"The world Wants Biennials´: Czech and Slovak Art at Large-Scale Exhibitions between 1965 and 1970"
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F18%3AN0000009" target="_blank" >RIV/60461446:52810/18:N0000009 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
"Svět chce bienále. České a slovenské umění na velkoformátových výstavách v letech 1965-1970"
Original language description
Studie se věnuje problematice československé účasti na velkoformátových přehlídkách umění ve druhé polovině 60. let. Konkrétně se zaměřuje na Bienále v Benátkách, Bienále v Sao Paolo a Bienále mladých v Paříži, na nichž se Československo prostřednictvím národních pavilonů či sekcí objevovalo opakovaně, a srovnává je s výběrem československých umělců zahraničními kurátory pro documenta v Kasselu v roce 1968. Podrobnosti o formách prezentace a dobová reflexe zatím nebyly souhrnně zpracovány, rovněž není dosud známa fotografická dokumentace. Text se zaměřuje především na zařazení těchto prezentací do kontextu daných výstav, ale věnuje se i mechanismům koncipování těchto přehlídek a pozici kurátorů, respektive komisařů. Obsah i forma československých expozic, které vytvářela poměrně uzavřená skupina, byly poměrně konzervativní, jak v rámci celku výstav, tak ve vztahu k domácí scéně (zejména v případě benátského bienále v Benátkách a Sao Paulo). Nicméně v porovnání s dřívějšími či pozdějšími prezentacemi na týchž akcích, se vyznačovala druhá polovina šedesátých let relativní progresivitou a kvalitou expozic, která se projevovala směrem ke konci desetiletí zacílením na užší počet vystavujících, obrácením se k mladší generaci umělců, rozšířením zastoupených médií (zejména tzv. environment a světelně-kinetické práce) a výjimečně i málo provázané národní expozice nahradila výstava koncipovaná jako celek. Autorka konstatuje, že politicky a společensky exponované období kolem roku 1968 (jak v Československu, tak ve světě), které se promítlo i do organizace a podoby sledovaných bienálí, československé prezentace vůbec nereflektovaly. Ale byly to právě akce bienálního typu, které umožňovaly československým umělcům porovnávat se s mezinárodním kontextem a přímo sloužily pro poučení o aktuálních trendech, jak pro samotné umělce, tak pro kurátory. Naopak, diskuse, která se v této době v západním světě rozvinula o samotném formátu bienále, neměla v československém prostředí zatím místo.
Czech name
"Svět chce bienále. České a slovenské umění na velkoformátových výstavách v letech 1965-1970"
Czech description
Studie se věnuje problematice československé účasti na velkoformátových přehlídkách umění ve druhé polovině 60. let. Konkrétně se zaměřuje na Bienále v Benátkách, Bienále v Sao Paolo a Bienále mladých v Paříži, na nichž se Československo prostřednictvím národních pavilonů či sekcí objevovalo opakovaně, a srovnává je s výběrem československých umělců zahraničními kurátory pro documenta v Kasselu v roce 1968. Podrobnosti o formách prezentace a dobová reflexe zatím nebyly souhrnně zpracovány, rovněž není dosud známa fotografická dokumentace. Text se zaměřuje především na zařazení těchto prezentací do kontextu daných výstav, ale věnuje se i mechanismům koncipování těchto přehlídek a pozici kurátorů, respektive komisařů. Obsah i forma československých expozic, které vytvářela poměrně uzavřená skupina, byly poměrně konzervativní, jak v rámci celku výstav, tak ve vztahu k domácí scéně (zejména v případě benátského bienále v Benátkách a Sao Paulo). Nicméně v porovnání s dřívějšími či pozdějšími prezentacemi na týchž akcích, se vyznačovala druhá polovina šedesátých let relativní progresivitou a kvalitou expozic, která se projevovala směrem ke konci desetiletí zacílením na užší počet vystavujících, obrácením se k mladší generaci umělců, rozšířením zastoupených médií (zejména tzv. environment a světelně-kinetické práce) a výjimečně i málo provázané národní expozice nahradila výstava koncipovaná jako celek. Autorka konstatuje, že politicky a společensky exponované období kolem roku 1968 (jak v Československu, tak ve světě), které se promítlo i do organizace a podoby sledovaných bienálí, československé prezentace vůbec nereflektovaly. Ale byly to právě akce bienálního typu, které umožňovaly československým umělcům porovnávat se s mezinárodním kontextem a přímo sloužily pro poučení o aktuálních trendech, jak pro samotné umělce, tak pro kurátory. Naopak, diskuse, která se v této době v západním světě rozvinula o samotném formátu bienále, neměla v československém prostředí zatím místo.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-15446S" target="_blank" >GA16-15446S: The Medium of the Exhibition in Czech Art 1957–1997</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Volume of the periodical
Neuveden
Issue of the periodical within the volume
25
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
39
Pages from-to
8-46
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—