Hermeneutics of Touch or How to Understand Touching (in Visual Arts)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F14%3AA1501BQT" target="_blank" >RIV/61988987:17250/14:A1501BQT - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hermeneutika hmatu čili jak rozumět doteku (ve výtvarném umění)
Original language description
Příspěvek se zabývá významem hmatu a doteku obecně, ale především zkoumá, kteří teoretici výtvarného umění a jaká praxe jeho prezentace vedly k tomu, že hmat přestal být chápán jako důležitý estetický smysl, a to hlavně v oblasti sochařství a malířství.Autorka připomíná příběh Pygmaliona z antické mytologie, kde má dotek funkci ?oživovatele? uměleckého díla, aby se následně zaměřila na hmat jako téma výtvarných děl a jeho podoby, exemplifikované hlavně na materiálu barokního umění a surrealizmu. Právějejich prostřednictvím hledá odpověď na otázku, jak rozumět doteku. Poukazuje na proces znovuoživení zájmu o hmat jako estetický smysl jednak u teoretiků a teoretiček, ale i umělců a umělkyň (Jan Švankmajer, Rosalyn Driscoll, Roy Nachum), a v neposlednířadě mezi kurátory výstav v galeriích a muzeích. Podporuje myšlenku, že hmat hraje důležitou roli při vnímání výtvarného umění, upozorňuje však na praktická omezení při realizaci této myšlenky.
Czech name
Hermeneutika hmatu čili jak rozumět doteku (ve výtvarném umění)
Czech description
Příspěvek se zabývá významem hmatu a doteku obecně, ale především zkoumá, kteří teoretici výtvarného umění a jaká praxe jeho prezentace vedly k tomu, že hmat přestal být chápán jako důležitý estetický smysl, a to hlavně v oblasti sochařství a malířství.Autorka připomíná příběh Pygmaliona z antické mytologie, kde má dotek funkci ?oživovatele? uměleckého díla, aby se následně zaměřila na hmat jako téma výtvarných děl a jeho podoby, exemplifikované hlavně na materiálu barokního umění a surrealizmu. Právějejich prostřednictvím hledá odpověď na otázku, jak rozumět doteku. Poukazuje na proces znovuoživení zájmu o hmat jako estetický smysl jednak u teoretiků a teoretiček, ale i umělců a umělkyň (Jan Švankmajer, Rosalyn Driscoll, Roy Nachum), a v neposlednířadě mezi kurátory výstav v galeriích a muzeích. Podporuje myšlenku, že hmat hraje důležitou roli při vnímání výtvarného umění, upozorňuje však na praktická omezení při realizaci této myšlenky.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
STUDIA HUMANITATIS - ARS HERMENEUTICA
ISBN
978-80-7464-456-6
Number of pages of the result
20
Pages from-to
283-302
Number of pages of the book
460
Publisher name
Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta
Place of publication
Ostrava
UT code for WoS chapter
—