All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Musical language of Albanian composers

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000121" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000121 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://fmu.aku.sk/images/publikacie/AFA_32018_ISSN_2453-9694.pdf" target="_blank" >https://fmu.aku.sk/images/publikacie/AFA_32018_ISSN_2453-9694.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Hudební řeč albánských skladatelů

  • Original language description

    Soudobá hudba hraje v Albánii velmi důležitou roli. I když mnoho albánských skladatelů se snaží stále najit svou cestu, je už několik z nich, kteří tuto cestu našli, jako například A. Peçi, Z. Ballata, Th. Simaku a další. I mladá generace skladatelů má k soudobé hudbě kladný vztah a její skladatelská tvorba je oceněná i mimo albánské hranice, například A. Naçi, D. Zymberi a další. U albánských soudobých autorů, i když lze najít národní prvky, jsou tyto prvky většinou skryté nebo tak přepracované, že jsou volným poslechem téměř nepoznatelné. Mnoho soudobých albánských skladatelů používá oblíbené intervaly jihoalbánské polyfonie, kde měl velmi důležité místo interval septimy a jeho převraty. Nejvýrazněji je tento interval zastoupen v hudbě A. Peçiho, který jej nazývá oi-interval, ale také u V. Toleho, A. Naçiho a dalších. U hybných skladeb pak jsou skladatelé nejspíše inspirováni instrumentální lidovou tvorbou, ovšem na rozdíl od minulého období, kdy byly příznačné rytmické figury a metrum, jsou dnes skladatelé inspirováni spíše jejími pravidly nebo občas její melodikou, která však je přepracovaná soudobými technikami. Také rytmy jako 5/8 nebo 7/8 se často vyskytují, ale už u mnoha skladatelů jen jako náznak (například Ballata) a u jiných jsou nahrazené jinými rytmickými kombinacemi (například Peçi). Momentálně je u albánských skladatelů možné vnímat jasnou inspiraci hudebním folklorem jižní Albánie, kde polyfonie a vůbec vícehlasé myšlení hraje důležitější roli než rytmická složka. To možná kvůli tomu, že se s mody, nebo se specifickými intervaly, může lépe či snadněji pracovat a je vhodné je využívat v soudobém skladatelském myšlení. Dalším důvodem může být, že využití albánských rytmů patří hlavně do taneční hudby, která v soudobé tvorbě už místo nenašla. Albánská soudobá hudba je zajímavá́ kombinace mezi evropským hudebním myšlením a albánským hudebním myšlením. Stojí za povšimnutí, a to nejen z analytického hlediska, ale i z pohledu hudebního nebo obsahového.

  • Czech name

    Hudební řeč albánských skladatelů

  • Czech description

    Soudobá hudba hraje v Albánii velmi důležitou roli. I když mnoho albánských skladatelů se snaží stále najit svou cestu, je už několik z nich, kteří tuto cestu našli, jako například A. Peçi, Z. Ballata, Th. Simaku a další. I mladá generace skladatelů má k soudobé hudbě kladný vztah a její skladatelská tvorba je oceněná i mimo albánské hranice, například A. Naçi, D. Zymberi a další. U albánských soudobých autorů, i když lze najít národní prvky, jsou tyto prvky většinou skryté nebo tak přepracované, že jsou volným poslechem téměř nepoznatelné. Mnoho soudobých albánských skladatelů používá oblíbené intervaly jihoalbánské polyfonie, kde měl velmi důležité místo interval septimy a jeho převraty. Nejvýrazněji je tento interval zastoupen v hudbě A. Peçiho, který jej nazývá oi-interval, ale také u V. Toleho, A. Naçiho a dalších. U hybných skladeb pak jsou skladatelé nejspíše inspirováni instrumentální lidovou tvorbou, ovšem na rozdíl od minulého období, kdy byly příznačné rytmické figury a metrum, jsou dnes skladatelé inspirováni spíše jejími pravidly nebo občas její melodikou, která však je přepracovaná soudobými technikami. Také rytmy jako 5/8 nebo 7/8 se často vyskytují, ale už u mnoha skladatelů jen jako náznak (například Ballata) a u jiných jsou nahrazené jinými rytmickými kombinacemi (například Peçi). Momentálně je u albánských skladatelů možné vnímat jasnou inspiraci hudebním folklorem jižní Albánie, kde polyfonie a vůbec vícehlasé myšlení hraje důležitější roli než rytmická složka. To možná kvůli tomu, že se s mody, nebo se specifickými intervaly, může lépe či snadněji pracovat a je vhodné je využívat v soudobém skladatelském myšlení. Dalším důvodem může být, že využití albánských rytmů patří hlavně do taneční hudby, která v soudobé tvorbě už místo nenašla. Albánská soudobá hudba je zajímavá́ kombinace mezi evropským hudebním myšlením a albánským hudebním myšlením. Stojí za povšimnutí, a to nejen z analytického hlediska, ale i z pohledu hudebního nebo obsahového.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Ad Fontes Artis

  • ISSN

    2453-9694

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2018

  • Issue of the periodical within the volume

    3/2018

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    102-117

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database