The consonance and dissonance of the musical sound structure
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F08%3A%230000048" target="_blank" >RIV/61384984:51110/08:#0000048 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Konsonance a disonance struktury hudebního zvuku
Original language description
Vjem dvou spoluznějících tónů je spojován s konsonancí či disonancí, tzn. s pocitem libozvučnosti či nelibozvučnosti, splývání či nesplývání. Obecná povaha tohoto jevu je v podstatě fyziologicko-psychologicko-estetická a závisí na intervalu mezi tóny. Interval je hudebně definován jako verbálně pojmenovaná vzdálenost dvou tónů (prima, sekunda, tercie atd.), po akustické stránce interval představuje číselný poměr frekvencí těchto tónů (1:1, 8:7, 5:4 atd.). Intervaly mezi sebou svírají nejenom komplexní tóny produkované různými hudebními nástroji, ale též čisté (sinusové) tóny na pozicích harmonických i neharmonických složek frekvenčního spektra jediného komplexního tónu, dokonce i formanty, antiformanty a další tzv. opěrné body subjektivního vjemu (lit.1) tohoto spektra. Proto lze pojem konsonance a disonance vztáhnout i na případ struktury hudebního zvuku jako fyzikální příčinnosti vjemu jeho barvy, následně i zvukové kvality.
Czech name
Konsonance a disonance struktury hudebního zvuku
Czech description
Vjem dvou spoluznějících tónů je spojován s konsonancí či disonancí, tzn. s pocitem libozvučnosti či nelibozvučnosti, splývání či nesplývání. Obecná povaha tohoto jevu je v podstatě fyziologicko-psychologicko-estetická a závisí na intervalu mezi tóny. Interval je hudebně definován jako verbálně pojmenovaná vzdálenost dvou tónů (prima, sekunda, tercie atd.), po akustické stránce interval představuje číselný poměr frekvencí těchto tónů (1:1, 8:7, 5:4 atd.). Intervaly mezi sebou svírají nejenom komplexní tóny produkované různými hudebními nástroji, ale též čisté (sinusové) tóny na pozicích harmonických i neharmonických složek frekvenčního spektra jediného komplexního tónu, dokonce i formanty, antiformanty a další tzv. opěrné body subjektivního vjemu (lit.1) tohoto spektra. Proto lze pojem konsonance a disonance vztáhnout i na případ struktury hudebního zvuku jako fyzikální příčinnosti vjemu jeho barvy, následně i zvukové kvality.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
BI - Acoustics and oscillation
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0531" target="_blank" >1M0531: Musical Acoustics Research Centre</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Proceedings of the 4th International Symposium "Material-Acoustics-Place 2008"
ISBN
978-80-228-1911-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
—
Publisher name
Vydavatelstvo TU vo Zvolene
Place of publication
Zvolen
Event location
Zvolen
Event date
Sep 17, 2008
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—