Visualisation of Boundary Layer Separation and Flow Control on Airfoils and Bodies in Wind-Tunnel and In-Flight Studies
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F08%3A00313564" target="_blank" >RIV/61388998:_____/08:00313564 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Visualisation of Boundary Layer Separation and Flow Control on Airfoils and Bodies in Wind-Tunnel and In-Flight Studies
Original language description
Particle Image Velocimetry, smoke-wire, tuft filaments and oil-flow visualization techniques were used for wind-tunnel and in-flight investigation of boundary layer separation, both stall and separation bubbles, related to the low-Reynolds numbers transition mechanism. Airfoils of Wortmann FX66 series and FX66 series wing-fuselage interaction, as well as modern airfoils and their wing-fuselage geometry were subject to study. Two wind-tunnels and two sailplanes were used and effect of passive flow control devices - vortex generators - was surveyed. Namely counter-rotating vortex generators and Zig-zag type turbulators were applied. Separation suppression was reached and consequent drag coefficient reduction of test aircrafts measured in flight. PIV investigation was further extended by Time-Resolved techniques.
Czech name
Zviditelní odtržení mezní vrstvy a řízení proudění na profilech a tělesech prostřednictvím experimentu v aerodynamickém tunelu a za letu
Czech description
Metody zviditelnění proudění PIV, vizualizace kouřem, vlákny a olejovým filmem byly použity při experimentech v aerodynamickém tunelu a při letových měřeních. Pozornost byla věnována odtržení mezní vrstvy, jak masivnímu (stall), tak i místnímu (separation bubble), vázaném při daných nízkých hodnotách Reynoldsova čísla s mechanismem přechodu do turbulence. Profily řady Wortmann FX66 a geometrie přechodu křídla s profilem FX66 do trupu, společně s moderními profily a od nich odvozených geometrií přechodukřídlo-trup byly předmětem studie. Byly použity dva aerodynamické tunely a dva větroně k výzkumu pasivních metod řízení proudění, konkrétně vírových generátorů a Zig-zag turbulátorů. Bylo dosaženo potlačení odtržení s důsledkem snížení součinitele odporudaného větroně, prokázané stanovením rychlostní poláry. Měření metodou PIV bylo dále doplněno použitím Time-Resolved metodiky.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
BK - Liquid mechanics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
International Symposium on Flow Visualization ISFV13/French Congress on Visualization in Fluid Mechanics FLUVISU12
ISBN
0-9533991-8-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
1
Pages from-to
—
Publisher name
University of Franche-Comté and Institut FEMTO-ST
Place of publication
Nice
Event location
Nice
Event date
Jul 1, 2008
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—