Psychological aspects of compositional creation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F14%3A%230000398" target="_blank" >RIV/61384984:51110/14:#0000398 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Psychologické aspekty kompoziční tvorby
Original language description
Tři práce obsažené v kolektivní monografii spojuje snaha o propojení hudebně teoretického a psychologického pohledu na práci hudebního skladatele. Každý z autorů přistoupil k tématu z poněkud odlišných pozic. Zdeněk Bartošík ve své práci Barevné slyšenía hudební kompozice zkoumá především vliv vybraných synestetických schopností na tvorbu a také na vnímání hudební kompozice. Jeho práce se opírá mimo jiné o rozsáhlé studium odborných psychologických a lékařských textů, o hudebně historické rešerše týkající se tématu vztahu hudby a synestezií, o vlastní průzkum vybraného vzorku respondentů z laické i odborné veřejnosti. Martin Klusák se ve stati Pojem konsonance a disonance s přihlédnutím k vlastní tvorbě zabývá tématem, o němž na rozdíl od Bartošíkovypráce existuje množství literatury historické i současné. Klusákův přínos však spočívá v novém pohledu na problematiku souzvuku v hudbě, na způsob jeho začlenění do kompozičního celku a především na kategorizaci souzvuků z hlediska škály
Czech name
Psychologické aspekty kompoziční tvorby
Czech description
Tři práce obsažené v kolektivní monografii spojuje snaha o propojení hudebně teoretického a psychologického pohledu na práci hudebního skladatele. Každý z autorů přistoupil k tématu z poněkud odlišných pozic. Zdeněk Bartošík ve své práci Barevné slyšenía hudební kompozice zkoumá především vliv vybraných synestetických schopností na tvorbu a také na vnímání hudební kompozice. Jeho práce se opírá mimo jiné o rozsáhlé studium odborných psychologických a lékařských textů, o hudebně historické rešerše týkající se tématu vztahu hudby a synestezií, o vlastní průzkum vybraného vzorku respondentů z laické i odborné veřejnosti. Martin Klusák se ve stati Pojem konsonance a disonance s přihlédnutím k vlastní tvorbě zabývá tématem, o němž na rozdíl od Bartošíkovypráce existuje množství literatury historické i současné. Klusákův přínos však spočívá v novém pohledu na problematiku souzvuku v hudbě, na způsob jeho začlenění do kompozičního celku a především na kategorizaci souzvuků z hlediska škály
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů