Cultivation of compositional awareness (author’s, performer’s, viewer’s) as a pedagogical principle in the education of movement discipline
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000122" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000122 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.autorskeherectvi.cz/symposia" target="_blank" >https://www.autorskeherectvi.cz/symposia</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kultivace specifické kvality pozornosti (autora/ky, performera/ky a diváka/čky) jako pedagogický princip ve výuce pohybové disciplíny
Original language description
Na prezentaci představila trojice badatelek (Raisová, Machková a Novorytová) jejich teoreticko-praktický výzkum, v němž sledují pedagogiku pohybové disciplíny na KATaP, její východiska a vlivy, zejména dvou disciplín a osobností: vliv disciplíny dialogické jednání s vnitřním partnerem (DJ), principy pedagogiky Ivana Vyskočila, a performativní disciplíny okamžité kompozice, specifického formátu jako odkazu postmoderního tance, zejména prostřednictvím osobnosti Julyena Hamiltona. Badatelky ve výzkumu pracují s různými druhy dat. Jednak předmět sledují formou vlastní reflexe tzv. embodied knowledge (zkušenosti s okamžitou kompozicí, DJ a reflexí vlastní pedagogické a performativní praxe), rešerší teoretických materiálů (k DJ a tématu okamžité kompozice, kulturní psychologie – tzv. context, environment (doplní Markéta)), dat z reflexí a textů (dotazníků) focusní skupiny, rozhovorů s Julyenem Hamiltonem a praktické zkušenosti z jeho workshopů. Prezentace se uskuteční v hybridním formátu (Machková online, Raisová a Novorytová prezenčně) sdílené performativní přednášky a workshopu. Specifický přístup k pedagogickým principům pohybové disciplíny na KATaP rozvíjí Raisová (garantka disciplíny) v úzké spolupráci s Novorytovou od roku 2018. Uplatňují nejen principy, které znají ze zkoušení DJ (zejména trojjedinou pozornost v roli autora, herce a diváka, viz Vyskočil, “Předmět: Jevištní improvizace”), ale právě i z formátu okamžité kompozice a z pedagogického přístupu osobnosti Julyena Hamiltona. Kromě kultivace pozornosti performerské a divácké (vnitřní divák) v osobnosti studenta/performera je pro náš výzkum klíčová disciplína psaní reflexí (sebe-reflexe), která je nedílnou a zásadní disciplínou, která se kultivuje na ploše celého studia a jež se podílí významnou měrou na tzv. nabývání kondice. V tomto směru se ubírá i záměr Machkové, která probíhající výzkum a zpracování dat sleduje z pozice kulturní psychologie, která má vlastní zkušenost s disciplínou DJ a ověřuje si určité pedagogické principy ve vlastních pedagogických situacích. Performativní přednáška a workshop byly prezentovány na konferenci Kondice a kognice 21. 10. 2023 v prostoru Husova 9 / Zlatá 5, Praha 1.
Czech name
Kultivace specifické kvality pozornosti (autora/ky, performera/ky a diváka/čky) jako pedagogický princip ve výuce pohybové disciplíny
Czech description
—
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů