Karel Kuklík. Photographic Dialogue with Landscape
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F17%3AN0000028" target="_blank" >RIV/60461071:_____/17:N0000028 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://ghmp.cz/karel-kuklik-fotograficky-dialog-s-krajinou/" target="_blank" >http://ghmp.cz/karel-kuklik-fotograficky-dialog-s-krajinou/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Karel Kuklík. Fotografický dialog s krajinou
Original language description
Karel Kuklík (*7. března 1937, Praha) promítá do své fotografické tvorby osobní vztah ke krajině, umění, životu. Vztah transformovaný do metafyzického podobenství fantazijní asociace, zasluhující respekt, soustředění a čas. Zachycené výseky krajin v Kuklíkových fotografiích a velkoformátových kontaktech vyzařují energií nabité silové pole a vědomí nepřetržité oscilace hmot, odehrávající se zcela mimo lidská snažení. Cestu k fotografii neměl Karel Kuklík přímou. Vyučil se automechanikem, v roce 1959 se stal členem fotoamatérského klubu ČKD Stalingrad, jehož kořeny vedou k legendárnímu prvnímu Českému klubu fotografů amatérů Nekázanka, založenému 19. srpna 1889. V letech 1960–1964 dostal příležitost pracovat jako fotolaborant ve Státním ústavu památkové péče a ochrany v Praze a po doplnění fotografického vzdělání u družstva Fotografia začíná v roce 1964 vlastní kariéru nezávislého fotografa. Výstava je zaměřena na fotografický přístup Karla Kuklíka, výrazně ovlivněný těsným sepětím s českým výtvarným prostředím šedesátých let minulého století. Je to ohlédnutí za impulzy nabitým obdobím, kdy Kuklík sám sebe hledá a nachází ve fotografickém světě. Pohybuje se v okruhu historiků a teoretiků umění Františka Šmejkala (1937–1988), Jiřího Padrty (1929–1978) nebo Miroslava Lamače (1928– 1992), stejně tak umělců jako např. Jana Koblasy (*1932), Jiřího Valenty (1936–1991), Aleše Veselého (1935–2015), Čestmíra Kafky (1922–1988), Jiřího Johna (1923–1972), Antonína Tomalíka (1939–1968), Zbyňka Sekala (1923–1998), Evy Kmentové (1928–1980), Františka Hudečka (1909–1990), Emily Medkové (1928–1985), Mikuláše Medka (1926–1974), Dagmar Hochové (1926–2012) a řady dalších. Kuklíkův dialog s krajinou můžeme charakterizovat jako dramaturgickou spirálu v přístupu k celoživotně rozpracovaným fotografickým cyklům. Kuklíkova fotografická obrazotvornost krajiny zde dostává filozofický rozměr. Paralelně s ryze přírodními tématy se do hledáčku Kuklíkova fotoaparátu dostává i městská krajina a sakrální tematika hřbitovů, náhrobků, opuštěných poničených soch. Až na pár ojedinělých výjimek Kuklík ve svých fotografiích zcela eliminuje zobrazení člověka. Fotografický hledáček raději zaměřuje na stavy uvnitř imaginárního času města, dvorů i věcí obyčejných. Důležitou ochranu před duchovním a morálním rozkladem představuje krajina Umění, kdy se generačním součinitelem mladé poválečné generace padesátých a šedesátých let stala existencionální úzkost a zjevná tendence ke zduchovňování, hledání individuálního výrazu a přesahu sebe samých. Výstava je poctou Karlu Kuklíkovi k jeho osmdesátým narozeninám. Je oslavou života, oslavou přítomnosti, lidskosti a souznění s přírodními zákony, s časem a nepostradatelností múzy kolem nás.
Czech name
Karel Kuklík. Fotografický dialog s krajinou
Czech description
Karel Kuklík (*7. března 1937, Praha) promítá do své fotografické tvorby osobní vztah ke krajině, umění, životu. Vztah transformovaný do metafyzického podobenství fantazijní asociace, zasluhující respekt, soustředění a čas. Zachycené výseky krajin v Kuklíkových fotografiích a velkoformátových kontaktech vyzařují energií nabité silové pole a vědomí nepřetržité oscilace hmot, odehrávající se zcela mimo lidská snažení. Cestu k fotografii neměl Karel Kuklík přímou. Vyučil se automechanikem, v roce 1959 se stal členem fotoamatérského klubu ČKD Stalingrad, jehož kořeny vedou k legendárnímu prvnímu Českému klubu fotografů amatérů Nekázanka, založenému 19. srpna 1889. V letech 1960–1964 dostal příležitost pracovat jako fotolaborant ve Státním ústavu památkové péče a ochrany v Praze a po doplnění fotografického vzdělání u družstva Fotografia začíná v roce 1964 vlastní kariéru nezávislého fotografa. Výstava je zaměřena na fotografický přístup Karla Kuklíka, výrazně ovlivněný těsným sepětím s českým výtvarným prostředím šedesátých let minulého století. Je to ohlédnutí za impulzy nabitým obdobím, kdy Kuklík sám sebe hledá a nachází ve fotografickém světě. Pohybuje se v okruhu historiků a teoretiků umění Františka Šmejkala (1937–1988), Jiřího Padrty (1929–1978) nebo Miroslava Lamače (1928– 1992), stejně tak umělců jako např. Jana Koblasy (*1932), Jiřího Valenty (1936–1991), Aleše Veselého (1935–2015), Čestmíra Kafky (1922–1988), Jiřího Johna (1923–1972), Antonína Tomalíka (1939–1968), Zbyňka Sekala (1923–1998), Evy Kmentové (1928–1980), Františka Hudečka (1909–1990), Emily Medkové (1928–1985), Mikuláše Medka (1926–1974), Dagmar Hochové (1926–2012) a řady dalších. Kuklíkův dialog s krajinou můžeme charakterizovat jako dramaturgickou spirálu v přístupu k celoživotně rozpracovaným fotografickým cyklům. Kuklíkova fotografická obrazotvornost krajiny zde dostává filozofický rozměr. Paralelně s ryze přírodními tématy se do hledáčku Kuklíkova fotoaparátu dostává i městská krajina a sakrální tematika hřbitovů, náhrobků, opuštěných poničených soch. Až na pár ojedinělých výjimek Kuklík ve svých fotografiích zcela eliminuje zobrazení člověka. Fotografický hledáček raději zaměřuje na stavy uvnitř imaginárního času města, dvorů i věcí obyčejných. Důležitou ochranu před duchovním a morálním rozkladem představuje krajina Umění, kdy se generačním součinitelem mladé poválečné generace padesátých a šedesátých let stala existencionální úzkost a zjevná tendence ke zduchovňování, hledání individuálního výrazu a přesahu sebe samých. Výstava je poctou Karlu Kuklíkovi k jeho osmdesátým narozeninám. Je oslavou života, oslavou přítomnosti, lidskosti a souznění s přírodními zákony, s časem a nepostradatelností múzy kolem nás.
Classification
Type
E<sub>nekrit</sub> - Exhibition
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Event location
Praha
Event country
CZ - CZECH REPUBLIC
Event starting date
—
Event ending date
—
Total number of attendees
1
Foreign attendee count
—
Type of event by attendee nationality
CST - Celostátní akce