Novelty (of Media) in Art
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F18%3AN0000091" target="_blank" >RIV/61384984:51310/18:N0000091 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Novost (médií) v umění
Original language description
Text analyzuje význam a smysl novosti (nejenom) v umění. Navrhuje rozlišovat mezi otevřenou a stereotypní novostí. Zatímco za jádro té první můžeme považovat fundamentální potřebu inovace lidské zkušenosti, znalostí a imaginace, druhá je derivátem kapitalistického systému kontinuální produkce a prodeje. Díky všudypřítomnému stereotypnímu chování, metodám a představám (dokonce i fanzijním) navázanými na technicko-racionální společenské nLeipziger Strasse 47 ormy, jsou lidské představy i jednání regulovány, kontrolovány a vedeny ke schematismům. Otevřená novost nám naopak umožňuje vystoupit ze zažitých cest, dovolí nám reorganizovat naše pohledy a nabízí jinou perspektivu. Mechanismus vytváření nových jevů sdílí řadu shodných vlastností s transformativním účinkem metaforického významu, v němž zvyk rozumět slovům doslovně je atakován absurdním významem fikčního výrazu. Struktura metafory je zde tedy viděna jako model inovativního myšlení ve všech oblastech, v nichž se novost objevuje (umění, věda, vývoj produktů atd.). Podobně jako ve vědě, i v umění můžeme nalézt menší inovace (stylu, žánru, řady) a radikální objevy pozměňující umělecké paradigma. Inovace v umění není přímo odvozena či propojena s nejnovější technologií, nýbrž s inovací (umělecké) zkušenosti. Proto taková díla, která využívají pouze efektu nových aparátů, nevnášejí do umění onu otevřenou novost. Ani nové umělecké médium nelze jednoduše ztotožnit s novými médii; jde o takový soubor tvůrčích strategií, které rozšíří a inovují existující pravidla vnímání i produkce umění.
Czech name
Novost (médií) v umění
Czech description
Text analyzuje význam a smysl novosti (nejenom) v umění. Navrhuje rozlišovat mezi otevřenou a stereotypní novostí. Zatímco za jádro té první můžeme považovat fundamentální potřebu inovace lidské zkušenosti, znalostí a imaginace, druhá je derivátem kapitalistického systému kontinuální produkce a prodeje. Díky všudypřítomnému stereotypnímu chování, metodám a představám (dokonce i fanzijním) navázanými na technicko-racionální společenské nLeipziger Strasse 47 ormy, jsou lidské představy i jednání regulovány, kontrolovány a vedeny ke schematismům. Otevřená novost nám naopak umožňuje vystoupit ze zažitých cest, dovolí nám reorganizovat naše pohledy a nabízí jinou perspektivu. Mechanismus vytváření nových jevů sdílí řadu shodných vlastností s transformativním účinkem metaforického významu, v němž zvyk rozumět slovům doslovně je atakován absurdním významem fikčního výrazu. Struktura metafory je zde tedy viděna jako model inovativního myšlení ve všech oblastech, v nichž se novost objevuje (umění, věda, vývoj produktů atd.). Podobně jako ve vědě, i v umění můžeme nalézt menší inovace (stylu, žánru, řady) a radikální objevy pozměňující umělecké paradigma. Inovace v umění není přímo odvozena či propojena s nejnovější technologií, nýbrž s inovací (umělecké) zkušenosti. Proto taková díla, která využívají pouze efektu nových aparátů, nevnášejí do umění onu otevřenou novost. Ani nové umělecké médium nelze jednoduše ztotožnit s novými médii; jde o takový soubor tvůrčích strategií, které rozšíří a inovují existující pravidla vnímání i produkce umění.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Epistemologie (nových) médií
ISBN
978-80-7331-494-1
Number of pages of the result
57
Pages from-to
15-71
Number of pages of the book
272
Publisher name
Nakladatelství Akademi múzických umění v Praze
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—