All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Chronotope in the short story work Shoes filled with hot vodka by Zakhar Prilepin

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F19%3AA2302JB0" target="_blank" >RIV/61988987:17250/19:A2302JB0 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://dokumenty.osu.cz/ff/ksl/svk/svk2019.pdf" target="_blank" >https://dokumenty.osu.cz/ff/ksl/svk/svk2019.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Časoprostor v povídkovém souboru Zachara Prilepina Botky plné horké vodky

  • Original language description

    Uvedená práce je zaměřena na narativní postupy, kterých současný ruský spisovatel Zachar Prilepin využívá ve svých povídkách pro zobrazování času a prostoru. V textu jsou citovány úryvky z povídek (soubory povídek Botky plné horké vodky a Семь жизней), na nichž je demonstrováno, jak jsou autorem zprostředkovány konkrétní časoprostorové údaje. Jednotlivé úryvky dokazují, že události v příbězích jsou povětšinou řazeny chronologicky, často však s četnými retrospekcemi či doplněné proudem vědomí, čímž je čas příběhu nejednou přerušován nebo úplně zastavován. Časové údaje jsou vypravěčem buď přímo konkretizovány, nebo je lze pomocí indicií určit z textu. Události jsou v rámci příběhu vyprávěny vždy jen jednou, čas příběhu je v drtivé většině omezen pouze na několik hodin, během nichž se události odehrávají. Prostor je nahlížen z jedné perspektivy – z perspektivy hlavního hrdiny, který je zároveň vypravěčem. Popisované prostředí je velmi mezerovité a nepůsobí jako celek, povídkové texty jsou v mnohém závislé na interpretaci a fantazii čtenáře. Prilepin používá k zobrazování času a prostoru takových verbálních prostředků, které okolní objekty sice přesně pojmenovávají, blíže je však nespecifikují, což má za následek neúplný obraz prostorového vnímání fikčního světa. Autorem utvářené prostředí do jisté míry ovlivňuje i chování postav, v mnoha případech charakter prostoru koresponduje s náladou či přímo s vlastnostmi hlavního hrdiny-vypravěče. Na základě analýzy povídkového souboru Botky plné horké vodky můžeme konstatovat, že z hlediska umělecké příslušnosti text nese atributy realistické, přesněji řečeno „novorealistické“, ne ovšem výhradně, jelikož zde narážíme na četné zpomalování či zastavování děje proudem vědomí, což je jeden z typických znaků děl postmoderních.

  • Czech name

    Časoprostor v povídkovém souboru Zachara Prilepina Botky plné horké vodky

  • Czech description

    Uvedená práce je zaměřena na narativní postupy, kterých současný ruský spisovatel Zachar Prilepin využívá ve svých povídkách pro zobrazování času a prostoru. V textu jsou citovány úryvky z povídek (soubory povídek Botky plné horké vodky a Семь жизней), na nichž je demonstrováno, jak jsou autorem zprostředkovány konkrétní časoprostorové údaje. Jednotlivé úryvky dokazují, že události v příbězích jsou povětšinou řazeny chronologicky, často však s četnými retrospekcemi či doplněné proudem vědomí, čímž je čas příběhu nejednou přerušován nebo úplně zastavován. Časové údaje jsou vypravěčem buď přímo konkretizovány, nebo je lze pomocí indicií určit z textu. Události jsou v rámci příběhu vyprávěny vždy jen jednou, čas příběhu je v drtivé většině omezen pouze na několik hodin, během nichž se události odehrávají. Prostor je nahlížen z jedné perspektivy – z perspektivy hlavního hrdiny, který je zároveň vypravěčem. Popisované prostředí je velmi mezerovité a nepůsobí jako celek, povídkové texty jsou v mnohém závislé na interpretaci a fantazii čtenáře. Prilepin používá k zobrazování času a prostoru takových verbálních prostředků, které okolní objekty sice přesně pojmenovávají, blíže je však nespecifikují, což má za následek neúplný obraz prostorového vnímání fikčního světa. Autorem utvářené prostředí do jisté míry ovlivňuje i chování postav, v mnoha případech charakter prostoru koresponduje s náladou či přímo s vlastnostmi hlavního hrdiny-vypravěče. Na základě analýzy povídkového souboru Botky plné horké vodky můžeme konstatovat, že z hlediska umělecké příslušnosti text nese atributy realistické, přesněji řečeno „novorealistické“, ne ovšem výhradně, jelikož zde narážíme na četné zpomalování či zastavování děje proudem vědomí, což je jeden z typických znaků děl postmoderních.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60202 - Specific languages

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Slavica Iuvenum

  • ISBN

    978-80-7599-142-3

  • Number of pages of the result

    11

  • Pages from-to

    110-120

  • Number of pages of the book

    283

  • Publisher name

    Ostravská univerzita

  • Place of publication

    Ostrava

  • UT code for WoS chapter