All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The body, the actor's instrument

Result description

The study considers the intersections of two systems of 20th century acting training – Vsevolod Meyerhold’s innovative methods and Jacques Lecoq’s systematic methodical approach to theatre pedagogy. The article hihglights the points of contact between the two training schemes. Although the two pioneers were separated by distance, periods of practice, and different backgrounds, they both sought to develop a new grammar of movement, an effective concept for stage work in which an actor, who masterfully controls the body, becomes the most expressive component of a theatrical performance. The research of Meyerhold’s Theatrical Biomechanics and Lecoq’s Movement Analysis was methodologically based on the procedures of qualitative comparative-descriptive evaluation and Practice Based Research. © 2023 Masaryk University, Faculty of Arts. All rights reserved.

Keywords

Theatrical BiomechanicsMovement AnalysisVsevolod MeyerholdJacques Lecoqphysical acting training

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Tělo, hercův nástroj

  • Original language description

    Studie se zamýšlí nad průsečíky dvou systémů herecké průpravy 20. století. Komparace novátorských postupů Vsevoloda Emiljeviče Mejercholda a systematického metodického přístupu k divadelní pedagogice Jacquese Lecoqa poukazuje na styčné body tréninkových schémat. Ačkoli oba průkopníky od sebe dělila vzdálenost, období praxe i odlišné životní zázemí, snažili se oba vyvinout novou gramatiku pohybu, efektivní koncept pro jevištní práci, ve kterém se herec, který mistrně ovládá své tělo, stane nejvýraznějším komponentem divadelního představení. Výzkumné šetření Divadelní biomechaniky V. E. Mejercholda a Analýzy pohybu dle J. Lecoqa se metodologicky opíralo o postupy kvalitativní komparativně-deskriptivní evaluace a PBR (Practise Based Research).

  • Czech name

    Tělo, hercův nástroj

  • Czech description

Classification

  • Type

    JSC - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    O - Projekt operacniho programu

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Theatralia

  • ISSN

    1803-845X

  • e-ISSN

    2336-4548

  • Volume of the periodical

    26

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    20

  • Pages from-to

    117-136

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85182664110

Result type

JSC - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

JSC

OECD FORD

Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Year of implementation

2023