Verbal description of musical sound timbre in Czech language and its relation to musicians profession and performance quality
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A_____%2F05%3A%230000029" target="_blank" >RIV/61384984:_____/05:#0000029 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Verbal description of musical sound timbre in Czech language and its relation to musicians profession and performance quality
Original language description
The three sound-context free experiments were provided with Czech music professionals as respondents: questionary survey for the collection of verbal attributes, dissimilarity pair test of attributes mostly used for the description of timbre and the testfor suitability of a set of verbal attributes for the description of other aspects of musical performance. Frequency vocabularies of verbal attributes used in Czech language for the timbre description of musical sound were created from survey results forall respondents as well as for three main groups of musicians: string instrument players, wind instrument players and key instrument players, and compared. Three-dimensional common perceptual space of musical sound timbre was established from dissimilarity pair test results, but it is expectable that the number of its dimensions is not definitive. Verbal descriptions of these dimensions can be: 1. gloomy, dark ? clear, bright, 2. harsh, rough ? delicate, 3. full, wide ? narrow.
Czech name
Slovní popis barvy hudebního zvuku v českém jazyce a jeho vztah k hudebníkově profesi a kvalitě hry
Czech description
Tři bezposlechové experimenty byly uskutečněny s českými hudebními profesionály: dotazníkový průzkum se sběrem slovních atributů, párový test nepodobnosti atributů nejčastěji používaných k popisu barvy zvuku a test vhodnosti použití skupiny atributů k popisu jiných aspektů hudební produkce. Slovní popis dimenzí obecného percepčního prostoru je: 1. temný, tmavý ? jasný, světlý, 2. drsný, hrubý ? jemný, 3. plný, široký ? úzký. Alespoň první dvě dimenze obecného percepčního prostoru jsou sdíleny pěti sledovanými skupinami profesionálů (hráčů na smyčcové, dechové a klávesové nástroje, skladatelů a dirigentů, zvukových designérů). Obecný a skupinové percepční prostory byly porovnány metodou zakomponování dimenzí. Atributy jednotlivých dimenzí vykazují společné chování vzhledem k popisu barvy, kvality hudební produkce a uměleckého výrazu.
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
BI - Acoustics and oscillation
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0531" target="_blank" >1M0531: Musical Acoustics Research Centre</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
—
Place of publication
—
Publisher/client name
—
Version
—
Carrier ID
—