Musical language of Albanian composers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000121" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000121 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://fmu.aku.sk/images/publikacie/AFA_32018_ISSN_2453-9694.pdf" target="_blank" >https://fmu.aku.sk/images/publikacie/AFA_32018_ISSN_2453-9694.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hudební řeč albánských skladatelů
Original language description
Soudobá hudba hraje v Albánii velmi důležitou roli. I když mnoho albánských skladatelů se snaží stále najit svou cestu, je už několik z nich, kteří tuto cestu našli, jako například A. Peçi, Z. Ballata, Th. Simaku a další. I mladá generace skladatelů má k soudobé hudbě kladný vztah a její skladatelská tvorba je oceněná i mimo albánské hranice, například A. Naçi, D. Zymberi a další. U albánských soudobých autorů, i když lze najít národní prvky, jsou tyto prvky většinou skryté nebo tak přepracované, že jsou volným poslechem téměř nepoznatelné. Mnoho soudobých albánských skladatelů používá oblíbené intervaly jihoalbánské polyfonie, kde měl velmi důležité místo interval septimy a jeho převraty. Nejvýrazněji je tento interval zastoupen v hudbě A. Peçiho, který jej nazývá oi-interval, ale také u V. Toleho, A. Naçiho a dalších. U hybných skladeb pak jsou skladatelé nejspíše inspirováni instrumentální lidovou tvorbou, ovšem na rozdíl od minulého období, kdy byly příznačné rytmické figury a metrum, jsou dnes skladatelé inspirováni spíše jejími pravidly nebo občas její melodikou, která však je přepracovaná soudobými technikami. Také rytmy jako 5/8 nebo 7/8 se často vyskytují, ale už u mnoha skladatelů jen jako náznak (například Ballata) a u jiných jsou nahrazené jinými rytmickými kombinacemi (například Peçi). Momentálně je u albánských skladatelů možné vnímat jasnou inspiraci hudebním folklorem jižní Albánie, kde polyfonie a vůbec vícehlasé myšlení hraje důležitější roli než rytmická složka. To možná kvůli tomu, že se s mody, nebo se specifickými intervaly, může lépe či snadněji pracovat a je vhodné je využívat v soudobém skladatelském myšlení. Dalším důvodem může být, že využití albánských rytmů patří hlavně do taneční hudby, která v soudobé tvorbě už místo nenašla. Albánská soudobá hudba je zajímavá́ kombinace mezi evropským hudebním myšlením a albánským hudebním myšlením. Stojí za povšimnutí, a to nejen z analytického hlediska, ale i z pohledu hudebního nebo obsahového.
Czech name
Hudební řeč albánských skladatelů
Czech description
Soudobá hudba hraje v Albánii velmi důležitou roli. I když mnoho albánských skladatelů se snaží stále najit svou cestu, je už několik z nich, kteří tuto cestu našli, jako například A. Peçi, Z. Ballata, Th. Simaku a další. I mladá generace skladatelů má k soudobé hudbě kladný vztah a její skladatelská tvorba je oceněná i mimo albánské hranice, například A. Naçi, D. Zymberi a další. U albánských soudobých autorů, i když lze najít národní prvky, jsou tyto prvky většinou skryté nebo tak přepracované, že jsou volným poslechem téměř nepoznatelné. Mnoho soudobých albánských skladatelů používá oblíbené intervaly jihoalbánské polyfonie, kde měl velmi důležité místo interval septimy a jeho převraty. Nejvýrazněji je tento interval zastoupen v hudbě A. Peçiho, který jej nazývá oi-interval, ale také u V. Toleho, A. Naçiho a dalších. U hybných skladeb pak jsou skladatelé nejspíše inspirováni instrumentální lidovou tvorbou, ovšem na rozdíl od minulého období, kdy byly příznačné rytmické figury a metrum, jsou dnes skladatelé inspirováni spíše jejími pravidly nebo občas její melodikou, která však je přepracovaná soudobými technikami. Také rytmy jako 5/8 nebo 7/8 se často vyskytují, ale už u mnoha skladatelů jen jako náznak (například Ballata) a u jiných jsou nahrazené jinými rytmickými kombinacemi (například Peçi). Momentálně je u albánských skladatelů možné vnímat jasnou inspiraci hudebním folklorem jižní Albánie, kde polyfonie a vůbec vícehlasé myšlení hraje důležitější roli než rytmická složka. To možná kvůli tomu, že se s mody, nebo se specifickými intervaly, může lépe či snadněji pracovat a je vhodné je využívat v soudobém skladatelském myšlení. Dalším důvodem může být, že využití albánských rytmů patří hlavně do taneční hudby, která v soudobé tvorbě už místo nenašla. Albánská soudobá hudba je zajímavá́ kombinace mezi evropským hudebním myšlením a albánským hudebním myšlením. Stojí za povšimnutí, a to nejen z analytického hlediska, ale i z pohledu hudebního nebo obsahového.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Ad Fontes Artis
ISSN
2453-9694
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2018
Issue of the periodical within the volume
3/2018
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
16
Pages from-to
102-117
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—