The Invisible Knight or The Dawn of Imagination
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F19%3AN0000046" target="_blank" >RIV/61384984:51310/19:N0000046 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Neviditelný rytíř aneb rozbřesk imaginace
Original language description
Autor publikace zkoumá z interdisciplinární perspektivy počátky novočeské fiktivní prózy a s nimi související vývoj kinematografického umění v Čechách v epoše osvícenství (s obousměrnými přesahy do pozdního baroka a romantismu). Docházív ní k závěru, že formující se novočeská literatura se v doposud netušené míře opírala o dílo pražského německého spisovatele Josefa Schiffnera (před 1760–1817), který svou rozsáhlou prozaickou tvorbou, výrazně ovlivněnou dobovým kinematografickým uměním, prosazoval v rozporu s normativní osvícenskou estetikou právo slovesného umělce na svobodnou obrazotvornost. Kinematografické umění chápeme v širokém slova smyslu, který odpovídá dobové definici umění „pohyblivých obrazů“ od Bernarda Bolzana. Vývoj laterny magiky a dalších opticko-perspektivních mechanismů v poslední čtvrtině 18. století a v prvních třech dekádách století následujícího položil v řadě ohledů základy „filmové“ poetiky dávno před vynálezem filmu a měl zároveň významný vliv na konstituování témat, technik a postupů fiktivní prózy, v první řadě historického či gotického románu. Česká literární historie těmto skutečnostem doposud nevěnovala pozornost a v textech romantických autorů, především Karla Hynka Máchy, se někdy anachronicky domnívala rozpoznávat „fotografické“ či „filmové“ kvality.
Czech name
Neviditelný rytíř aneb rozbřesk imaginace
Czech description
Autor publikace zkoumá z interdisciplinární perspektivy počátky novočeské fiktivní prózy a s nimi související vývoj kinematografického umění v Čechách v epoše osvícenství (s obousměrnými přesahy do pozdního baroka a romantismu). Docházív ní k závěru, že formující se novočeská literatura se v doposud netušené míře opírala o dílo pražského německého spisovatele Josefa Schiffnera (před 1760–1817), který svou rozsáhlou prozaickou tvorbou, výrazně ovlivněnou dobovým kinematografickým uměním, prosazoval v rozporu s normativní osvícenskou estetikou právo slovesného umělce na svobodnou obrazotvornost. Kinematografické umění chápeme v širokém slova smyslu, který odpovídá dobové definici umění „pohyblivých obrazů“ od Bernarda Bolzana. Vývoj laterny magiky a dalších opticko-perspektivních mechanismů v poslední čtvrtině 18. století a v prvních třech dekádách století následujícího položil v řadě ohledů základy „filmové“ poetiky dávno před vynálezem filmu a měl zároveň významný vliv na konstituování témat, technik a postupů fiktivní prózy, v první řadě historického či gotického románu. Česká literární historie těmto skutečnostem doposud nevěnovala pozornost a v textech romantických autorů, především Karla Hynka Máchy, se někdy anachronicky domnívala rozpoznávat „fotografické“ či „filmové“ kvality.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7622-004-1
Number of pages
271
Publisher name
Revolver Revue
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—