All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

"The world Wants Biennials´: Czech and Slovak Art at Large-Scale Exhibitions between 1965 and 1970"

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F18%3AN0000009" target="_blank" >RIV/60461446:52810/18:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    "Svět chce bienále. České a slovenské umění na velkoformátových výstavách v letech 1965-1970"

  • Original language description

    Studie se věnuje problematice československé účasti na velkoformátových přehlídkách umění ve druhé polovině 60. let. Konkrétně se zaměřuje na Bienále v Benátkách, Bienále v Sao Paolo a Bienále mladých v Paříži, na nichž se Československo prostřednictvím národních pavilonů či sekcí objevovalo opakovaně, a srovnává je s výběrem československých umělců zahraničními kurátory pro documenta v Kasselu v roce 1968. Podrobnosti o formách prezentace a dobová reflexe zatím nebyly souhrnně zpracovány, rovněž není dosud známa fotografická dokumentace. Text se zaměřuje především na zařazení těchto prezentací do kontextu daných výstav, ale věnuje se i mechanismům koncipování těchto přehlídek a pozici kurátorů, respektive komisařů. Obsah i forma československých expozic, které vytvářela poměrně uzavřená skupina, byly poměrně konzervativní, jak v rámci celku výstav, tak ve vztahu k domácí scéně (zejména v případě benátského bienále v Benátkách a Sao Paulo). Nicméně v porovnání s dřívějšími či pozdějšími prezentacemi na týchž akcích, se vyznačovala druhá polovina šedesátých let relativní progresivitou a kvalitou expozic, která se projevovala směrem ke konci desetiletí zacílením na užší počet vystavujících, obrácením se k mladší generaci umělců, rozšířením zastoupených médií (zejména tzv. environment a světelně-kinetické práce) a výjimečně i málo provázané národní expozice nahradila výstava koncipovaná jako celek. Autorka konstatuje, že politicky a společensky exponované období kolem roku 1968 (jak v Československu, tak ve světě), které se promítlo i do organizace a podoby sledovaných bienálí, československé prezentace vůbec nereflektovaly. Ale byly to právě akce bienálního typu, které umožňovaly československým umělcům porovnávat se s mezinárodním kontextem a přímo sloužily pro poučení o aktuálních trendech, jak pro samotné umělce, tak pro kurátory. Naopak, diskuse, která se v této době v západním světě rozvinula o samotném formátu bienále, neměla v československém prostředí zatím místo.

  • Czech name

    "Svět chce bienále. České a slovenské umění na velkoformátových výstavách v letech 1965-1970"

  • Czech description

    Studie se věnuje problematice československé účasti na velkoformátových přehlídkách umění ve druhé polovině 60. let. Konkrétně se zaměřuje na Bienále v Benátkách, Bienále v Sao Paolo a Bienále mladých v Paříži, na nichž se Československo prostřednictvím národních pavilonů či sekcí objevovalo opakovaně, a srovnává je s výběrem československých umělců zahraničními kurátory pro documenta v Kasselu v roce 1968. Podrobnosti o formách prezentace a dobová reflexe zatím nebyly souhrnně zpracovány, rovněž není dosud známa fotografická dokumentace. Text se zaměřuje především na zařazení těchto prezentací do kontextu daných výstav, ale věnuje se i mechanismům koncipování těchto přehlídek a pozici kurátorů, respektive komisařů. Obsah i forma československých expozic, které vytvářela poměrně uzavřená skupina, byly poměrně konzervativní, jak v rámci celku výstav, tak ve vztahu k domácí scéně (zejména v případě benátského bienále v Benátkách a Sao Paulo). Nicméně v porovnání s dřívějšími či pozdějšími prezentacemi na týchž akcích, se vyznačovala druhá polovina šedesátých let relativní progresivitou a kvalitou expozic, která se projevovala směrem ke konci desetiletí zacílením na užší počet vystavujících, obrácením se k mladší generaci umělců, rozšířením zastoupených médií (zejména tzv. environment a světelně-kinetické práce) a výjimečně i málo provázané národní expozice nahradila výstava koncipovaná jako celek. Autorka konstatuje, že politicky a společensky exponované období kolem roku 1968 (jak v Československu, tak ve světě), které se promítlo i do organizace a podoby sledovaných bienálí, československé prezentace vůbec nereflektovaly. Ale byly to právě akce bienálního typu, které umožňovaly československým umělcům porovnávat se s mezinárodním kontextem a přímo sloužily pro poučení o aktuálních trendech, jak pro samotné umělce, tak pro kurátory. Naopak, diskuse, která se v této době v západním světě rozvinula o samotném formátu bienále, neměla v československém prostředí zatím místo.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA16-15446S" target="_blank" >GA16-15446S: The Medium of the Exhibition in Czech Art 1957–1997</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny

  • ISSN

    1802-8918

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    Neuveden

  • Issue of the periodical within the volume

    25

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    39

  • Pages from-to

    8-46

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database