Issues for educational policy makers from kindergarten research
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F21%3AN0000032" target="_blank" >RIV/61384984:51210/21:N0000032 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1965" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1965</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.974" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.974</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Podněty z výzkumu mateřských škol pro tvůrce vzdělávací politiky
Original language description
Výzkum sledoval, k jakým změnám v pedagogických procesech a jejich podmínkách dochází v mateřské škole po změně spojené s úpravami Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání se zaváděním společného vzdělávání do škol. Cíle zpracování výzkumného šetření pro potřeby vzdělávací politiky vymezujeme ve dvou aspektech: (1) Strukturovat data do klíčových kategorií tematizujících zkušenosti, postoje, názory a představy pedagogů MŠ vázané na společné vzdělávání. (2) V interpretační úrovni vyzdvihnout oblasti podstatné pro dobrý průběh společného vzdělávání v MŠ. Teoretickým východiskem se stala koherence mezi hodnotami osobnostně rozvíjejícího přístupu k vedení dítěte v MŠ a mezi hodnotami společného vzdělávání. Metodou sběru dat byl polostrukturovaný rozhovor. Vzorek tvořilo 10 MŠ z Prahy a 10 z Jihočeského kraje. Data byla zpracována do případových studií jednotlivých škol a následně do hromadné studie. Výsledky jsou strukturovány do tří témat: (1) Podmínky v rovině postojů dotazovaných pedagogů MŠ, (2) Podmínky v rovině vnějších okolností práce MŠ jako instituce, (3) Pedagogické procesy: změna jejich organizace, organizace tříd/skupin, koncepce práce, péče o klima, povinné předškolní vzdělávání. Závěry se týkají podmínek, které instituce, jako je MŠ, potřebuje pro společné vzdělávání. Strukturujeme je do 5 oblastí doporučení pro vzdělávací politiku: (1) Podpora orientace na osobnostně rozvíjející přístup při vzdělávání dítěte v kurikulárních dokumentech, (2) Vzdělávání pedagogických pracovníků, (3) Počet dětí vázaný na počet osob, které o ně mohou pečovat a rozvíjet je, (4) Spolupráce MŠ s poradenskými pracovišti mimo školu, (5) Podpora rodin, zvl. znevýhodněných.
Czech name
Podněty z výzkumu mateřských škol pro tvůrce vzdělávací politiky
Czech description
—
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Volume of the periodical
71
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
505-524
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—