Well then, buy it! TGM and the Castle Art Collection.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F18%3AN0000082" target="_blank" >RIV/60461071:_____/18:N0000082 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.hrad.cz/cs/kultura-na-hrade/program/toz-to-kupte-tgm-a-sbirka-umeni-pro-prazsky-hrad-11701" target="_blank" >https://www.hrad.cz/cs/kultura-na-hrade/program/toz-to-kupte-tgm-a-sbirka-umeni-pro-prazsky-hrad-11701</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tož to kupte! TGM a sbírka umění pro Pražsý hrad.
Original language description
Výstava poprvé uceleným způsobem představuje prezidentskou sbírku umění pro Pražský hrad. Ta vznikla z podnětu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, který na ní věnoval část prostředků, které mu byly věnovány darem k 70. a následně i k 80. narozeninám (Národní fond Masarykův a Jubilejní fond). Jednalo se však o relativně menší část získaných financí, z nichž většina byla použita další kulturní, vzdělávací a sociální účely. Kolekce vznikala postupně, během let 1928-1952. Výstava se soustředí na logiku sbírky. Jednotlivá umělecká díla jsou veřejnosti dobře známá, proto je výstava založena na představení umělecké kolekce Pražského hradu jako celku. Páteří výstavy jsou dílčí soubory, které byly pořízeny během mandátů jednotlivých československých prezidentů. Nákupy děl se řídily výhodností i vhodností: prodávající musel nabídnout relativně nízkou cenu a nebylo žádoucí, aby díla zobrazovala náboženské náměty nebo akty. Zároveň ale jednotliví prezidenti kladli důraz na to, aby se akvizicemi také pomáhalo. Díla se proto nakupovala od umělců v tísni i od lidí, kteří se ocitli v nouzi a nabídli obrazy k prodeji. Na jednotlivých souborech lze ukázat, jak se postupně ujasňovaly obrysy budovaného celku: TGM se v letech svého úřadu soustředil hlavně na české umění 19. století, protože považoval za podstatné zdůraznit tuto dějinnou etapu, kdy se postupně formovala národní totožnost. Edvard Beneš se více zaměřil na soudobé umělce. Emil Hácha nákupy omezil. Byl si ale vědom toho, že obchod s uměním téměř ustal. Navázal proto na sociální podporu svých předchůdců a podobně jako Masaryk a Beneš obohacoval sbírku o díla autorů, kteří se ocitli ve finanční tísni. Klement Gottwald ustanovil odbornou komisi a osobně do vytváření sbírky zasahoval minimálně.
Czech name
Tož to kupte! TGM a sbírka umění pro Pražsý hrad.
Czech description
Výstava poprvé uceleným způsobem představuje prezidentskou sbírku umění pro Pražský hrad. Ta vznikla z podnětu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, který na ní věnoval část prostředků, které mu byly věnovány darem k 70. a následně i k 80. narozeninám (Národní fond Masarykův a Jubilejní fond). Jednalo se však o relativně menší část získaných financí, z nichž většina byla použita další kulturní, vzdělávací a sociální účely. Kolekce vznikala postupně, během let 1928-1952. Výstava se soustředí na logiku sbírky. Jednotlivá umělecká díla jsou veřejnosti dobře známá, proto je výstava založena na představení umělecké kolekce Pražského hradu jako celku. Páteří výstavy jsou dílčí soubory, které byly pořízeny během mandátů jednotlivých československých prezidentů. Nákupy děl se řídily výhodností i vhodností: prodávající musel nabídnout relativně nízkou cenu a nebylo žádoucí, aby díla zobrazovala náboženské náměty nebo akty. Zároveň ale jednotliví prezidenti kladli důraz na to, aby se akvizicemi také pomáhalo. Díla se proto nakupovala od umělců v tísni i od lidí, kteří se ocitli v nouzi a nabídli obrazy k prodeji. Na jednotlivých souborech lze ukázat, jak se postupně ujasňovaly obrysy budovaného celku: TGM se v letech svého úřadu soustředil hlavně na české umění 19. století, protože považoval za podstatné zdůraznit tuto dějinnou etapu, kdy se postupně formovala národní totožnost. Edvard Beneš se více zaměřil na soudobé umělce. Emil Hácha nákupy omezil. Byl si ale vědom toho, že obchod s uměním téměř ustal. Navázal proto na sociální podporu svých předchůdců a podobně jako Masaryk a Beneš obohacoval sbírku o díla autorů, kteří se ocitli ve finanční tísni. Klement Gottwald ustanovil odbornou komisi a osobně do vytváření sbírky zasahoval minimálně.
Classification
Type
E<sub>krit</sub> - Exhibition with a critical catalog
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Event location
Císařská konírna Pražského hradu, Praha
Event country
CZ - CZECH REPUBLIC
Event starting date
—
Event ending date
—
Total number of attendees
—
Foreign attendee count
—
Type of event by attendee nationality
CST - Celostátní akce