All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Well then, buy it! TGM and the Castle Art Collection.

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F18%3AN0000082" target="_blank" >RIV/60461071:_____/18:N0000082 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.hrad.cz/cs/kultura-na-hrade/program/toz-to-kupte-tgm-a-sbirka-umeni-pro-prazsky-hrad-11701" target="_blank" >https://www.hrad.cz/cs/kultura-na-hrade/program/toz-to-kupte-tgm-a-sbirka-umeni-pro-prazsky-hrad-11701</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Tož to kupte! TGM a sbírka umění pro Pražsý hrad.

  • Original language description

    Výstava poprvé uceleným způsobem představuje prezidentskou sbírku umění pro Pražský hrad. Ta vznikla z podnětu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, který na ní věnoval část prostředků, které mu byly věnovány darem k 70. a následně i k 80. narozeninám (Národní fond Masarykův a Jubilejní fond). Jednalo se však o relativně menší část získaných financí, z nichž většina byla použita další kulturní, vzdělávací a sociální účely. Kolekce vznikala postupně, během let 1928-1952. Výstava se soustředí na logiku sbírky. Jednotlivá umělecká díla jsou veřejnosti dobře známá, proto je výstava založena na představení umělecké kolekce Pražského hradu jako celku. Páteří výstavy jsou dílčí soubory, které byly pořízeny během mandátů jednotlivých československých prezidentů. Nákupy děl se řídily výhodností i vhodností: prodávající musel nabídnout relativně nízkou cenu a nebylo žádoucí, aby díla zobrazovala náboženské náměty nebo akty. Zároveň ale jednotliví prezidenti kladli důraz na to, aby se akvizicemi také pomáhalo. Díla se proto nakupovala od umělců v tísni i od lidí, kteří se ocitli v nouzi a nabídli obrazy k prodeji. Na jednotlivých souborech lze ukázat, jak se postupně ujasňovaly obrysy budovaného celku: TGM se v letech svého úřadu soustředil hlavně na české umění 19. století, protože považoval za podstatné zdůraznit tuto dějinnou etapu, kdy se postupně formovala národní totožnost. Edvard Beneš se více zaměřil na soudobé umělce. Emil Hácha nákupy omezil. Byl si ale vědom toho, že obchod s uměním téměř ustal. Navázal proto na sociální podporu svých předchůdců a podobně jako Masaryk a Beneš obohacoval sbírku o díla autorů, kteří se ocitli ve finanční tísni. Klement Gottwald ustanovil odbornou komisi a osobně do vytváření sbírky zasahoval minimálně.

  • Czech name

    Tož to kupte! TGM a sbírka umění pro Pražsý hrad.

  • Czech description

    Výstava poprvé uceleným způsobem představuje prezidentskou sbírku umění pro Pražský hrad. Ta vznikla z podnětu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, který na ní věnoval část prostředků, které mu byly věnovány darem k 70. a následně i k 80. narozeninám (Národní fond Masarykův a Jubilejní fond). Jednalo se však o relativně menší část získaných financí, z nichž většina byla použita další kulturní, vzdělávací a sociální účely. Kolekce vznikala postupně, během let 1928-1952. Výstava se soustředí na logiku sbírky. Jednotlivá umělecká díla jsou veřejnosti dobře známá, proto je výstava založena na představení umělecké kolekce Pražského hradu jako celku. Páteří výstavy jsou dílčí soubory, které byly pořízeny během mandátů jednotlivých československých prezidentů. Nákupy děl se řídily výhodností i vhodností: prodávající musel nabídnout relativně nízkou cenu a nebylo žádoucí, aby díla zobrazovala náboženské náměty nebo akty. Zároveň ale jednotliví prezidenti kladli důraz na to, aby se akvizicemi také pomáhalo. Díla se proto nakupovala od umělců v tísni i od lidí, kteří se ocitli v nouzi a nabídli obrazy k prodeji. Na jednotlivých souborech lze ukázat, jak se postupně ujasňovaly obrysy budovaného celku: TGM se v letech svého úřadu soustředil hlavně na české umění 19. století, protože považoval za podstatné zdůraznit tuto dějinnou etapu, kdy se postupně formovala národní totožnost. Edvard Beneš se více zaměřil na soudobé umělce. Emil Hácha nákupy omezil. Byl si ale vědom toho, že obchod s uměním téměř ustal. Navázal proto na sociální podporu svých předchůdců a podobně jako Masaryk a Beneš obohacoval sbírku o díla autorů, kteří se ocitli ve finanční tísni. Klement Gottwald ustanovil odbornou komisi a osobně do vytváření sbírky zasahoval minimálně.

Classification

  • Type

    E<sub>krit</sub> - Exhibition with a critical catalog

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Event location

    Císařská konírna Pražského hradu, Praha

  • Event country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Event starting date

  • Event ending date

  • Total number of attendees

  • Foreign attendee count

  • Type of event by attendee nationality

    CST - Celostátní akce