All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Comparison of Voice Properties of Classical and Pop Female Singers

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F21%3AN0000054" target="_blank" >RIV/61384984:51110/21:N0000054 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/144819" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/144819</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2021-2-6" target="_blank" >10.5817/MB2021-2-6</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Porovnání vlastností hlasu klasických a popových zpěvaček.

  • Original language description

    V předkládané práci byly porovnávány percepční, akustické a elektroglotografické vlastnosti hlasu mezi šesti operními a pěti popovými zpěvačkami. Analyzovány byly výstřihy délky 0.5 s při zpěvu stupnic v rozsahu c´ – c´´´ ve 4 dynamikách u vokálů A, I a U a následně ve 4 polohách na oktávu při postupné gradaci hlasitosti. Poslechové hodnocení prokázalo zásadní rozdíl ve vjemu výraznějšího vibrata a tmavého nebo zatmaveného barevného charakteru operních zvuků, naproti tomu světlý charakter a rovný tón bez vibrata byl typický pro popové zvuky. Separátně byly popsány i vedlejší charakteristické vlastnosti. Způsob modulace hlasu v zásadě odlišoval styly. U operních zpěvaček zejména dominoval rozsah výškové modulace (v nejvyšších polohách dosahoval až 2 půltónů). Popové zpěvačky měly vyšší míru periodické nepravidelnosti a také vyšší frekvenci výškové modulace. Klasické zpěvačky dosahovaly obecně vyšších maxim SPL v dvoučárkované oktávě, popové měly vyšší maxima SPL jen u vokálu A uprostřed jednočárkované oktávy. Elektroglotografie prokázala odlišný způsob fonačních nastavení mezi typy zpěvaček. Nejvýznamnější rozdíl se týkal střední a hlasité dynamiky v téměř 1,5 oktávě, v níž popové zpěvačky tvořily hlas s vyššími hodnotami kontaktního koeficientu. Navíc se prokázal systematický rozdíl změn tvaru EGG pulsů s nárůstem výšky hlasu, kde popové zpěvačky postupně redukovaly amplitudy EGG v oblasti dekontaktu hlasivek. Klasické zpěvačky však postupně zvyšovaly relativní amplitudy EGG pulsů v téže oblasti. Spektrální analýza prokázala zásadní rozdíly zejména v hlubších částech rozsahu, kde klasické zpěvačky obohacovaly zejména oblast 2–5 kHz mírným přiblížením pozic třetího až pátého formantu, kdežto popové zpěvačky měly významně více energie ve vyšších spektrálních pásmech. Akustické parametry prokázaly dosah akustické energie do vyšších pásem u popových zpěvaček, ale zato s menším posílením pásma typického pro operní zpěv. Pro akustické odlišení operního a popového zpěvu se nejvíce uplatnily globální spektrální parametry, zejména ty, které nejsou ovlivněné pozici vokalických formantů. Tmavší barvu operních zvuků lze vysvětlit obecně hlubší polohou hrtanu, čímž se posílí první harmonická složka. Společně s tenčími hlasivkami (menším kontaktem hlasivek) se posílí vjem hlavové barvy a také lépe funguje inertivní efekt vokálního traktu, posilující oscilace celého hlasového systému. Zachování M2 mechanismu až do nejvyšší polohy společně s využitím ladění prvního formantu s první harmonickou umožňuje klasickým zpěvačkam nad c´´ přejít do full head rejstříku. Naproti tomu popové zpěvačky tvoří hlas blíže neutrálnímu řečovému nastavení hlasového systému. Zpívají s vyšší polohou hrtanu, použitím tlustších hlasivek (větším kontaktem), a v hlase lze často slyšet i šumovou příměs.

  • Czech name

    Porovnání vlastností hlasu klasických a popových zpěvaček.

  • Czech description

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Musicologica Brunensia

  • ISSN

    1212-0391

  • e-ISSN

    2336-436X

  • Volume of the periodical

    56

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    39

  • Pages from-to

    63-101

  • UT code for WoS article

    000766749800006

  • EID of the result in the Scopus database