All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The consonance and dissonance of the musical sound structure

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F08%3A%230000048" target="_blank" >RIV/61384984:51110/08:#0000048 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Konsonance a disonance struktury hudebního zvuku

  • Original language description

    Vjem dvou spoluznějících tónů je spojován s konsonancí či disonancí, tzn. s pocitem libozvučnosti či nelibozvučnosti, splývání či nesplývání. Obecná povaha tohoto jevu je v podstatě fyziologicko-psychologicko-estetická a závisí na intervalu mezi tóny. Interval je hudebně definován jako verbálně pojmenovaná vzdálenost dvou tónů (prima, sekunda, tercie atd.), po akustické stránce interval představuje číselný poměr frekvencí těchto tónů (1:1, 8:7, 5:4 atd.). Intervaly mezi sebou svírají nejenom komplexní tóny produkované různými hudebními nástroji, ale též čisté (sinusové) tóny na pozicích harmonických i neharmonických složek frekvenčního spektra jediného komplexního tónu, dokonce i formanty, antiformanty a další tzv. opěrné body subjektivního vjemu (lit.1) tohoto spektra. Proto lze pojem konsonance a disonance vztáhnout i na případ struktury hudebního zvuku jako fyzikální příčinnosti vjemu jeho barvy, následně i zvukové kvality.

  • Czech name

    Konsonance a disonance struktury hudebního zvuku

  • Czech description

    Vjem dvou spoluznějících tónů je spojován s konsonancí či disonancí, tzn. s pocitem libozvučnosti či nelibozvučnosti, splývání či nesplývání. Obecná povaha tohoto jevu je v podstatě fyziologicko-psychologicko-estetická a závisí na intervalu mezi tóny. Interval je hudebně definován jako verbálně pojmenovaná vzdálenost dvou tónů (prima, sekunda, tercie atd.), po akustické stránce interval představuje číselný poměr frekvencí těchto tónů (1:1, 8:7, 5:4 atd.). Intervaly mezi sebou svírají nejenom komplexní tóny produkované různými hudebními nástroji, ale též čisté (sinusové) tóny na pozicích harmonických i neharmonických složek frekvenčního spektra jediného komplexního tónu, dokonce i formanty, antiformanty a další tzv. opěrné body subjektivního vjemu (lit.1) tohoto spektra. Proto lze pojem konsonance a disonance vztáhnout i na případ struktury hudebního zvuku jako fyzikální příčinnosti vjemu jeho barvy, následně i zvukové kvality.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    BI - Acoustics and oscillation

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/1M0531" target="_blank" >1M0531: Musical Acoustics Research Centre</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Proceedings of the 4th International Symposium "Material-Acoustics-Place 2008"

  • ISBN

    978-80-228-1911-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

  • Publisher name

    Vydavatelstvo TU vo Zvolene

  • Place of publication

    Zvolen

  • Event location

    Zvolen

  • Event date

    Sep 17, 2008

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article