Secondary schools and forming Czech intelligentsia in Northern Moravia and Silesia in the second half of 19th and at the beginning of 20th century
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F11%3AA120124Z" target="_blank" >RIV/61988987:17250/11:A120124Z - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Střední školství a formování české inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století
Original language description
Tato studie se zabývá místem středního školství v procesu formování české inteligence na území severní Moravy a Slezska ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Východiskem autora je premisa, že právě střední školy (gymnázia, reálky a jejich kombinace) tohoto období lze považovat za skutečné producenty této sociální skupiny. Ve studii jsou načrtnuty základní aspekty a trendy rozvoje moravskoslezského středního školství. Středem zájmu komparativně pojatého článku jsou struktury studentů, kteří nastupovali ve sledovaném období na pět vybraných středoškolských ústavů s českým vyučovacím jazykem v Opavě, Moravské Ostravě, Přerově a Olomouci. Představena je proměna skladby studentů z hlediska jejich teritoriálního původu a sociokulturních znaků. Cílem je zjistit, z jakého prostředí studenti českých středních škol pocházeli a jaké prostředí tedy formovalo představitele české inteligence druhé poloviny 19. a počátku 20. století.
Czech name
Střední školství a formování české inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století
Czech description
Tato studie se zabývá místem středního školství v procesu formování české inteligence na území severní Moravy a Slezska ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Východiskem autora je premisa, že právě střední školy (gymnázia, reálky a jejich kombinace) tohoto období lze považovat za skutečné producenty této sociální skupiny. Ve studii jsou načrtnuty základní aspekty a trendy rozvoje moravskoslezského středního školství. Středem zájmu komparativně pojatého článku jsou struktury studentů, kteří nastupovali ve sledovaném období na pět vybraných středoškolských ústavů s českým vyučovacím jazykem v Opavě, Moravské Ostravě, Přerově a Olomouci. Představena je proměna skladby studentů z hlediska jejich teritoriálního původu a sociokulturních znaků. Cílem je zjistit, z jakého prostředí studenti českých středních škol pocházeli a jaké prostředí tedy formovalo představitele české inteligence druhé poloviny 19. a počátku 20. století.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AB - History
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Slezský sborník
ISSN
0037-6833
e-ISSN
—
Volume of the periodical
109
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
28
Pages from-to
207-234
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—