Unfinshed „Counterpoint“ by Karel Janeček
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F17%3AN0000093" target="_blank" >RIV/61384984:51110/17:N0000093 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nedokončený „Kontrapunkt“ Karla Janečka
Original language description
Janečkův nedokončený spis o kontrapunktu, který vznikal v letech 1945 až 1948, obsahuje 150 strojopisných stran. Látka je rozvržena do 68 kapitol a Janeček dokončil první dva díly – Obecnou nauku o kontrapunktu a Vokální kontrapunkt. Z třetího dílu pojednávajícího o instrumentálním kontrapunktu dokončil šest úvodních kapitol. Podle Janečka je přiměřená znalost techniky vokální polyfonie nezbytnou součástí uceleného hudebně teoretického vzdělání. Studiu kontrapunktu by mělo předcházet pochopení základů klasické harmonie. Dle Janečka musí být v kontrapunktu splněny dva základní požadavky – melodická samostatnost hlasů a harmonická ucelenost výsledného vícehlasu. Za hlavní vlastnost „palestrinovské“ melodiky Janeček označil: absenci harmonického obsahu, neperiodičnost a vyloučení sekvencovitého opakování. Z vývojového pohledu Janeček rozeznával slohy osobnostní a historické (reprezentativní). Smyslem nauky o kontrapunktu bylo podle něj seznámení se čtyřmi historicky navazujícími reprezentativními slohy: (1) slohem a capella s vrcholem v Palestrinovi, (2) slohem vyspělého baroka s vrcholem v Bachovi, (3) slohem klasickým a romantickým a (4) slohem moderním.
Czech name
Nedokončený „Kontrapunkt“ Karla Janečka
Czech description
Janečkův nedokončený spis o kontrapunktu, který vznikal v letech 1945 až 1948, obsahuje 150 strojopisných stran. Látka je rozvržena do 68 kapitol a Janeček dokončil první dva díly – Obecnou nauku o kontrapunktu a Vokální kontrapunkt. Z třetího dílu pojednávajícího o instrumentálním kontrapunktu dokončil šest úvodních kapitol. Podle Janečka je přiměřená znalost techniky vokální polyfonie nezbytnou součástí uceleného hudebně teoretického vzdělání. Studiu kontrapunktu by mělo předcházet pochopení základů klasické harmonie. Dle Janečka musí být v kontrapunktu splněny dva základní požadavky – melodická samostatnost hlasů a harmonická ucelenost výsledného vícehlasu. Za hlavní vlastnost „palestrinovské“ melodiky Janeček označil: absenci harmonického obsahu, neperiodičnost a vyloučení sekvencovitého opakování. Z vývojového pohledu Janeček rozeznával slohy osobnostní a historické (reprezentativní). Smyslem nauky o kontrapunktu bylo podle něj seznámení se čtyřmi historicky navazujícími reprezentativními slohy: (1) slohem a capella s vrcholem v Palestrinovi, (2) slohem vyspělého baroka s vrcholem v Bachovi, (3) slohem klasickým a romantickým a (4) slohem moderním.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
MUSICOLOGICA OLOMUCENSIA
ISSN
1212-1193
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2017/25
Issue of the periodical within the volume
25
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
27
Pages from-to
51-77
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—