All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Landscape of Count Schlik's Manors in the High Baroque

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22310%2F20%3A43920673" target="_blank" >RIV/60461373:22310/20:43920673 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Krajina šlikovských panství v době vrcholného baroka

  • Original language description

    Specifickým příkladem komponované krajiny jsou posvátné areály, které reprezentovali biblické krajiny. Myšlenkový rámec, který umožňoval člověku vidět „skutečné“ skrze „podobné“ byl člověku 17. a 18. století velmi blízký. „Imitatio“ je fenomén, který se ve střední Evropě objevuje již od středověku. Loretánské kaple, které byly často situovány v rozsáhlejších poutních areálech, a kaple Božího hrobu, se v době vrcholného baroka těšily velké obliby. Takové se objevují např. u Hlásné Lhoty u Jičína, či v Rychnově nad Kněžnou. Jiný typ komponované krajiny zahrnoval lázně. Lázně zahrnovaly v době vrcholného baroka fyzické i spirituální aspekty, společenský rozměr se vyvíjel postupně do pozdější doby. Areál “V lázních” s kaplí Nejsv. Trojice v blízkosti Ostružna (navržena pravděpodobně J. B. Matheyem r. 1713) a přilehlá eremitáž jsou příkladem komponované krajiny Františka Josefa Šlika (1656–1740), vzniklé v jižní části Jičínska. Nicméně nejreprezentativnějším příkladem tohoto fenoménu je spektakulární projekt vzniklý pro Františka Antonína Šporka (1662–1738) v Kuksu.

  • Czech name

    Krajina šlikovských panství v době vrcholného baroka

  • Czech description

    Specifickým příkladem komponované krajiny jsou posvátné areály, které reprezentovali biblické krajiny. Myšlenkový rámec, který umožňoval člověku vidět „skutečné“ skrze „podobné“ byl člověku 17. a 18. století velmi blízký. „Imitatio“ je fenomén, který se ve střední Evropě objevuje již od středověku. Loretánské kaple, které byly často situovány v rozsáhlejších poutních areálech, a kaple Božího hrobu, se v době vrcholného baroka těšily velké obliby. Takové se objevují např. u Hlásné Lhoty u Jičína, či v Rychnově nad Kněžnou. Jiný typ komponované krajiny zahrnoval lázně. Lázně zahrnovaly v době vrcholného baroka fyzické i spirituální aspekty, společenský rozměr se vyvíjel postupně do pozdější doby. Areál “V lázních” s kaplí Nejsv. Trojice v blízkosti Ostružna (navržena pravděpodobně J. B. Matheyem r. 1713) a přilehlá eremitáž jsou příkladem komponované krajiny Františka Josefa Šlika (1656–1740), vzniklé v jižní části Jičínska. Nicméně nejreprezentativnějším příkladem tohoto fenoménu je spektakulární projekt vzniklý pro Františka Antonína Šporka (1662–1738) v Kuksu.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Krajina v rukou barokního člověka : lidé a krajina 16.-18. století na východě Čech

  • ISBN

    978-80-88226-23-9

  • Number of pages of the result

    32

  • Pages from-to

    "219 "- 251

  • Number of pages of the book

    425

  • Publisher name

    Národní památkový ústav (NPÚ)

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter