Intonation theory and Czech musicology in the 50s and 60s of the last century
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F14%3A%230000353" target="_blank" >RIV/61384984:51110/14:#0000353 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Intonační teorie a česká hudební věda 50. a 60. let minulého století
Original language description
Intonační teorie ruského muzikologa Borise Asafjeva se stala v padesátých a šedesátých letech jedním z nejdiskutovanějších témat české hudební estetiky a vědy. Ovlivnila myšlení zejména předních koryfejů pražské hudebněvědné scény v čele s Antonínem Sychrou a Jaroslavem Jiránkem. V průběhu šedesátých let na ně navazovali jejich žáci a představitelé mladší generace: Zdeněk Sádecký, Miloš Jůzl či Václav Kučera. Sychra a Jiránek viděli v Asafjevově intonační teorii analytickou metodu, kterou lze dokázat existenci socialistického realismu jako vývojově zákonitého uměleckého stylu a potvrdit tak, že nejde jen o soubor normativních kritérií pro omezenou a ideologicky podmíněnou tvorbu. Vzhledem k tomu, že sám Asafjev nikdy intonaci nedefinoval a naopak na tento teorém v průběhu let ?nabaloval? další významy, pokoušeli se marxističtí estetici a teoretici o vlastní systematické uchopení a utřídění. Pro Jiránka se ?teorie a praxe? intonace stala dokonce celoživotním tématem, od něhož přešel v p
Czech name
Intonační teorie a česká hudební věda 50. a 60. let minulého století
Czech description
Intonační teorie ruského muzikologa Borise Asafjeva se stala v padesátých a šedesátých letech jedním z nejdiskutovanějších témat české hudební estetiky a vědy. Ovlivnila myšlení zejména předních koryfejů pražské hudebněvědné scény v čele s Antonínem Sychrou a Jaroslavem Jiránkem. V průběhu šedesátých let na ně navazovali jejich žáci a představitelé mladší generace: Zdeněk Sádecký, Miloš Jůzl či Václav Kučera. Sychra a Jiránek viděli v Asafjevově intonační teorii analytickou metodu, kterou lze dokázat existenci socialistického realismu jako vývojově zákonitého uměleckého stylu a potvrdit tak, že nejde jen o soubor normativních kritérií pro omezenou a ideologicky podmíněnou tvorbu. Vzhledem k tomu, že sám Asafjev nikdy intonaci nedefinoval a naopak na tento teorém v průběhu let ?nabaloval? další významy, pokoušeli se marxističtí estetici a teoretici o vlastní systematické uchopení a utřídění. Pro Jiránka se ?teorie a praxe? intonace stala dokonce celoživotním tématem, od něhož přešel v p
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Živá hudba
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2014
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
32
Pages from-to
58-89
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—