All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Novelty (of Media) in Art

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F18%3AN0000091" target="_blank" >RIV/61384984:51310/18:N0000091 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Novost (médií) v umění

  • Original language description

    Text analyzuje význam a smysl novosti (nejenom) v umění. Navrhuje rozlišovat mezi otevřenou a stereotypní novostí. Zatímco za jádro té první můžeme považovat fundamentální potřebu inovace lidské zkušenosti, znalostí a imaginace, druhá je derivátem kapitalistického systému kontinuální produkce a prodeje. Díky všudypřítomnému stereotypnímu chování, metodám a představám (dokonce i fanzijním) navázanými na technicko-racionální společenské nLeipziger Strasse 47 ormy, jsou lidské představy i jednání regulovány, kontrolovány a vedeny ke schematismům. Otevřená novost nám naopak umožňuje vystoupit ze zažitých cest, dovolí nám reorganizovat naše pohledy a nabízí jinou perspektivu. Mechanismus vytváření nových jevů sdílí řadu shodných vlastností s transformativním účinkem metaforického významu, v němž zvyk rozumět slovům doslovně je atakován absurdním významem fikčního výrazu. Struktura metafory je zde tedy viděna jako model inovativního myšlení ve všech oblastech, v nichž se novost objevuje (umění, věda, vývoj produktů atd.). Podobně jako ve vědě, i v umění můžeme nalézt menší inovace (stylu, žánru, řady) a radikální objevy pozměňující umělecké paradigma. Inovace v umění není přímo odvozena či propojena s nejnovější technologií, nýbrž s inovací (umělecké) zkušenosti. Proto taková díla, která využívají pouze efektu nových aparátů, nevnášejí do umění onu otevřenou novost. Ani nové umělecké médium nelze jednoduše ztotožnit s novými médii; jde o takový soubor tvůrčích strategií, které rozšíří a inovují existující pravidla vnímání i produkce umění.

  • Czech name

    Novost (médií) v umění

  • Czech description

    Text analyzuje význam a smysl novosti (nejenom) v umění. Navrhuje rozlišovat mezi otevřenou a stereotypní novostí. Zatímco za jádro té první můžeme považovat fundamentální potřebu inovace lidské zkušenosti, znalostí a imaginace, druhá je derivátem kapitalistického systému kontinuální produkce a prodeje. Díky všudypřítomnému stereotypnímu chování, metodám a představám (dokonce i fanzijním) navázanými na technicko-racionální společenské nLeipziger Strasse 47 ormy, jsou lidské představy i jednání regulovány, kontrolovány a vedeny ke schematismům. Otevřená novost nám naopak umožňuje vystoupit ze zažitých cest, dovolí nám reorganizovat naše pohledy a nabízí jinou perspektivu. Mechanismus vytváření nových jevů sdílí řadu shodných vlastností s transformativním účinkem metaforického významu, v němž zvyk rozumět slovům doslovně je atakován absurdním významem fikčního výrazu. Struktura metafory je zde tedy viděna jako model inovativního myšlení ve všech oblastech, v nichž se novost objevuje (umění, věda, vývoj produktů atd.). Podobně jako ve vědě, i v umění můžeme nalézt menší inovace (stylu, žánru, řady) a radikální objevy pozměňující umělecké paradigma. Inovace v umění není přímo odvozena či propojena s nejnovější technologií, nýbrž s inovací (umělecké) zkušenosti. Proto taková díla, která využívají pouze efektu nových aparátů, nevnášejí do umění onu otevřenou novost. Ani nové umělecké médium nelze jednoduše ztotožnit s novými médii; jde o takový soubor tvůrčích strategií, které rozšíří a inovují existující pravidla vnímání i produkce umění.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Epistemologie (nových) médií

  • ISBN

    978-80-7331-494-1

  • Number of pages of the result

    57

  • Pages from-to

    15-71

  • Number of pages of the book

    272

  • Publisher name

    Nakladatelství Akademi múzických umění v Praze

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter