Painting materials and techniques of Master Paul from Levoča based on the study of selected artworks
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388980%3A_____%2F18%3A00489288" target="_blank" >RIV/61388980:_____/18:00489288 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/60461446:52810/17:N0000018
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Malířské materiály a technika Majstra Pavla z Levoče na základě studia vybraných děl
Original language description
Technická výstavba děl Majstra Pavla je prezentována jak použitím tradičních postupů, tak i určitým novátorstvím experimentováním při volbě nově dostupných materiálů i technologii. Bravurně například využíval techniku pozlacování v kombinaci s lazurní malbou. Výskyt alunitu, minerálu dokládajícího hydrotermální původ kaolinu (bílé hlinky) v podkladové vrstvě soch ale i v deskové malbě na Oltáři sv. Janů z farního kostela sv. Jakuba v Levoči, podporuje představu čilých obchodních vztahů s Tokajskou vinařskou oblastí v dnešním Maďarsku. Tento minerál je součástí bílých jílových hornin, na kterých se víno pěstuje i dnes. Bílá hlinka (kaolinit spolu s alunitem) musela být ve středověku dopravována do dílny Majstra Pavla přímo z Tokaje. Specifický materiál byl použit také v malbě krve Ukřižovaného Krista z Lipan - šlo o transparentní lak s vlákny (nejspíše ovčí) vlny obarvenými mořenou (Rubia tinctorum L.). Příprava takového transparentního laku je známá např. z německých ale i nizozemských receptur 15. století. Prezentované výsledky vycházejí jak z cíleného výzkumu mikrovzorků, tak i z detailního neinvazivního screeningu děl metodou mobilní rtg. fluorescence. Tato metoda je vhodná například k rychlé identifikaci kovových fólii nebo pigmentů nejstarší originální malby.n
Czech name
Malířské materiály a technika Majstra Pavla z Levoče na základě studia vybraných děl
Czech description
Technická výstavba děl Majstra Pavla je prezentována jak použitím tradičních postupů, tak i určitým novátorstvím experimentováním při volbě nově dostupných materiálů i technologii. Bravurně například využíval techniku pozlacování v kombinaci s lazurní malbou. Výskyt alunitu, minerálu dokládajícího hydrotermální původ kaolinu (bílé hlinky) v podkladové vrstvě soch ale i v deskové malbě na Oltáři sv. Janů z farního kostela sv. Jakuba v Levoči, podporuje představu čilých obchodních vztahů s Tokajskou vinařskou oblastí v dnešním Maďarsku. Tento minerál je součástí bílých jílových hornin, na kterých se víno pěstuje i dnes. Bílá hlinka (kaolinit spolu s alunitem) musela být ve středověku dopravována do dílny Majstra Pavla přímo z Tokaje. Specifický materiál byl použit také v malbě krve Ukřižovaného Krista z Lipan - šlo o transparentní lak s vlákny (nejspíše ovčí) vlny obarvenými mořenou (Rubia tinctorum L.). Příprava takového transparentního laku je známá např. z německých ale i nizozemských receptur 15. století. Prezentované výsledky vycházejí jak z cíleného výzkumu mikrovzorků, tak i z detailního neinvazivního screeningu děl metodou mobilní rtg. fluorescence. Tato metoda je vhodná například k rychlé identifikaci kovových fólii nebo pigmentů nejstarší originální malby.n
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60500 - Other Humanities and the Arts
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Majster Pavol z Levoče. Ruky a zlato v službe ducha
ISBN
978-80-8060-415-8
Number of pages of the result
9
Pages from-to
63-71
Number of pages of the book
219
Publisher name
Slovenské národné múzeum-Historické múzeum
Place of publication
Bratislava
UT code for WoS chapter
—