All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Effect of Voice Training Using Humming Resonance Exercises at Students – Preliminary Study

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F19%3AN0000063" target="_blank" >RIV/61384984:51110/19:N0000063 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.prolekare.cz/casopisy/otorinolaryngologie-foniatrie/2019-2-23/efekt-treninku-hlasu-pomoci-rezonancnich-cviceni-brumenda-u-studentu-pilotni-studie-113383" target="_blank" >https://www.prolekare.cz/casopisy/otorinolaryngologie-foniatrie/2019-2-23/efekt-treninku-hlasu-pomoci-rezonancnich-cviceni-brumenda-u-studentu-pilotni-studie-113383</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Efekt tréninku hlasu pomocí rezonančních cvičení brumenda u studentů – pilotní studie

  • Original language description

    Úvod: Brumenda jsou používána při rezonančních cvi¬čeních vokálního traktu, tvz. semi-occluded vocal tract exercises. Jsou využívána v klinické praxi – terapii a jsou součástí hlasových školení. Cílem prezentované studie bylo ověřit tréninkový a edukační efekt těchto rezo¬nančních cvičení prováděných po dobu 2,5 měsíců s pěti studentkami se zdravým hlasem, ale bez předchozího hlasového vzdělávání. Metody: Nahrávky hlasových úkolů před a po procesu tréninku, sledování vibro –akustických parametrů poři-zovaných nahrávek (elektroglotografické záznamy, ana¬lýza hlasového pole a akustických parametrů). Vstupní pohovor se subjekty, subjektivní hodnocení vlastního hlasu každým subjektem před a po skončení studie, zhodnocení stavu hlasu pedagogem před a po, zpětná vazba subjektů do deníků. Poslechové testy: percepční hodnocení metodou seřaďování a škálování, hodnocení vlastnosti lesk. Hlasový trénink: 6 lekcí + domácí trénink s nahrávkou cvičení. Výsledky: Hodnocení poslechovými testy (Seřaďovací a škálovací test – opakované hodnocení) vlastnosti lesk - vysoká míra shody všech hodnotitelů- ICC1 všech hodnocení 0,925, shodli se, že po hlasovém tréninku subjekty statisticky významně zvýšily míru lesku v hlase. Výsledky analýzy hlasového pole ukázaly statisticky významné změny na obrysech maxim VRP, které jsou typické pro přechody rejstříků. Elektroglotografie – měření rozložení kontaktního koeficientu a parametru SPR (singing power ratio) v hlasovém poli ukázalo na strategii zesílení vyšší poloviny hlasového rozsahu pomocí zvětšení addukce. Ve spodní polovině změ¬řeno významné zmírnění kontaktního koeficientu na přechodech mezi vibračními mechanismy. Měření SPR prokázalo zvýraznění spektrálních složek v oblasti 2 – 4 kHz, typické pro profesionální mluvu i zpěv. Celkové statistické porovnání dat dokladuje nárůst SPR v střední a vyšší dynamice. Lze předpokládat obohacení spekt-ra, a tedy i výraznější zvonivost hlasu. Tento výsledek spolu s trendovým poklesem CQd v oblasti modální¬ho mechanismu indikuje pokles addukce. Frekvenčně obohacený hlas po tréninku je tedy tvořen se stejnou intenzitou, ale menší addukcí. To ukazuje na zlepšenou efektivitu tvorby hlasu. Měřené parametry u mluvního hlasu obecně ukazovaly na vysoce individuální změny, statisticky se potvrdilo mírné zvýšení polohy hlasu. Účastníci potvrdili tato pozorování subjektivním hodno¬cením zlepšení hlasové kondice, větší lehkostí při mluvě, větší dechovou výdrží, menší únavou, možností použití většího hlasového rozsahu a plynulejšími přechody z nižších do vyšších poloh hlasu. Závěr: Cvičení s brumendem se prokazuje jako metoda využitelná v hlasové edukaci a rehabilitaci, která rozvíjí základní dovednosti práce s hlasem, zlepšuje jeho kva¬litu a efektivnost tvorby.

  • Czech name

    Efekt tréninku hlasu pomocí rezonančních cvičení brumenda u studentů – pilotní studie

  • Czech description

    Úvod: Brumenda jsou používána při rezonančních cvi¬čeních vokálního traktu, tvz. semi-occluded vocal tract exercises. Jsou využívána v klinické praxi – terapii a jsou součástí hlasových školení. Cílem prezentované studie bylo ověřit tréninkový a edukační efekt těchto rezo¬nančních cvičení prováděných po dobu 2,5 měsíců s pěti studentkami se zdravým hlasem, ale bez předchozího hlasového vzdělávání. Metody: Nahrávky hlasových úkolů před a po procesu tréninku, sledování vibro –akustických parametrů poři-zovaných nahrávek (elektroglotografické záznamy, ana¬lýza hlasového pole a akustických parametrů). Vstupní pohovor se subjekty, subjektivní hodnocení vlastního hlasu každým subjektem před a po skončení studie, zhodnocení stavu hlasu pedagogem před a po, zpětná vazba subjektů do deníků. Poslechové testy: percepční hodnocení metodou seřaďování a škálování, hodnocení vlastnosti lesk. Hlasový trénink: 6 lekcí + domácí trénink s nahrávkou cvičení. Výsledky: Hodnocení poslechovými testy (Seřaďovací a škálovací test – opakované hodnocení) vlastnosti lesk - vysoká míra shody všech hodnotitelů- ICC1 všech hodnocení 0,925, shodli se, že po hlasovém tréninku subjekty statisticky významně zvýšily míru lesku v hlase. Výsledky analýzy hlasového pole ukázaly statisticky významné změny na obrysech maxim VRP, které jsou typické pro přechody rejstříků. Elektroglotografie – měření rozložení kontaktního koeficientu a parametru SPR (singing power ratio) v hlasovém poli ukázalo na strategii zesílení vyšší poloviny hlasového rozsahu pomocí zvětšení addukce. Ve spodní polovině změ¬řeno významné zmírnění kontaktního koeficientu na přechodech mezi vibračními mechanismy. Měření SPR prokázalo zvýraznění spektrálních složek v oblasti 2 – 4 kHz, typické pro profesionální mluvu i zpěv. Celkové statistické porovnání dat dokladuje nárůst SPR v střední a vyšší dynamice. Lze předpokládat obohacení spekt-ra, a tedy i výraznější zvonivost hlasu. Tento výsledek spolu s trendovým poklesem CQd v oblasti modální¬ho mechanismu indikuje pokles addukce. Frekvenčně obohacený hlas po tréninku je tedy tvořen se stejnou intenzitou, ale menší addukcí. To ukazuje na zlepšenou efektivitu tvorby hlasu. Měřené parametry u mluvního hlasu obecně ukazovaly na vysoce individuální změny, statisticky se potvrdilo mírné zvýšení polohy hlasu. Účastníci potvrdili tato pozorování subjektivním hodno¬cením zlepšení hlasové kondice, větší lehkostí při mluvě, větší dechovou výdrží, menší únavou, možností použití většího hlasového rozsahu a plynulejšími přechody z nižších do vyšších poloh hlasu. Závěr: Cvičení s brumendem se prokazuje jako metoda využitelná v hlasové edukaci a rehabilitaci, která rozvíjí základní dovednosti práce s hlasem, zlepšuje jeho kva¬litu a efektivnost tvorby.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    30206 - Otorhinolaryngology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    OTORINOLARYNGOLOGIE A FONIATRIE

  • ISSN

    1210-7867

  • e-ISSN

    1805-4528

  • Volume of the periodical

    68

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    86-102

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database