The Petřín Road: A Gift to the People of Prague on the Tenth Anniversary of the Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F22%3AN0000010" target="_blank" >RIV/60461071:_____/22:N0000010 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Petřínská komunikace: dar obyvatelstvu pražskému k desátým narozeninám republiky
Original language description
Otázka tzv. petřínské komunikace byla velkým tématem prvorepublikové Prahy a diskuse o její výstavbě se vedly řadu let. Impulsem pro myšlenku silnice procházející petřínskými sady byl nárůst dopravy, který hlavní město zažívalo od začátku dvacátých let. Jako možné řešení žalostné situace na pražských silnicích se nabízela realizace okruhu kolem centrálního města vedoucí v místech bývalých staroměstských hradeb (Národní, Na Příkopě a Revoluční). Na levém břehu pak měla okruh uzavřít cesta vedoucí od Štefánikova mostu přes Letnou na Pohořelec a odtud dolů Petřínem k mostu Legií, přičemž nejproblematičtější součástí vize se stal právě posledně jmenovaný úsek. Petřínská cesta měla mnoho odpůrců, kteří volali po zachování parků na Petříně bez rušivých zásahů – majíce na paměti jen o něco málo starší návrhy, které plánovaly proměnit zelené návrší výstavbou reprezentativní architektury v sadech i na bastionech; architektury pomníků, muzeí, schodišť a obelisků k oslavě státní samostatnosti. Na rozdíl od zamítnutých vizí stavebních souborů prodchnutých patosem národní hrdosti měla ale petřínská cesta coby součást velmi potřebného celopražského dopravního řešení o poznání silnější pozici. A také mocné obhájce. Za její výstavbu se stavěla i Státní regulační komise, která realizaci trasy Petřínem považovala za čirou nutnost a na její projekt vypsala v roce 1926 architektonicko-inženýrskou soutěž. Aby vypisovatelé obměkčili odpůrce stavby, rozhodli se zahrát na vlasteneckou strunu a do soutěžních požadavků vetkli ideu, že má být silnice vystavěna do dvou let a zprovozněna k desátému výročí vzniku Československa jako „Cesta svobody“ a nové spojení města s Hradem. Za tímto účelem měla být trasa také vhodně umělecky a architektonicky ztvárněna. Paradoxně se tak na Petřín do jisté míry vrátil dříve zavrhnutý étos „apotheosy osvobození“, tentokrát však v dopravním balení. Soutěžní projekty se snažily skloubit neslučitelné – návrh frekventované dopravní tepny s požadavkem panoramatických vyhlídek na město a slavnostně-reprezentativního architektonického provedení. Příspěvek představuje některé ze soutěžních projektů a zasazuje je do kontextu dobových debat a výměn názorů. Načrtává také možné důvody, které vedly ke krachu celého projektu a ke skutečnosti, že během první republiky nedošlo nejen k výstavbě petřínské komunikace, ale ani k zásadnějšímu rozřešení celopražského dopravního systému.
Czech name
Petřínská komunikace: dar obyvatelstvu pražskému k desátým narozeninám republiky
Czech description
—
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG18P02OVV041" target="_blank" >DG18P02OVV041: Architecture and Czech politics in the 19th to 21st century</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Republika v pohybu
ISBN
978-80-200-3258-4
Number of pages of the result
26
Pages from-to
389-414
Number of pages of the book
484
Publisher name
Academia
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—