Monitoring of fatigue crack growth in riveted aircraft structures by acoustic emission
Result description
In principle, the acoustic emission (AE) represents one of NDT and structure health monitoring (SHM) methods for the detection and identification of growing material defects. Different types of signals detected by the AE method are supposed to correspondto different types of defects or operational noises. Monitoring of structures by acoustic emission needs new robust and fast methods for emission source location and classification. Recently proposed AE source location method using so called signal arrival time profiles and artificial neural networks (ANN) was applied for monitoring of growing defects during long term fatigue testing of riveted aircraft wing flange. The potentialities of the method regarding the on-line monitoring of dangerous crack growth in selected critical parts of aircraft structures are discussed.
Keywords
acoustic emissionsource locationneual networksarrival time profiles
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Sledování rozvoje únavových trhlin v nýtovaných leteckých konstrukcích pomocí akustické emise
Original language description
Akustická emise představuje jednu z významných nedestruktivních metod pro detekci a identifikaci rostoucích materiálových defektů. Původ různých typů detekovaných emisních signálů lze vysvětlit rozdílnými mechanismy poruch nebo provozními šumy. Monitorování konstrukcí pomocí akustické emise vyžaduje nové, robustní a rychlé metody pro lokalizaci a klasifikaci emisních zdrojů. Nově navržená lokalizační metoda na bázi umělých neuronových sítí, využívající tzv. časové profily příchodů signálu v poli snímačůakustické emise, byla aplikována na sledování rozvoje trhlin během dlouhodobého únavového zatěžování vzorků nýtované pásnice křídla letounu. V příspěvku jsou diskutovány možnosti této metody pro vzdálené "on-line" sledování růstu nebezpečných trhlin v kritických částech leteckých konstrukcí.
Czech name
Sledování rozvoje únavových trhlin v nýtovaných leteckých konstrukcích pomocí akustické emise
Czech description
Akustická emise představuje jednu z významných nedestruktivních metod pro detekci a identifikaci rostoucích materiálových defektů. Původ různých typů detekovaných emisních signálů lze vysvětlit rozdílnými mechanismy poruch nebo provozními šumy. Monitorování konstrukcí pomocí akustické emise vyžaduje nové, robustní a rychlé metody pro lokalizaci a klasifikaci emisních zdrojů. Nově navržená lokalizační metoda na bázi umělých neuronových sítí, využívající tzv. časové profily příchodů signálu v poli snímačůakustické emise, byla aplikována na sledování rozvoje trhlin během dlouhodobého únavového zatěžování vzorků nýtované pásnice křídla letounu. V příspěvku jsou diskutovány možnosti této metody pro vzdálené "on-line" sledování růstu nebezpečných trhlin v kritických částech leteckých konstrukcí.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
BI - Acoustics and oscillation
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
FR-TI1/274: *Evaluation of SHM methods and its integration into aircraft maintenance system
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Defektoskopie 2011 NDE for Safety
ISBN
978-80-214-4358-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
1-8
Publisher name
University of Technology Brno
Place of publication
Brno
Event location
Ostrava
Event date
Nov 9, 2011
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—
Basic information
Result type
D - Article in proceedings
CEP
BI - Acoustics and oscillation
Year of implementation
2011