Johan Amos Comenius in Czech and Global Visual Art (1642-2016)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F17%3AN0000002" target="_blank" >RIV/61387169:_____/17:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jan Amos Komenský v českém a světovém výtvarném umění (1642-2016)
Original language description
Cílem knihy je podat souhrn výtvarných děl zachycujících podobu Komenského z let 1642 po současnost v historickém kontextu. Publikace je členěna do 9 chronologicky uspořádaných kapitol, které zachycují vývoj zobrazení Komenského a motivů s ním souvisejících v jednotlivých oborech výtvarného umění (malířství, kresba a grafika, drobná grafická tvorba, bankovky a mince, umělecké plakáty a pohlednice, školní obrazy a školní pomůcky, sochařství, drobná plastika, medaile a plakety), poslední kapitola je věnována podobě Komenského v muzeích, galeriích a památnících a roli komeniologických společností. Vedle obsáhlé obrazové dokumentace je text doplněn přehledným poznámkovým aparátem a rejstříky osobností, zeměpisných názvů a zkratek. Přestože si kniha neklade za cíl zaznamenat všechna vytvořená díla, je podchycená dokumentace natolik široká, že umožňuje postihnout trend výtvarného zobrazování J. A. Komenského a doložit, jak tato díla podávají svědectví o významu Komenského jako pedagoga, filozofa, teologa, literáta, skladatele či historika, který svým dílem ovlivnil nejen svou generaci, ale i všechna následující pokolení. Zabývá se dobovými společenskými a politickými souvislostmi vzniku výtvarných děl vztahujících se ke Komenskému v době totalit i ve svobodné společnosti. Poukazuje na to, že k tvorbě a distribuci výtvarných děl s motivem Komenského se hlásily malé obce a muzea stejně jako vlády či mezinárodní organizace, např. UNESCO. V době totalit se drobná plastika spolu s obrazem a sochou, pamětní deska či pomník dotvářející kulturní krajinu staly duchovním i hmotným výrazem hledání dějinných kořenů a ani ve svobodné společnosti neztratilo umělecké ztvárnění Komenského svůj význam, jak publikace dokládá na konkrétních příkladech (přijetí plastiky s portrétem Komenského za logo učené společnosti Comenius Academic Club se sídlem v New Yorku). Není důležité, že podoba Komenského byla a zůstává nadále nejednotně zpracována. Hlavním cílem všech autorů výtvarných děl vždy bylo a je šířit znalosti o Janu Amosu Komenském jako o jedné z nejvýznamnějších postav české historie v českých zemích i v zahraničí. Komenský je stále aktuálním námětem i ve výtvarném umění nejen díky své geniální pedagogice, ale také díky svému úsilí o „nápravu věcí lidských", která je mimo jiné jedním z aktuálních témat dnešní společnosti.
Czech name
Jan Amos Komenský v českém a světovém výtvarném umění (1642-2016)
Czech description
Cílem knihy je podat souhrn výtvarných děl zachycujících podobu Komenského z let 1642 po současnost v historickém kontextu. Publikace je členěna do 9 chronologicky uspořádaných kapitol, které zachycují vývoj zobrazení Komenského a motivů s ním souvisejících v jednotlivých oborech výtvarného umění (malířství, kresba a grafika, drobná grafická tvorba, bankovky a mince, umělecké plakáty a pohlednice, školní obrazy a školní pomůcky, sochařství, drobná plastika, medaile a plakety), poslední kapitola je věnována podobě Komenského v muzeích, galeriích a památnících a roli komeniologických společností. Vedle obsáhlé obrazové dokumentace je text doplněn přehledným poznámkovým aparátem a rejstříky osobností, zeměpisných názvů a zkratek. Přestože si kniha neklade za cíl zaznamenat všechna vytvořená díla, je podchycená dokumentace natolik široká, že umožňuje postihnout trend výtvarného zobrazování J. A. Komenského a doložit, jak tato díla podávají svědectví o významu Komenského jako pedagoga, filozofa, teologa, literáta, skladatele či historika, který svým dílem ovlivnil nejen svou generaci, ale i všechna následující pokolení. Zabývá se dobovými společenskými a politickými souvislostmi vzniku výtvarných děl vztahujících se ke Komenskému v době totalit i ve svobodné společnosti. Poukazuje na to, že k tvorbě a distribuci výtvarných děl s motivem Komenského se hlásily malé obce a muzea stejně jako vlády či mezinárodní organizace, např. UNESCO. V době totalit se drobná plastika spolu s obrazem a sochou, pamětní deska či pomník dotvářející kulturní krajinu staly duchovním i hmotným výrazem hledání dějinných kořenů a ani ve svobodné společnosti neztratilo umělecké ztvárnění Komenského svůj význam, jak publikace dokládá na konkrétních příkladech (přijetí plastiky s portrétem Komenského za logo učené společnosti Comenius Academic Club se sídlem v New Yorku). Není důležité, že podoba Komenského byla a zůstává nadále nejednotně zpracována. Hlavním cílem všech autorů výtvarných děl vždy bylo a je šířit znalosti o Janu Amosu Komenském jako o jedné z nejvýznamnějších postav české historie v českých zemích i v zahraničí. Komenský je stále aktuálním námětem i ve výtvarném umění nejen díky své geniální pedagogice, ale také díky svému úsilí o „nápravu věcí lidských", která je mimo jiné jedním z aktuálních témat dnešní společnosti.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-200-2662-0
Number of pages
267
Publisher name
Academia
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—