Po válce se Machoň sepulkráliím věnoval až přibližně od poloviny 20. let, kdy zcela opustil formalismy a pietní místo komponoval polde architektonických, ale i scénografických pravidel hmotové skladby. Machoňovi se v řadě zakázek vztahoval i ke klasický proporcím a prvkům (sloupkům, jejich kanelování, symetrii atd.). Asi nejvýznamnější zakázky byly ty z přelomu 20. a 30. let (mezi nimi i hrobka odiny Pernerovy a Machoňovy, kde je pochován sám Machoň) a z doby druhé světové války, kdy hrob či hrobku Machoň nabídl klientům, pro něž řešil zakázky jiného charakteru, což byl případ hrobu rodiny Rudolfovy nebo Chramostovy. Mezi nejkomplikovanější návrhy patřily takové, které měly maximálně reprezentační charakter a byly na exponovaném místě – pro starostu Vladimíra Mazuru v Žamberku nebo pro vrcholového politika Vladimíra Fáčka na Vyšehradě. Navrhoval i pro židovskou klientelu, které se překrývala i s klientelou ze zednářských kruhů (např. osobností malíře Alfreda Justitze). Poslední soukromé hroby navrhoval Machoň na konci 50. let. Machoň navrhoval i urnové stély (Olšanský hřbitov, Vinohradský hřbitov) i samotné urny (klasicizující návrhy z roku 1919). Navrhl architektonické řešení pohřbů významných osobností – politika Kamila Krofty nebo spisovatele Aloise Jiráska.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Epigraphica et Sepulcralia VI.
ISBN
978-80-86890-95-1
Number of pages of the result
20
Pages from-to
210-230
Number of pages of the book
347
Publisher name
Ústav dějin umění, AV ČR, v. v. i.
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—