Schooling in the Subcarpathian Ruthenia
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F18%3AN0000009" target="_blank" >RIV/61387169:_____/18:N0000009 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Školství na Podkarpatské Rusi
Original language description
Podkarpatská Rus byla k Československu přičleněna až roku 1919. Jednalo se o jednu z nejméně rozvinutých oblastí v celé Evropě, která byla předtím (stejně jako Slovensko) součástí Uherského království, žilo zde ale v převažující míře slovanské obyvatelstvo (Rusíni). Školství zde prakticky vůbec nefungovalo, většina obyvatel byla negramotná. Československému státu připadla úloha vybudovat školství na „zelené louce“. Prvním úkolem bylo zřídit školy (a vystavě budovy škol) a přimět rodiče, aby posílali děti do školy. V tomto byl československý stát během meziválečného období velmi úspěšný. Problémem zůstávala jazyková otázka, kterou se během celé doby nepodařilo rozřešit (diskuze o tom, jestli při výuce používat ukrajinštinu, ruštinu nebo některý z místních dialektů). Kapitola je doplněna medailony významných pedagogických osobností (Josef Pešek, Josef Šimek, Alexa Bokšai) a pojednáním o „cikánské škole“ v Užhorodu - jediném zařízení svého druhu, které se specializovalo na vzdělávání cikánských dětí.
Czech name
Školství na Podkarpatské Rusi
Czech description
Podkarpatská Rus byla k Československu přičleněna až roku 1919. Jednalo se o jednu z nejméně rozvinutých oblastí v celé Evropě, která byla předtím (stejně jako Slovensko) součástí Uherského království, žilo zde ale v převažující míře slovanské obyvatelstvo (Rusíni). Školství zde prakticky vůbec nefungovalo, většina obyvatel byla negramotná. Československému státu připadla úloha vybudovat školství na „zelené louce“. Prvním úkolem bylo zřídit školy (a vystavě budovy škol) a přimět rodiče, aby posílali děti do školy. V tomto byl československý stát během meziválečného období velmi úspěšný. Problémem zůstávala jazyková otázka, kterou se během celé doby nepodařilo rozřešit (diskuze o tom, jestli při výuce používat ukrajinštinu, ruštinu nebo některý z místních dialektů). Kapitola je doplněna medailony významných pedagogických osobností (Josef Pešek, Josef Šimek, Alexa Bokšai) a pojednáním o „cikánské škole“ v Užhorodu - jediném zařízení svého druhu, které se specializovalo na vzdělávání cikánských dětí.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
„Národní“ školství za první Československé republiky
ISBN
978-80-200-2891-4
Number of pages of the result
20
Pages from-to
139-158
Number of pages of the book
353
Publisher name
Academia
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—