All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Schooling in the Subcarpathian Ruthenia

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F18%3AN0000009" target="_blank" >RIV/61387169:_____/18:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Školství na Podkarpatské Rusi

  • Original language description

    Podkarpatská Rus byla k Československu přičleněna až roku 1919. Jednalo se o jednu z nejméně rozvinutých oblastí v celé Evropě, která byla předtím (stejně jako Slovensko) součástí Uherského království, žilo zde ale v převažující míře slovanské obyvatelstvo (Rusíni). Školství zde prakticky vůbec nefungovalo, většina obyvatel byla negramotná. Československému státu připadla úloha vybudovat školství na „zelené louce“. Prvním úkolem bylo zřídit školy (a vystavě budovy škol) a přimět rodiče, aby posílali děti do školy. V tomto byl československý stát během meziválečného období velmi úspěšný. Problémem zůstávala jazyková otázka, kterou se během celé doby nepodařilo rozřešit (diskuze o tom, jestli při výuce používat ukrajinštinu, ruštinu nebo některý z místních dialektů). Kapitola je doplněna medailony významných pedagogických osobností (Josef Pešek, Josef Šimek, Alexa Bokšai) a pojednáním o „cikánské škole“ v Užhorodu - jediném zařízení svého druhu, které se specializovalo na vzdělávání cikánských dětí.

  • Czech name

    Školství na Podkarpatské Rusi

  • Czech description

    Podkarpatská Rus byla k Československu přičleněna až roku 1919. Jednalo se o jednu z nejméně rozvinutých oblastí v celé Evropě, která byla předtím (stejně jako Slovensko) součástí Uherského království, žilo zde ale v převažující míře slovanské obyvatelstvo (Rusíni). Školství zde prakticky vůbec nefungovalo, většina obyvatel byla negramotná. Československému státu připadla úloha vybudovat školství na „zelené louce“. Prvním úkolem bylo zřídit školy (a vystavě budovy škol) a přimět rodiče, aby posílali děti do školy. V tomto byl československý stát během meziválečného období velmi úspěšný. Problémem zůstávala jazyková otázka, kterou se během celé doby nepodařilo rozřešit (diskuze o tom, jestli při výuce používat ukrajinštinu, ruštinu nebo některý z místních dialektů). Kapitola je doplněna medailony významných pedagogických osobností (Josef Pešek, Josef Šimek, Alexa Bokšai) a pojednáním o „cikánské škole“ v Užhorodu - jediném zařízení svého druhu, které se specializovalo na vzdělávání cikánských dětí.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    „Národní“ školství za první Československé republiky

  • ISBN

    978-80-200-2891-4

  • Number of pages of the result

    20

  • Pages from-to

    139-158

  • Number of pages of the book

    353

  • Publisher name

    Academia

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter