The Worldbuilding of Television Series from the Perspectives of Fandom and Utopian Studies: Twin Peaks and Other Fictive Maps
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F18%3AN0000145" target="_blank" >RIV/61384984:51310/18:N0000145 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Světatvorba televizních seriálů z pohledu fanouškovských a utopických studií. Twin Peaks a jiné fikční mapy
Original language description
Quality TV je poměrně široký pojem označující specifický typ současné televizní produkce. Je zřejmé, že v případě televizních seriálů se za tímto označením skrývá mnoho žánrů a velice různorodých tvůrčích postupů. Cílem studie je přesunout pozornost od tohoto pojmu na motivaci k obývání fikčních světů televizních seriálů nejen z pohledu fanouškovských studií. Právě utopický aspekt audiovizuálních světů, světatvorba originálního prostoru spjatého se specifickou mytologií, atmosférou a komplexními postavami je pro současnou televizní seriálovou tvorbu klíčová. Zákonitě vzniká jako společný transmediální narativ tvůrců televizního obsahu a diváků. Teoretický rámec studie proto tvoří vybrané významné, ale i méně známé publikace z oboru fanouškovských studií, stejně jako prameny z oboru psychologie, filozofie a utopických studií. Článek je zaměřen na seriál Twin Peaks: The Return (2017) jako příklad společného transmediálního narativu a vyjednávání konkrétní operační estetiky výrazného fikčního světa mezi tvůrci a fanoušky.
Czech name
Světatvorba televizních seriálů z pohledu fanouškovských a utopických studií. Twin Peaks a jiné fikční mapy
Czech description
Quality TV je poměrně široký pojem označující specifický typ současné televizní produkce. Je zřejmé, že v případě televizních seriálů se za tímto označením skrývá mnoho žánrů a velice různorodých tvůrčích postupů. Cílem studie je přesunout pozornost od tohoto pojmu na motivaci k obývání fikčních světů televizních seriálů nejen z pohledu fanouškovských studií. Právě utopický aspekt audiovizuálních světů, světatvorba originálního prostoru spjatého se specifickou mytologií, atmosférou a komplexními postavami je pro současnou televizní seriálovou tvorbu klíčová. Zákonitě vzniká jako společný transmediální narativ tvůrců televizního obsahu a diváků. Teoretický rámec studie proto tvoří vybrané významné, ale i méně známé publikace z oboru fanouškovských studií, stejně jako prameny z oboru psychologie, filozofie a utopických studií. Článek je zaměřen na seriál Twin Peaks: The Return (2017) jako příklad společného transmediálního narativu a vyjednávání konkrétní operační estetiky výrazného fikčního světa mezi tvůrci a fanoušky.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
ArteActa
ISSN
2571-1695
e-ISSN
—
Volume of the periodical
1
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
28
Pages from-to
7-34
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—