All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Intonation theory and Czech musicology in the 50s and 60s of the last century

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F14%3A%230000353" target="_blank" >RIV/61384984:51110/14:#0000353 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Intonační teorie a česká hudební věda 50. a 60. let minulého století

  • Original language description

    Intonační teorie ruského muzikologa Borise Asafjeva se stala v padesátých a šedesátých letech jedním z nejdiskutovanějších témat české hudební estetiky a vědy. Ovlivnila myšlení zejména předních koryfejů pražské hudebněvědné scény v čele s Antonínem Sychrou a Jaroslavem Jiránkem. V průběhu šedesátých let na ně navazovali jejich žáci a představitelé mladší generace: Zdeněk Sádecký, Miloš Jůzl či Václav Kučera. Sychra a Jiránek viděli v Asafjevově intonační teorii analytickou metodu, kterou lze dokázat existenci socialistického realismu jako vývojově zákonitého uměleckého stylu a potvrdit tak, že nejde jen o soubor normativních kritérií pro omezenou a ideologicky podmíněnou tvorbu. Vzhledem k tomu, že sám Asafjev nikdy intonaci nedefinoval a naopak na tento teorém v průběhu let ?nabaloval? další významy, pokoušeli se marxističtí estetici a teoretici o vlastní systematické uchopení a utřídění. Pro Jiránka se ?teorie a praxe? intonace stala dokonce celoživotním tématem, od něhož přešel v p

  • Czech name

    Intonační teorie a česká hudební věda 50. a 60. let minulého století

  • Czech description

    Intonační teorie ruského muzikologa Borise Asafjeva se stala v padesátých a šedesátých letech jedním z nejdiskutovanějších témat české hudební estetiky a vědy. Ovlivnila myšlení zejména předních koryfejů pražské hudebněvědné scény v čele s Antonínem Sychrou a Jaroslavem Jiránkem. V průběhu šedesátých let na ně navazovali jejich žáci a představitelé mladší generace: Zdeněk Sádecký, Miloš Jůzl či Václav Kučera. Sychra a Jiránek viděli v Asafjevově intonační teorii analytickou metodu, kterou lze dokázat existenci socialistického realismu jako vývojově zákonitého uměleckého stylu a potvrdit tak, že nejde jen o soubor normativních kritérií pro omezenou a ideologicky podmíněnou tvorbu. Vzhledem k tomu, že sám Asafjev nikdy intonaci nedefinoval a naopak na tento teorém v průběhu let ?nabaloval? další významy, pokoušeli se marxističtí estetici a teoretici o vlastní systematické uchopení a utřídění. Pro Jiránka se ?teorie a praxe? intonace stala dokonce celoživotním tématem, od něhož přešel v p

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Živá hudba

  • ISSN

    0514-7735

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2014

  • Issue of the periodical within the volume

    5

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    32

  • Pages from-to

    58-89

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database