All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Petřín Road: A Gift to the People of Prague on the Tenth Anniversary of the Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F22%3AN0000010" target="_blank" >RIV/60461071:_____/22:N0000010 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Petřínská komunikace: dar obyvatelstvu pražskému k desátým narozeninám republiky

  • Original language description

    Otázka tzv. petřínské komunikace byla velkým tématem prvorepublikové Prahy a diskuse o její výstavbě se vedly řadu let. Impulsem pro myšlenku silnice procházející petřínskými sady byl nárůst dopravy, který hlavní město zažívalo od začátku dvacátých let. Jako možné řešení žalostné situace na pražských silnicích se nabízela realizace okruhu kolem centrálního města vedoucí v místech bývalých staroměstských hradeb (Národní, Na Příkopě a Revoluční). Na levém břehu pak měla okruh uzavřít cesta vedoucí od Štefánikova mostu přes Letnou na Pohořelec a odtud dolů Petřínem k mostu Legií, přičemž nejproblematičtější součástí vize se stal právě posledně jmenovaný úsek. Petřínská cesta měla mnoho odpůrců, kteří volali po zachování parků na Petříně bez rušivých zásahů – majíce na paměti jen o něco málo starší návrhy, které plánovaly proměnit zelené návrší výstavbou reprezentativní architektury v sadech i na bastionech; architektury pomníků, muzeí, schodišť a obelisků k oslavě státní samostatnosti. Na rozdíl od zamítnutých vizí stavebních souborů prodchnutých patosem národní hrdosti měla ale petřínská cesta coby součást velmi potřebného celopražského dopravního řešení o poznání silnější pozici. A také mocné obhájce. Za její výstavbu se stavěla i Státní regulační komise, která realizaci trasy Petřínem považovala za čirou nutnost a na její projekt vypsala v roce 1926 architektonicko-inženýrskou soutěž. Aby vypisovatelé obměkčili odpůrce stavby, rozhodli se zahrát na vlasteneckou strunu a do soutěžních požadavků vetkli ideu, že má být silnice vystavěna do dvou let a zprovozněna k desátému výročí vzniku Československa jako „Cesta svobody“ a nové spojení města s Hradem. Za tímto účelem měla být trasa také vhodně umělecky a architektonicky ztvárněna. Paradoxně se tak na Petřín do jisté míry vrátil dříve zavrhnutý étos „apotheosy osvobození“, tentokrát však v dopravním balení. Soutěžní projekty se snažily skloubit neslučitelné – návrh frekventované dopravní tepny s požadavkem panoramatických vyhlídek na město a slavnostně-reprezentativního architektonického provedení. Příspěvek představuje některé ze soutěžních projektů a zasazuje je do kontextu dobových debat a výměn názorů. Načrtává také možné důvody, které vedly ke krachu celého projektu a ke skutečnosti, že během první republiky nedošlo nejen k výstavbě petřínské komunikace, ale ani k zásadnějšímu rozřešení celopražského dopravního systému.

  • Czech name

    Petřínská komunikace: dar obyvatelstvu pražskému k desátým narozeninám republiky

  • Czech description

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG18P02OVV041" target="_blank" >DG18P02OVV041: Architecture and Czech politics in the 19th to 21st century</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Republika v pohybu

  • ISBN

    978-80-200-3258-4

  • Number of pages of the result

    26

  • Pages from-to

    389-414

  • Number of pages of the book

    484

  • Publisher name

    Academia

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter