Dramatic education as a method of cultivating moral intuition (Theatre and Ethics)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000038" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000038 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dramatická výchova jako metoda kultivace morální intuice (Divadlo a etika)
Original language description
Ondřej Kohout pojednává ve svém příspěvku o proměnách v oblasti vzdělávání a zaměřuje se na sféru dramatické výchovy. Ve svém textu zkoumá tzv. strukturované drama, tedy formát, který umožňuje propojit přednášenou látku s osobním prožitkem. Divadlo je podle něj pro zpracování etických témat ve výuce ideálním médiem právě z toho důvodu, že „eticky ‚nestačí‘ jen myslet, ale eticky je třeba i cítit a prožívat“. Strukturované drama umožňuje zakoušet kultivaci prožívání, kultivaci poznávání skrze emoci (tedy nejen prostřednictvím rozumového úsudku). Planetární rozsah mnoha současných krizí vyžaduje, abychom byli schopni se vcítit i do situací, které nám mohou být geograficky i kontextově značně vzdálené a těžko kognitivně přístupné. Studenti a žáci skrze autorem navrhované metody a „náhledy cizí perspektivy zakoušejí situace, které jsou pro ně nové“. Odborná kolektivní monografie Divadlo a etika se zabývá vysoce aktuálním tématem etických aspektů divadelní tvorby. Příspěvky vycházejí z kontextu umělecké praxe a reflexe na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (DAMU), zároveň ovšem hranice této instituce překračují a vplétají se do obecnějších a širších souvislostí současného (nejen) českého divadla. Kniha přináší několik příspěvků k situaci na DAMU a dalších (nejen) českých uměleckých vysokých školách, týkajících se iniciativ typu NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET a fenoménů, na něž tyto iniciativy poukazují. Některé kapitoly nabízejí vhled do uvažování a práce současných divadelnic a divadelníků a přibližují vnitřní procesy tvorby a způsoby, jimiž autoři o svých typech divadla přemýšlejí. Příspěvky otevírají témata jako např. performativita řeči, zvládání konfliktů, utváření postupů proti násilí, etika práce, podmínky divadelního provozu i divadelního vzdělávání, vyjednávání hranic, sociální umění, dekolonizace scénografie, etika péče, nehierarchická organizace, hodnota práce v kultuře, jiná-než-lidská etika, estetický a etický postoj v umění, participativní umění, etika v dramatické výchově, etika divadelního výzkumu, občanská shromáždění, kolaborativní procesy či odvážná politická imaginace. Kniha zároveň ohledává možnosti, jak formulovat odborný text nikoli pouze jako tok lineárního textu. Témata nejsou prezentována pouze za pomocí abstraktních pojmů, ale jsou v mnoha případech performována samotným psaním. Mnoho témat otevřených v této knize se tak zviditelnilo a pomáhá rozvíjet větší vnímavost vůči fenoménům, jimž dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Kniha hledá možnosti, jak tyto fenomény živě reflektovat a jak skrze psaní a následné společné diskuse kultivovat způsoby, jimiž lze zodpovídat komplexní otázky.
Czech name
Dramatická výchova jako metoda kultivace morální intuice (Divadlo a etika)
Czech description
—
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Divadlo a etika
ISBN
978-80-7331-627-3
Number of pages of the result
12
Pages from-to
210-222
Number of pages of the book
289
Publisher name
NAMU
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—