Musical Forms by Karel Janeček and Igor V. Sposobin (Trying for a small comparison)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000023" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000023 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hudební formy Karla Janečka a Igora V. Sposobina (Pokus o malou komparaci)
Original language description
Studie dokládá, že překladem ruské publikace I.V.Sposobina získal Karel Janeček řadu důležitých podnětů pro svou systematiku hudebních forem. Zejména úvodní část Sposobinova spisu, pojednávající o obecných základech a principech formování hudby, zjevně ovlivnila Janečkovu myšlenku funkčních typů hudby a formotvorného významu jednotlivých složek a stránek hudebního projevu. V Janečkově překladu nalezneme termín scelování, který tvoří jeden z pilířů nauky o hudební tektonice. Princip scelování detailně rozpracoval až v Tektonice (1969), ale už v Hudebních formách (1955) získává tento teorému důležitou úlohu. Významnou anticipaci terminologické výbavy hudební tektoniky obsahuje kapitola o variacích, kde Janeček poprvé použil ve stavebném významu termín hudební blok. Janeček je také autorem nových termínů kombinovaná forma a cyklus cyklů, které se v české moderní hudební teorii i nadále uplatnily.
Czech name
Hudební formy Karla Janečka a Igora V. Sposobina (Pokus o malou komparaci)
Czech description
Studie dokládá, že překladem ruské publikace I.V.Sposobina získal Karel Janeček řadu důležitých podnětů pro svou systematiku hudebních forem. Zejména úvodní část Sposobinova spisu, pojednávající o obecných základech a principech formování hudby, zjevně ovlivnila Janečkovu myšlenku funkčních typů hudby a formotvorného významu jednotlivých složek a stránek hudebního projevu. V Janečkově překladu nalezneme termín scelování, který tvoří jeden z pilířů nauky o hudební tektonice. Princip scelování detailně rozpracoval až v Tektonice (1969), ale už v Hudebních formách (1955) získává tento teorému důležitou úlohu. Významnou anticipaci terminologické výbavy hudební tektoniky obsahuje kapitola o variacích, kde Janeček poprvé použil ve stavebném významu termín hudební blok. Janeček je také autorem nových termínů kombinovaná forma a cyklus cyklů, které se v české moderní hudební teorii i nadále uplatnily.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Opus Musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
6/2018
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
26
Pages from-to
38-63
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—