Optimization of anodic chamber oparation conditions of fuel cell stack
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22310%2F20%3A43920717" target="_blank" >RIV/60461373:22310/20:43920717 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/60461373:22310/20:43920719
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Optimalizace provozních parametrů anodového okruhu svazku palivových článků
Original language description
Palivové články jsou jednou z důležitých součástí moderní energetiky postavené na vodíkové ekonomice. Jedním z mnoha druhů palivových článků jsou také nízkoteplotní PEM palivové články využívající protonově vodivou membránu. V PEM palivových článcích dochází na anodě ke katalytické reakci, při které z vodíku vznikají protony a elektrony. Elektrony prochází elektrickým obvodem, kde konají elektrickou práci. Protony procházejí selektivní membránou k anodě, kde reagují s přiváděným kyslíkem za vzniku vody. Zásobování svazků palivových článků reaktanty je komplexní problém, který ovlivňuje jejich výkon, účinnost a životnost. Režimů přivádění vodíku existuje několik. Průtočný režim je konstrukčně nejjednodušší, ale při provozu v tomto režimu dochází k velkým ztrátám vodíku. Těm lze zabránit provozem v tzv. dead-end režimu, kdy je výstup ze svazku uzavřen a tlak plynu je v anodových prostorech udržován pomocí zpětného ventilu. Nevýhodou tohoto režimu je hromadění inertních plynů v koncových článcích svazku, což způsobuje pokles napětí na těchto článcích. Tento jev můžeme eliminovat využitím odfuků nebo recirkulace vodíku. Tato práce se zabývá optimalizací provozních parametrů a režimu přivádění vodíku s cílem rovnoměrného rozložení napětí na svazku. Byl zkoumán vliv délky odfuků a časový rozestup mezi nimi a poměr recirkulovaného vodíku na výkon svazku a istribuci napětí na jednotlivých článcích.
Czech name
Optimalizace provozních parametrů anodového okruhu svazku palivových článků
Czech description
Palivové články jsou jednou z důležitých součástí moderní energetiky postavené na vodíkové ekonomice. Jedním z mnoha druhů palivových článků jsou také nízkoteplotní PEM palivové články využívající protonově vodivou membránu. V PEM palivových článcích dochází na anodě ke katalytické reakci, při které z vodíku vznikají protony a elektrony. Elektrony prochází elektrickým obvodem, kde konají elektrickou práci. Protony procházejí selektivní membránou k anodě, kde reagují s přiváděným kyslíkem za vzniku vody. Zásobování svazků palivových článků reaktanty je komplexní problém, který ovlivňuje jejich výkon, účinnost a životnost. Režimů přivádění vodíku existuje několik. Průtočný režim je konstrukčně nejjednodušší, ale při provozu v tomto režimu dochází k velkým ztrátám vodíku. Těm lze zabránit provozem v tzv. dead-end režimu, kdy je výstup ze svazku uzavřen a tlak plynu je v anodových prostorech udržován pomocí zpětného ventilu. Nevýhodou tohoto režimu je hromadění inertních plynů v koncových článcích svazku, což způsobuje pokles napětí na těchto článcích. Tento jev můžeme eliminovat využitím odfuků nebo recirkulace vodíku. Tato práce se zabývá optimalizací provozních parametrů a režimu přivádění vodíku s cílem rovnoměrného rozložení napětí na svazku. Byl zkoumán vliv délky odfuků a časový rozestup mezi nimi a poměr recirkulovaného vodíku na výkon svazku a istribuci napětí na jednotlivých článcích.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
10405 - Electrochemistry (dry cells, batteries, fuel cells, corrosion metals, electrolysis)
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů