The Landscape of Count Schlik's Manors in the High Baroque
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22310%2F20%3A43920673" target="_blank" >RIV/60461373:22310/20:43920673 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Krajina šlikovských panství v době vrcholného baroka
Original language description
Specifickým příkladem komponované krajiny jsou posvátné areály, které reprezentovali biblické krajiny. Myšlenkový rámec, který umožňoval člověku vidět „skutečné“ skrze „podobné“ byl člověku 17. a 18. století velmi blízký. „Imitatio“ je fenomén, který se ve střední Evropě objevuje již od středověku. Loretánské kaple, které byly často situovány v rozsáhlejších poutních areálech, a kaple Božího hrobu, se v době vrcholného baroka těšily velké obliby. Takové se objevují např. u Hlásné Lhoty u Jičína, či v Rychnově nad Kněžnou. Jiný typ komponované krajiny zahrnoval lázně. Lázně zahrnovaly v době vrcholného baroka fyzické i spirituální aspekty, společenský rozměr se vyvíjel postupně do pozdější doby. Areál “V lázních” s kaplí Nejsv. Trojice v blízkosti Ostružna (navržena pravděpodobně J. B. Matheyem r. 1713) a přilehlá eremitáž jsou příkladem komponované krajiny Františka Josefa Šlika (1656–1740), vzniklé v jižní části Jičínska. Nicméně nejreprezentativnějším příkladem tohoto fenoménu je spektakulární projekt vzniklý pro Františka Antonína Šporka (1662–1738) v Kuksu.
Czech name
Krajina šlikovských panství v době vrcholného baroka
Czech description
Specifickým příkladem komponované krajiny jsou posvátné areály, které reprezentovali biblické krajiny. Myšlenkový rámec, který umožňoval člověku vidět „skutečné“ skrze „podobné“ byl člověku 17. a 18. století velmi blízký. „Imitatio“ je fenomén, který se ve střední Evropě objevuje již od středověku. Loretánské kaple, které byly často situovány v rozsáhlejších poutních areálech, a kaple Božího hrobu, se v době vrcholného baroka těšily velké obliby. Takové se objevují např. u Hlásné Lhoty u Jičína, či v Rychnově nad Kněžnou. Jiný typ komponované krajiny zahrnoval lázně. Lázně zahrnovaly v době vrcholného baroka fyzické i spirituální aspekty, společenský rozměr se vyvíjel postupně do pozdější doby. Areál “V lázních” s kaplí Nejsv. Trojice v blízkosti Ostružna (navržena pravděpodobně J. B. Matheyem r. 1713) a přilehlá eremitáž jsou příkladem komponované krajiny Františka Josefa Šlika (1656–1740), vzniklé v jižní části Jičínska. Nicméně nejreprezentativnějším příkladem tohoto fenoménu je spektakulární projekt vzniklý pro Františka Antonína Šporka (1662–1738) v Kuksu.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Krajina v rukou barokního člověka : lidé a krajina 16.-18. století na východě Čech
ISBN
978-80-88226-23-9
Number of pages of the result
32
Pages from-to
"219 "- 251
Number of pages of the book
425
Publisher name
Národní památkový ústav (NPÚ)
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—